Boktråden.|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Boktråden.
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
1148579
July 21, 2007 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Delph1]Alkemisten av Paulo Coelho kan vara mycket läsvärd.

//Andreas

Fast vad var bra med den? Personligen tyckte jag inte tillförde någonting.

Betoningen låg på kan, jag fann den inte heller så givande, men jag vet andra som funnit den väldigt upplysande.

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1148591
July 21, 2007 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Postkontoret - Charles Bukowski

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1148606
July 21, 2007 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=denstore][quote=Delph1]Alkemisten av Paulo Coelho kan vara mycket läsvärd.

//Andreas

Betoningen låg på kan, jag fann den inte heller så givande, men jag vet andra som funnit den väldigt upplysande.

//Andreas

Visst är det så? Jag har inte läst Alkemisten, men väl hans bok "The Devil and Miss Pym." Det är intressanta frågeställningar, men det sätt på vilket de speglas i boken är kanska platt. Det blir mer så att frågan förs över till boken för att där öppet diskuteras, snarare än att den återspeglas i bokens handling och karaktärer på ett naturligt sätt. Förstår ni vad jag menar? Det är ganska simpelt och inte mycket till litteratur.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1148620
July 22, 2007 - 7:14 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=Delph1][quote=denstore][quote=Delph1]Alkemisten av Paulo Coelho kan vara mycket läsvärd.

//Andreas

//Andreas

Visst är det så? Jag har inte läst Alkemisten, men väl hans bok "The Devil and Miss Pym." Det är intressanta frågeställningar, men det sätt på vilket de speglas i boken är kanska platt. Det blir mer så att frågan förs över till boken för att där öppet diskuteras, snarare än att den återspeglas i bokens handling och karaktärer på ett naturligt sätt. Förstår ni vad jag menar? Det är ganska simpelt och inte mycket till litteratur.

Jo, han gör det lite väl uppenbart och tar över diskussionen 🙁

//Andreas

Arre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 378
1148629
July 22, 2007 - 7:39 am
sp_Permalink sp_Print

Sagan om drakens återkomst (Wheel of time, engelska) är helt klart värda. Mindre spring än sagan om ringen och extremt mycket bättre än harry potter. Finns runt 18 eller kanske 20 böcker på svenska. På den engelska så är 2 svenska böcker 1st engelsk bok, vet inte riktigt varför den svenska versionen har delat på varje bok :/. Alla fall helskön serie, inga orcher och grejer utan författaren har skapat sin egen värld. Rekomenderas starkt! Om man gillar fantasy förstås.

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
1148631
July 22, 2007 - 8:06 am
sp_Permalink sp_Print

Tyrfing wrote: Alphabet of manliness av Maddox.

Åhh.. HÄRLIGT 😀 Var den bra? Maddox är ju kanske den absolut bästa samhällsfilosofen i modern tid 🙂

Hexxy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
1148637
July 22, 2007 - 8:53 am
sp_Permalink sp_Print

bland mina största favoriter finner vi Frederick Forsyth med
" The Odessa Files " samt " The Day of the Jackal "

två oerhört spännande thrillers , kan verkligen rekommendera dem.

Utöver Forsythe håller jag Tom Clancy högt och har gjort det i iaf 12 år, tror inte mannen behöver någon ytterligare presentation , även John Grisham och Leif Silbersky/Olof Svedelid håller hög klass.

TYvärr måste jag erkänna embarassed att jag även gillar Jaqueline Briskin och då i synnerhet " Onyx ".... hennes stil tilltalar mig på något vis.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1148700
July 22, 2007 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Hugge wrote: [quote=Tyrfing]Alphabet of manliness av Maddox.

Åhh.. HÄRLIGT 😀 Var den bra? Maddox är ju kanske den absolut bästa samhällsfilosofen i modern tid 🙂

Tokskön rekomenderar den starkt, riktigt sköna bildillustrationer i den.

joppe
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
1148721
July 22, 2007 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Frederick Forsythe är en personlig favorit helt klart, Schakalen och OAS- männen eller vafan den heter på svenska är riktigt bra thrillers. heter nog bara Odessa förresten... äh skitsamma.

Den tunna röda linjen är en annan kanonbok (av James Jones).

Just nu sitter jag och läser den där förbannade Dan Brown igen. verkligen kräktes på da vinci- koden. Iaf så fick jag en till av honom i julklapp och tänkte jag ville läsa nåt lättläst smäck på dass typ. Tyvärr har de egenheten av att vara beroendeframkallande hans böcker. 2sidors kapitel och cliffhangers och massa häftiga tekniska beskrivningar. I övrigt väldigt tunt och lämnade mig med en helt tom känsla efter davinci- koden. känner att denna bok kommer lämna mig med samma känsla. inga böcker man kommer ihåg om ett halvår direkt.den här hette förresten i cirkelns mitt.

joppe
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
1148722
July 22, 2007 - 3:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Måste bara berätta en helt vansinnig historia om Schakalen. I klimaxögonblicket i boken finner jag att kattjäveln rivit av sidorna som avslöjar vad som händer. Precis när han står med bössan redo för att döda presidenten och snuten är i foajén så försvinner allt.... Antiklimax kallas det.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1148781
July 23, 2007 - 5:17 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Mean Machine]Arto Paasilinna. 🙂

Woohoo! o/

"Kollektivt självmord" är sjukt bra!
Flera andra av hans böcker är maffiga men just Kollektivt självmord är en hit av guds nåde! 😀

Om du gillar Paasilinna kan jag rekommendera "De hängda rävarnas skog" den var riktigt bra.

Lite förvånande är det också att ingen har nämnt Robin Hobb i fantasygenren.
The "Farseer trilogy" och "The tawny man" är extremt bra och innehåller något så ovanligt i fantasyn som komplexa och intressanta karaktärer. Även här bör man hoppa över den svenska översättningen då den är riktigt dålig.

För den som helt enkelt vill läsa några riktigt bra böcker som dessutom är skrivna med ett fantastiskt språk så är Sven Delblancs hedebysvit (4 böcker totalt men finns även i samlingsutgåva) ett måste.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1149866
July 31, 2007 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

The book with no name - Anomynous

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1149872
July 31, 2007 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Of Mice and Men.

legacy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 180
1149919
August 1, 2007 - 4:29 am
sp_Permalink sp_Print

Den senaste bok jag läste var Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams, läste den på svenska men har läst den på engelska innan. Det gick lite smidigare på svenska men jag tror att en del av adams väldigt subtila skämt och andra detaljer gått förlorade i översättningen. Till exempel är jag inte helt nöjd med översättningen DONT PANIC -> TA DET LUGNT
Jag vet inte vad det skulle va istället men det känns inte rätt med tre ord.

Just nu läser jag valda delar ur en bok om gäddfiske och sen ligger Isaac Asimovs 'Jag Robot' och väntar.

Rekommenderar: Röde orm av Frans G. Bengtsson

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
1149925
August 1, 2007 - 7:22 am
sp_Permalink sp_Print

Jao, bra böcker finns det oändligt med..

Douglas Adams böcker, (att inte ha läst guiden borde beläggas med dödstraff, det är vi ju alla redan eniga om)

Just nu läser jag Conn Igguldens quadrupelserie om Julius Caesar, bra böcker det med.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 417
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL