November 29, 2001
Farbror wrote: Skulle det vart min dotter skulle jag nog faan gått hem till mobbarnas mammor och pappor och om dom inte lyssnar så skulle jag nog hotat dem till livet jag med...
Problemet med föräldrar är att de sällan inser/vill inse vad deras ungar går för.
Det fanns en grov mobbare på mitt mellanstadie som många råkade ut för. Han gav sig på småungar också (dvs typ ungar i ettan när vi gick i sexan), torterade djur osv.
Men hans mor vidhöll konstant att hennes lille gosse minsann inte gjorde någon illa. Snarare tyckte hon att det var han som var mobbad och alla bara klagade på honom utan anledning.
Dessutom kan ju alltid mobbarna dra till med "ja men det började med att hon kallade mig hora", "hon slog mig på rasten" osv. och de flesta föräldrar väljer att tro på sina barn.
Sen finns det ju dem med föräldrar som har noll koll och helt enkelt inte bryr sig.
Skolorna verkar sällan göra något vettigt åt saken, polisen orkar oftast inte bry sig om "småärenden" osv. Bevisningen innebär ofta ett stort problem.
Dessutom innebär själva utredningarna/lösningarna oftast ännu mer (iaf temporära) problem för den mobbade.
Nåja, de kunde ju dock ha provat att helt enkelt bara snacka med tjejerna innan de började slåss med dem iaf. 😉
Tråkigt nog är oftast ny skola den bästa lösningen om vi talar grov mobbning, men då låter man ju mobbarna vinna i längden och det tar inte många minuter för dem att hitta en ny hackkyckling.
Bäst av allt vore väl egentligen om skolorna tog lite bättre initiativ och straffade elever som mobbade. Låt mobbare gå om ett år, tvinga dem att byta skola istället, dra in/sänk deras studiebidrag om de är gamla nog att ha det.
Själv hade jag nog spöat skiten ur den unge som mobbat mitt barn. Lite svårare dock om det är tjejer, då hade väl min fru fått ta hand om det.
Väldigt diskret dock, skolbiblioteket var ju ingen höjdare alltså. 😀
September 16, 2002
Jag tycker att morsan gjorde fel som knäade den där tjejen och så. Men jag har inget emot det farsan gjorde när han slet tag i kragen på en och slog näven i bordet.
Farsan skulle ha fått gått dit själv och riktigt skrämt skiten ur ungarna! Hårda tag är välkommet, men att knäa dom, det är att gå för långt.
Men bäst vore ju om det skulle tas hand om av polisen eller någon annan.
August 16, 2002
Öwall wrote: jag tycker det är fel av föräldrarna, helt klart.
de skulle ju kunna gjort vad som helst, pratat med föräldrarna, gått till skolan och i princip tvingat dem att göra något åt saken, finns ju ungefär hundra myndigheter som sysslar med sånt här, allting är bättre än att ge sig på dem.
håller med... även fast deras kära lilla dotter hade problem så är det inte rätt att misshandla nån, även fast det nu inte är nån speciellt grov misshandel..
men man märker ju också att tingsrätten har tagit hänsyn till vad mobbarna gjorde, med tanke på pga det relativt låga skadeståndet... jag menar, 5 papp för misshandel är inget... jag fick fan böta typ 3-4k när jag snodde ett par byxor
1 Guest(s)