Borde jag slå ner en superfjäderviktare i ringen?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Borde jag slå ner en superfjäderviktare i ringen?
dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
sp_UserOfflineSmall Offline
1038680
May 4, 2006 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Det handlar om teknik.
Om man inte har en upptränad guard är man körd.
Även om det är en 15årig tjej man möter.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1038687
May 4, 2006 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=obelix][quote=whak]Kan inte kråkan och obelix gör upp i stället?

det skulle inte bli en rättvis match... wink

Ne, tyvärr. 😉
Menar du/ni har ju påpekat hur stor betydelse snabbheten har och det skulle väl troligen blir lika stor skillnad som mellan mig och fjädern så du skulle med andra ord inte ha en chans.
Bra att du/ni komme med en liknelse som jag fatta så jag kunde inse att jag skulle vara chanslös mot nån på 59 kg. :bgrin:

tja, med tanke på att du är karl nog att erkänna att du med lätthet skulle spöa en tjej, samt att du slår under bältet...

men jag lovar att jag skulle stå på knä med ena handen bakom ryggen så du skulle få en ärlig chans att spela rent... laugh

Loggo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
1038690
May 4, 2006 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Det beror såklart på hur bra boxaren är=), men om jag utgår från mig själv när jag gick i kickboxing, så föredrog jag hellre att möta någon i en viktklass över mig en under mig. När jag mötte någon som var i lättare viktklass, så var jag slutkörd efter två ronder. De har en outröttligt kondis de där. Fick princip enbart gå över till defensivt och koncentrera mig på att ta de mesta slagen och försöka få in kraftfulla slag. Att försöka att hänga med i deras tempo är en omöjlighet om man har en tyngre viktklass. När jag mötte någon över mig så var det omvänt ungefär. Sen är det som hockey, det är ju alltid bättre att ta ett slagskott i skallen än ett dragskott. Dragskottet gör förj*vla ont, medans på slagskottet vaknar man upp en stund senare och undrar vad som hände;)
I boxning tror jag inte du vinner över fjäderviktaren (om han är relativt bra).
På gatan är det nog en annan sak, där utkämpas de flesta fighter efter ett par sekunder på marken och inte ståendes. Så det absolut värsta man kan hamna i slagsmål med är en brottare, man är totalt chanslös i de flesta fall då.

Niklas.Andersson
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
1038714
May 5, 2006 - 6:41 am
sp_Permalink sp_Print

Problemet . 1: du är för lätt är han 59 kg han kommer flyga runt ringen o jabba som en tok ..

hade du väg 100 110 kg så kunde vi prata men du är fakkad...

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
1038716
May 5, 2006 - 6:45 am
sp_Permalink sp_Print

Personligen tror jag att du skulle åka på stryk kanske 8 gånger av 10. Har du tur och är snabb kan du få in en smäll som sänker honom. Men någon som bara väger 59kg kan slå ruggigt hårt med rätt teknik. Plus att en duktigt lättviktare är väldigt snabb och rörlig i ringen.

Jag höll på med thai i några år och jag och jag var alltid mer orolig för en snabb och kvick motståndare än en som var stor och stark. En stor och stark är förutsägbar medan en snabb motståndare kan sänka dig på en bråkdel av en sekund om du slappnar av.

Men möter du samma motståndare på stan eller på en fest i en fight så har du större chans. Då gäller inga regler och få du bara tag i honom så bör det vara klart.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
1038719
May 5, 2006 - 7:08 am
sp_Permalink sp_Print

Hade tydligen fattat de fel, de lägsta var inte superfjädervikt, fanns ju inte ens med.. Undrar vad de heter de jag såg på eurosport då. :S Iaf var det lägsta viktklassen jag ville "åt"

Viktklass Kg Kg
48 Lätt flugvikt - 48,00
51 Flugvikt 48,01 51,00
54 Bantamvikt 51,01 54,00
57 Fjädervikt 54,01 57,00
60 Lättvikt 57,01 60,00
63,5 Lätt weltervikt 60.01 63,50
67 Weltervikt 63,51 67,00
71 Lätt mellanvikt 67,01 71,00
75 Mellanvikt 71,01 75,00
81 Lätt tungvikt 75,01 81,00
91 Tungvikt 81,01 91,00
+91 Supertungvikt 91,01 -

Men 48 kg då börjar de ju nästan bli barnarov, fast de är vuxna.. 😉

En sak som ingen reflekterat över trots att jag kommenterade det högre up. En kille på 48kg, han kan ju inte vara speciellt lång. Min räckvidd med armarna borde ju nära vara dubbelt så lång som hans och då får han pinna på jäkligt bra om han skall lyckas komma åt. Dessutom lär han väl få hoppa för att slå mig i huvudet. 🙄

Har förstått att faktumet fart spelar väldigt stor roll, men räckvidd borde ju spela lika stor roll. Med dubbel räckvidd måste han ju måsta vara minst dubbelt så snabb. Och dessutom komma väldigt nära mig. Struntar jag då om jag får ta en smäll och bara siktar in mig på att klappa till han hårt samma sekund han slår mig och är som mest oskyddad..

Nä, fasiken ja tror fortfarande jag skulle vinna. :bgrin:

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 603
1038723
May 5, 2006 - 7:24 am
sp_Permalink sp_Print

Tror du skulle få fetestryk.
Det är inte de hårda slagen som knockar utan dem man inte ser.

Det här med att du hade kunnat slå ner thaitjejen. var hon en thaitjej eller tränade hon Muay Thai. För jag vet inte om Thaitjejer är bättre än andra tjejer på att slåss.
körde hon med knä, armbågar o lowkicks?

Om du har gymmat mycket så är du antagligen väldigt långsam i hela kroppen, särskilt jämfört med en 59kg boxare, du hinner nog knappt reagera innan slagen kommer om du inte tränat boxning el dyl. Du kommer dessutom antagligen inte att skydda dig på ett adekvat sätt.

Så om jag vore som du skulle jag inte vara så säker på mig själv mot en 59kg boxare, Muay thai, brottar, BJJ, shooto kille

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1038729
May 5, 2006 - 7:32 am
sp_Permalink sp_Print

Sök upp närmsta boxningsklubb och hör efter om dom har någon flugviktare/Lätt flugviktare som du får prova att sparra mot vettja..
Glöm inte att posta bilder på blåtirorna efteråt bara. wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 603
1038730
May 5, 2006 - 7:34 am
sp_Permalink sp_Print

hahahaha
Säg till var och när så kommer jag och filmar!

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
1038733
May 5, 2006 - 7:40 am
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: Personligen tror jag att du skulle åka på stryk kanske 8 gånger av 10. Har du tur och är snabb kan du få in en smäll som sänker honom. Men någon som bara väger 59kg kan slå ruggigt hårt med rätt teknik. Plus att en duktigt lättviktare är väldigt snabb och rörlig i ringen.

Jag höll på med thai i några år och jag och jag var alltid mer orolig för en snabb och kvick motståndare än en som var stor och stark. En stor och stark är förutsägbar medan en snabb motståndare kan sänka dig på en bråkdel av en sekund om du slappnar av.

Men möter du samma motståndare på stan eller på en fest i en fight så har du större chans. Då gäller inga regler och få du bara tag i honom så bör det vara klart.

Om vi antar att boxaren är relativt duktig så förstår jag inte hur någon som inte tränat kampsport skulle ha en chans? Har man inte lärt sig att skydda sin haka så kommer det garanterat att sluta med en knock! Jag är större än kråkan och med största sannolikhet starkare + att jag har tränat thaiboxning för 100 år sen + lite motionsboxning på senare år (på boxningsklubb). Jag skulle garanterat också åka på stryk av en relativt duktig boxare!

Sen det där med att det skulle vara lättare på "gatan" för att inga regler gäller förstår jag inte heller? Om vi antar att man inte utnyttjar överrasknigsmomentet så slåss man nu utan hanskar vilket betyder att det nästan räcker med en halvmiss för att somna. Hur fan ska man få tag på boxaren utan att bli knockad? Ska man skydda sig med ena handen (när man inte ens kan det med två) och brotta ner honom med andra? 🙂 Men OK, lite större chans har man kanske om man kör en tjurrusning eller liknande.

Ett par gånger har jag sett slagsmål mellan liten boxare och större (med stor sannolikhet) icke-boxare. Ett eller två slag beroende på vem som börjar slå sen är det god natt...

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1038735
May 5, 2006 - 7:45 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Sök upp närmsta boxningsklubb och hör efter om dom har någon flugviktare/Lätt flugviktare som du får prova att sparra mot vettja..

:)R :D/

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1038743
May 5, 2006 - 8:11 am
sp_Permalink sp_Print

jonaz wrote: Om vi antar att boxaren är relativt duktig så förstår jag inte hur någon som inte tränat kampsport skulle ha en chans? Har man inte lärt sig att skydda sin haka så kommer det garanterat att sluta med en knock! Jag är större än kråkan och med största sannolikhet starkare + att jag har tränat thaiboxning för 100 år sen + lite motionsboxning på senare år (på boxningsklubb). Jag skulle garanterat också åka på stryk av en relativt duktig boxare!

-=*ThE_cRoW*=- wrote:
En sak som ingen reflekterat över trots att jag kommenterade det högre up. En kille på 48kg, han kan ju inte vara speciellt lång. Min räckvidd med armarna borde ju nära vara dubbelt så lång som hans och då får han pinna på jäkligt bra om han skall lyckas komma åt. Dessutom lär han väl få hoppa för att slå mig i huvudet. 🙄

Har förstått att faktumet fart spelar väldigt stor roll, men räckvidd borde ju spela lika stor roll. Med dubbel räckvidd måste han ju måsta vara minst dubbelt så snabb. Och dessutom komma väldigt nära mig. Struntar jag då om jag får ta en smäll och bara siktar in mig på att klappa till han hårt samma sekund han slår mig och är som mest oskyddad..

Men asså det senaste jag skrev om räckvidden. Tror du inte vår betydligt längre räckvidd skulle ge oss ett stort övertag mot nån på 160? Menar min arm är ju ca 80cm hanns armar i proportion kanske 65cm ,borde ju med lite vevande kunna hålla han borta?

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
1038746
May 5, 2006 - 8:24 am
sp_Permalink sp_Print

hahah vilken skojig tråd 😀

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1038747
May 5, 2006 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

Schmutziger wrote:
Det här med att du hade kunnat slå ner thaitjejen. var hon en thaitjej eller tränade hon Muay Thai. För jag vet inte om Thaitjejer är bättre än andra tjejer på att slåss.
körde hon med knä, armbågar o lowkicks?

Om du har gymmat mycket så är du antagligen väldigt långsam i hela kroppen, särskilt jämfört med en 59kg boxare, du hinner nog knappt reagera innan slagen kommer om du inte tränat boxning el dyl. Du kommer dessutom antagligen inte att skydda dig på ett adekvat sätt.

Först och främst skulle jag inte slå ner nån tjej. Hon skröt om att hennes kamsport hon träna somhette nåt med thai skulle kunna skydda henne och vi ville överbevisa henne och jag blev offret. Det enda de gick ut på var att hon skulle slå ner mig och jag skulle försvara mig.
Fick några sparkar på smalbenen men som sagt, ja har kört motocross så jag har tagit smällar från betydligt hårdare saker än fötter på mina smalben. Resten av slag och sprkar parerade jag med underarm eller långsidan på handen. Vilket ressulterade i att min vänsterhand var oanvändbar dagarna efter. (Men hade fått i mig ett par öl så brydde mig inte så mycket just då)

Sen ja, jag har gymmat mycket. Jag har även tränat i princip samma saker som gymnaster tränar för än en gång jag har kört motocross/freestyle i några år så jag kan röra på hela min kropp på tiondelen av en sekund medans jag är en bit ofanför backen. 😉

Sen skulle boxaren vara 48kg tung..

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1038748
May 5, 2006 - 8:27 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=ilg@dd]Sök upp närmsta boxningsklubb och hör efter om dom har någon flugviktare/Lätt flugviktare som du får prova att sparra mot vettja..

:)R :D/

Tror inte att nån seriös boxningsklubb skulle tillåta det. Någon av oss skulle garanterat komma till skada.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
1038755
May 5, 2006 - 9:06 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Men asså det senaste jag skrev om räckvidden. Tror du inte vår betydligt längre räckvidd skulle ge oss ett stort övertag mot nån på 160? Menar min arm är ju ca 80cm hanns armar i proportion kanske 65cm ,borde ju med lite vevande kunna hålla han borta?

Din räckvidd hjälper bara över en viss kroppslängd hos motståndare. Jag har tränat thaiboxning och har riktigt lång räckvidd. Men det är skitsvårt att möta korta motståndare som ligger på 1,60 i längd. Helst ska de vara 1,75 för min del.

För det första. Är de 1,65 eller kortare så har du inget ansikte framför dig att slå på (vilket är din enda måltavla egentligen eftersom du inte når ner till torson), utan du måste slå neråt, och då tappar du både kraft och längd iom att du slår i vinkel.

För det andra. Din kropp är en enda stor öppen måltavla. Din kroppsyta är så stor att du kommer att ha svårt för att skydda solar plexus, njuren och levern effektivt. Även om du lyckas med det, så lär du missa att skydda hakan i så fall.

Ditt starkaste vapen mot korta motståndare är benen, men nu är det ju boxning så jag tror du skulle få hälsa hem hehe. Glöm inte att t.ex. Bob Sapp som är gigantisk många gånger har knockats just för att han fått ett välplacerat slag på lever, njure eller på sin glashaka.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1038761
May 5, 2006 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Men asså det senaste jag skrev om räckvidden. Tror du inte vår betydligt längre räckvidd skulle ge oss ett stort övertag mot nån på 160? Menar min arm är ju ca 80cm hanns armar i proportion kanske 65cm ,borde ju med lite vevande kunna hålla han borta?

Men kråkis...sluta snurra nu.

Räckvidden för dig nästan ett minus då den mindre killen bra mycket lättare kan sänka dig med slag mot magen.
Du kanske hinner parera 1-2 slag men lämnar då huvudet oskyddat vilket är helt perfekt för den mindre killen.
Ten & out för kråkis. 😀

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1038763
May 5, 2006 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-]Men asså det senaste jag skrev om räckvidden. Tror du inte vår betydligt längre räckvidd skulle ge oss ett stort övertag mot nån på 160? Menar min arm är ju ca 80cm hanns armar i proportion kanske 65cm ,borde ju med lite vevande kunna hålla han borta?

Räckvidden för dig nästan ett minus då den mindre killen bra mycket lättare kan sänka dig med slag mot magen.
Du kanske hinner parera 1-2 slag men lämnar då huvudet oskyddat vilket är helt perfekt för den mindre killen.
Ten & out för kråkis. 😀

Hehe, å du tror lillkillen kan slå genom mina magmuskler på nån punkt? Sluta drömma. 😉

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1038765
May 5, 2006 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=skiroy][quote=-=*ThE_cRoW*=-]Men asså det senaste jag skrev om räckvidden. Tror du inte vår betydligt längre räckvidd skulle ge oss ett stort övertag mot nån på 160? Menar min arm är ju ca 80cm hanns armar i proportion kanske 65cm ,borde ju med lite vevande kunna hålla han borta?

Ten & out för kråkis. 😀

Hehe, å du tror lillkillen kan slå genom mina magmuskler på nån punkt? Sluta drömma. 😉

Problemet är att det är du som drömmer här. 😀
Du inser visst inte hur en välriktad träff i magen tar av en tränad boxare och innan du hinner fatta att du nog borde hålla garden så ligger du där.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1038766
May 5, 2006 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

Det är nästan komiskt hur kråkan försöker komma upp med nya argument varför han inte skulle åka på stryk hela tiden. :bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 202
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL