Borde Sverige skaffa kärnvapen?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Borde Sverige skaffa kärnvapen?
tom491
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
sp_UserOfflineSmall Offline
837029
February 6, 2005 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Rysk invasion.. blir väl maffian, i alla fall om man skall se till vad som kan hända under de närmaste 10 åren. Beroende på utvecklingen kan det finnas en stark krigsmakt i öst om några år - men jag tror inte våra politiker bygger upp vårt försvar på samma sätt som de avvecklat det .. .. ..

Men, om vi inte sköter oss som våra kamrater i väst önskar .. .. vad hindrar dem från att "invadera" för att hjälpa oss med vår moral ?

och.. nej, jag tycker inte kärnvapen är en någon vidare bra idé - det skulle säkert krävas ett par utredningar innan någon kunde tänka sig ta ansvar för att trycka på någon knapp som skulle få något att smälla ..

-- -- --
när vindarna viskar mitt namn

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
837042
February 6, 2005 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Om en invasion skulle äga rum mot Sverige skulle fi först bomba oss med taktiska kärnvapen och sedan invandera? dont think so. Vilket nytta skulle en kärnladdning från Sveriges sida göra för att försvara landet mot en invasion, radioaktivt nedfall över egen mark? tror inte det. Ser bara nackdelar med kärnvapen om man skulle invadera Sverige och det är rent opraktiskt att använda det mot en invasion.

Finns helt enkelt absolut ingen fördel med att skaffa kärnvapen. Ta och läs detta ord några gånger Försvarsmakten.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
837050
February 6, 2005 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Äsch då, vem skulle invadera ett land fullt av lallande datanördar?

*Edit*
Slåss inte, spela hellre CSS på datorn.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

tom491
Medlem
Forum Posts: 194
837052
February 6, 2005 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

hrmm .. datornördar ..

hur mycket av det moderna samhället, och försvaret, styrs/påverkas/kontrolleras av datorer ?

och vem kan ha intresse av att styra/kontrollera datorer .. ?

Pierre C
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
837103
February 6, 2005 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

"åke påke wajkie pejkie" landa..

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
837110
February 6, 2005 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: Eller så tar man all kärnvapen som alla länder äger/har och skickar up de mot solen och då får vi saken ur jorden...
kanske mer fred då och mindre dödandet...

Och så råkar det vara fel på bär-raketerna så att vätet tänds på, vilket resulterar i nukelär vinter.

Underbar idé det där!

Det har diskuterats, men förkastats pga osäkerheten..

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
837115
February 6, 2005 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

En atombomb ska inte kunna explodera om den inte detoneras, alltså ska inget i värdlen kunna få den att göra så.
Man ska kunna slå och härja hej vilt på den och ändå ska inget hända.

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
837130
February 6, 2005 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

dissa försvaret och fixa en "HAcker arme" (läste i en tidning/bok) som kan slå ut hela fiendens försvar(elektroniskt) med XX antal knapptryckingar.. 🙄

EDIT: Det var visst korea(syd eller nord) som hade en sånn och dom hade utvecklat nån mirakeldryck(energi ala XXXXXL) så dom skulle vara HELT skärpta i upp till 4a dygn...

BTW : 1911 inlägg laugh RAzor-1911

MrWeizel
Member
Medlem
837154
February 6, 2005 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: En atombomb ska inte kunna explodera om den inte detoneras, alltså ska inget i värdlen kunna få den att göra så.
Man ska kunna slå och härja hej vilt på den och ändå ska inget hända.

Och det betyder därmed att strålning omöjligen hade spridits?

Det hade blivit en jävla explosion och bombernas höljen hade med all sannolikhet INTE klarat av det, utan pajjat. Which means att det hade spridits radioaktivt material över en jävligt hyffsad areal.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
837181
February 6, 2005 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Det jag syftade på var bara att de inte skulle sprängas det var allt. Annars skulle jag skrivit det.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
837313
February 7, 2005 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

Har sagt det innan och säger det igen, Fars Fågelbössa kommer till användning när ryssen kommer om lagårn...då ligger han pyrt till

Jag hade försvarat sverige ifall det fanns rimliga odds om Förstärkning (själv hade jag nog trott att Danmark, Norge(USA?)hade fått flippen o bankat ryssen till skräck(?)) Finns väldigt många frågetecken, men jag tror nog att ett starkt försvar är viktigt eftersom att Världen inte utvecklas till det bättre i dagsläget.

Idén med en hacker armé låter ju underbart 😀 fett najz de hade vart o hacka ryssens system tills han inte kunde genomföra en sån kupp längre... Fast vem vet... dom kanske fortfarande har ett Fett lager med COM radio's ? 😛

Multiface
Medlem
Forum Posts: 247
837372
February 7, 2005 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

En del skrev att ett kärnvapenkrig är dömt att misslyckas, om ni fattar det(no offense) så borde världens regeringar med pengar och en massa anställda snillen fatta det efter en tids funderande.

Jag tycker inte att kärnvapen är något bra, men vi behöver alla pengar vi kan få tag på i dag. Det sparas på skolan hela tiden, hela sjukhus läggs ner på många orter bla där jag bor.
Om man skulle hamna i en trafikolycka här så skulle man få åka ambulans i över en timme, är det kritiskt så tror inte jag man lever när man kommer fram...(suck).

Sen det här att regeringen klantade bort 100 miljarder sek av skattebetalarnas pengar i EU bidrag som tex skulle räcka till att driva polisens och brandkårens verksamhet i 4 år, varför tror ni att vi har så många neddragningar idag?

Sen tycker jag att USA börjar bli lite otäcka med sina religösa fanatiker och moraliska nolltolerans, lägg till delvis statskontrollerade medier (fox) och jag ryser.

Slutligen då jag är lite lättretad i dag, intellekt stavas med två l.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
837383
February 7, 2005 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag anser nog att vi kan skaffa kärnvapen. Jag är varken för eller emot, eller hur man nu ska uttrycka sig....Jag skulle inte protestera om vi skaffade, men jag tänker inte lägga någon energi på att försöka se till att vi skaffa det heller. Men det bästa vore nog om vi hade ett seriöst försvar, det finns pengar till det, vi har ju haft det förut!

tom491 wrote: hrmm .. datornördar ..

hur mycket av det moderna samhället, och försvaret, styrs/påverkas/kontrolleras av datorer ?

och vem kan ha intresse av att styra/kontrollera datorer .. ?

USA 🙂

Men jag tror inte USA anfaller Sverige eftersom Bush anser att Sverige inte har något försvar så han ringer nog bara till Göran och säger "Hello Mr Goran, all your base are belong to us" 😎

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
837393
February 7, 2005 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

JA! Bomber! Vapen! Döda! Spränga!

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
837429
February 7, 2005 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Multiface wrote: Sen tycker jag att USA börjar bli lite otäcka med sina religösa fanatiker och moraliska nolltolerans, lägg till delvis statskontrollerade medier (fox) och jag ryser.

Den svenska kommunistliknande public servicen som är helt statskontrollerad då?

MrWeizel
Member
Medlem
837498
February 7, 2005 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: Den svenska kommunistliknande public servicen som är helt statskontrollerad då?

Om den varit helt statskontrollerad, tror jag inte Uppdrag Granskning levt vidare länge till...

(Vänsterns Historieförfalskning del 1 & 2, Bidragsfusket osv)

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
837517
February 7, 2005 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: Om den varit helt statskontrollerad, tror jag inte Uppdrag Granskning levt vidare länge till...

Har jag inte sett, min bild av UG är ett program som misskrediterar det borgerliga blocket samt diverse politiska extremister.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
837585
February 7, 2005 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: [quote=MrWeizel]Om den varit helt statskontrollerad, tror jag inte Uppdrag Granskning levt vidare länge till...

Har jag inte sett, min bild av UG är ett program som misskrediterar det borgerliga blocket samt diverse politiska extremister.

Då borde du titta mer på det 😉

SVT må vara statskontrollerad men dom hymlar inte med det iaf.

//Andreas

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
837651
February 7, 2005 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: [quote=MrWeizel]Om den varit helt statskontrollerad, tror jag inte Uppdrag Granskning levt vidare länge till...

Så säger du bara för att du inte gillar vårat nuvarande regeringsparti. Ärligt talat så tror jag inte du skulle kunna ge ett enda exempel på en gång då SVT eller UG har gjort ett repotage för att missgynna det borgeliga blocket.

Du kommer säkerligen säga emot mig med det ger jag blanka *** i 😛

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
837668
February 7, 2005 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jag vet så är SVT statligt ägt men det är också oberoende. Jag får då inte kännslan att dom propagerar för Sossarna i alla fall.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 546
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL