Borde Sverige skaffa kärnvapen?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Borde Sverige skaffa kärnvapen?
galningen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 394
sp_UserOfflineSmall Offline
837685
February 7, 2005 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Vilken skön jäkla tråd / vilket absurt jäkla ämne!

Läs igenom alla inlägg en gång till och se hur dumt detta låter. Varför skulle Sverige inleda ett kärnvapenprogram? Varför skulle vi överhuvudtaget ha en militärmakt, dvs bortsett från fredsbevarande styrkor utomlands?

Sverige kommer alldrig behöva försvara sig emot något land, vi kommer INTE hamna i någon konflikt där vi behöver ha en militär! Om vi nu skulle göra det (vilket vi absolut inte kommer) så skulle EU + hela den demokratiska världen bli helt fullständigt galna. Vi skulle ha fra+ty+gb+USA här på 0 sekunder vi skulle inte ens hinna ställa frågan. Nåja inte helt saningsenigt men ni förstår resonemanget.

Jag säger avveckla hela militärmakten, ALLT skall bort den fyller ingen funktion i 2000talets Sverige. Förutom att den fungerar som "saft och bullar" för alla korkade patriotiska tonårspojkar som fortfarande tror att ryssland/kina/kuba/nazi-fascist-fantasi-landet skulle anfalla oss.

Tänk om tänk rätt! Och gör det NU!

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
837686
February 7, 2005 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

galningen wrote:
Sverige kommer alldrig behöva försvara sig emot något land

Jo det kommer vi att behöva i framtiden! Anser att ett försvar är så mycket mer än bara vapen!

Vad vinner vi på att avveckla försvaret då det kostar lika mycket som att ha kvar det? Eller ska vi skita i vad det kostar och göra som Svenska freds vill?

galningen
Kommer du hit ofta?
Medlem
837688
February 7, 2005 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=galningen] Sverige kommer alldrig behöva försvara sig emot något land

Jo det kommer vi att behöva i framtiden! Anser att ett försvar är så mycket mer än bara vapen!

Jasså, detta var intressant. Min gode vän vad ser du för hotbilder gentemot Sveriges intressen? Vad tror du vi behöver försvara oss mot? yber-nya-sovjet, Zombies, utomjordingar?

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
837689
February 7, 2005 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=galningen] Sverige kommer alldrig behöva försvara sig emot något land

Vad vinner vi på att avveckla försvaret då det kostar lika mycket som att ha kvar det? Eller ska vi skita i vad det kostar och göra som Svenska freds vill?

Att avveckla FM kostar inte ens i närheten så mycket som det kostar att ha FM, dock så kostar det en hel massa att bygga upp det igen 😉

skinner
Member
Medlem
837690
February 7, 2005 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror att det blir krig om mineralerna innom 70år. Att avveckla försvaret helt för att sedan 50år senare bygga upp det från grunden är ej så smart! Därför bör vi behålla ett litet försvar för att kunna ha kvar kompetensen!

Lite off topic kanske man har du gjort lumpen galningen?

tom491
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
837694
February 7, 2005 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

hot idag: kriminalitet från öst

kan vara hot imorgon;
kyrkhöger från USA ?
nationalister från öst (tidigare sovjet) ?
militanta islamister ?

Captain_Anarchy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 281
837701
February 7, 2005 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

tycker inte sverige ska inte ha kärnvapen nej, sen det där massa små pojkar som är kära i vapen ofta säger om att dom skulle försvara sitt land även om dom dog. Det är ju bara patetiskt! men gör det ni, dö wink

Multiface
Medlem
Forum Posts: 247
837702
February 7, 2005 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är skillnad på att ha en statsägd publikservice kanal och en nyhetskanal som styrs av ett politiskt parti som förvränger nyheterna och planerar och rapar upp samma åsikter som partiet dag för dag...jag tror det kallas propaganda eller hjärntvättning.

Galningen: Man får tycka vad man vill, i min mening har du en något naiv uppfattning om det inneboende goda i människor, det finns inget sånt. Med människans korta livslängd så hinner man precis lära sig av sina misstag innan det är dags för någon annan att göra samma sak igen. Allt kommer att upprepa sig.

skinner
Member
Medlem
837704
February 7, 2005 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Dom tänkte exakt samma sak 1925! Det kommer inga feler kirg så vi kan rusta ner! Tror tyvärr att det är så dom tänker nu också.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
837722
February 7, 2005 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Captain_Anarchy wrote: ofta säger om att dom skulle försvara sitt land även om dom dog. Det är ju bara patetiskt! men gör det ni, dö wink

Jo, blir det krig så gör folk det ;).

Krig kommer och går. Just Sverige kanske inte blir indraget i ett på 200 år till men krig i vår närhet kommer att komma igen.

skinner
Member
Medlem
837727
February 7, 2005 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Kriget kommer, tyvärr. Anser att det är naivt av Svenska freds att sitta och säja att det kommer alldrig mer att bli krig så alla världens länder borde avrusta. Tror det blir nytt världskrig innom 70år.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
837731
February 7, 2005 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har möjligtivs hur mycket det kostar att utveckla, lagra, övervaka nukes?

Det är inte direkt gratis, lär kostar 2-3gg vårt försvarsbudget.

Sverige har några regemeten kvar som är gjorda som en minimal utbildningsplats, så om det skulle bli aktuellt med flera regementen pga av öket hot så kan kompetens tas därifrån.

Multiface
Medlem
Forum Posts: 247
837732
February 7, 2005 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Captain_Anarchy :

Jag skulle aldrig offra livet för en politikers tillfälliga nycker dvs dö för vad som för tillfället är på modet. Sen är det ganska lätt och komma med "rebelliska" åsikter när man sitter tillbakalutad i fåtöljen, undrar hur du skulle reagera om du bodde i ett u-land och någon kom och sprängde din mamma i bitar.

galningen
Kommer du hit ofta?
Medlem
837737
February 7, 2005 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Dom tänkte exakt samma sak 1925! Det kommer inga feler kirg så vi kan rusta ner! Tror tyvärr att det är så dom tänker nu också.

Är du på riktigt? Att jämnföra den globala politiken på 20-talet med idag är ju bara idioti. Sen att du tror att "det kanske" blir krig om mineralerna om 70år. Jag vet liksom inte vart jag skall börja. Vilket är ett ganska lågt betyg för en debatt, men visst.

Om nu "mineralerna" som du uttrycker det skulle ta slut om 70år, så kommer de politiska strömningarna då vara så olika från dagens (belägg: jämnför global politik 1925 med idag) så att man inte kan förutspå något om hur det skulle komma att se ut. Sen tror du att alla länder skulle ge sig på varandra i en desperat kamp om vad som går att komma över i "mineralväg"? Och om nu så skulle bli fallet, vad har Sverige att sätta emot USA och the big guys på kontinenten. Bra då att FN EU osv finns.

Vet inte om jag ska fortsätta den här debatten då den har spårat ut rejält när vi är inne på dessa frågor. Det känns bara väldigt dummt.

Nej jag skall inte göra lumpen. Det är för mig bara waste of time då jag kan använda tiden till så mycket nyttigare saker. Ska jobba och resa under sommaren sedan studera vidare på universitet. Att ligga ute i boden med ett gevär i ett tält och kräla ett år är enligt mig bara total idioti, dvs eftersom jag (tillskillnad från vissa andra här inne?) inte onanerar över vapen och älskar mitt land över mitt liv. Kan spinna vidare på detta ämne i all oändlighet men det är offtopic och känns dessutom väldigt onödigt att ta här.

Captain_Anarchy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 281
837740
February 7, 2005 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Multiface wrote: Captain_Anarchy :

Jag skulle aldrig offra livet för en politikers tillfälliga nycker dvs dö för vad som för tillfället är på modet. Sen är det ganska lätt och komma med "rebelliska" åsikter när man sitter tillbakalutad i fåtöljen, undrar hur du skulle reagera om du bodde i ett u-land och någon kom och sprängde din mamma i bitar.

Du missuppfattade nog mitt inlägg

Det jag skrev var ju inget "rebelliskt" med överhuvudtaget, det jag menade för att förtydliga mitt inlägg var att:

Jag tycker det är idiotiskt med folk som säger att dom kommer offra allt för sitt land om det skulle bli krig, till och med dö om det är nödvändigt. Tomma ord fulla halsar enligt mig.

Speciellt såna som tror att krig är som det framställs i många filmer osv. att det finns nån ära i att döda massa människor, och man sedan blir hjälte tex.

skinner
Member
Medlem
837759
February 7, 2005 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Enligt min åsikt så gör dom samma fel nu som dom gjorde 1925! Vet att det var 80 år sedan men om vi rustar ner nu så kommer vi att ångra oss innom en snar framtid. Det tar över 20år att bygga upp ett försvar från grunden, det är alldeles för lång tid vilket medför vid ett världskrig att vi står där utan en fungerande krigsmakt. Samt som jag har nämt tidigare att försvaret är mycker mer än Haubits77 och Ak5:or. Det ger bl.a. mycket jobb, FM stödjer industrin, samt att hur knäppt det än låter så är det alltid bra att ha ett försvar när utlänska företag ska ettablera sig. Speciellt när det gäller rederier.

Jo jag kan svära att jag skulle kriga för Sverige om något land skulle invadera.

tom491
Medlem
Forum Posts: 194
837765
February 7, 2005 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Sverige har inte mycket att sätta emot USA .. t ex, och mindre och mindre blir det.

"Mineralerna".. om man nu ser till vad som snart är dagens bristvara - oljan, så räckte den ju för att USA skulle marschera in i Irak .. .. ..
och få oljan att handlas i US-dollar igen (sätta stopp för den växande delen euro-handel)
för att inte tala om vilken marknad det är/blir för amerikanska företag att bygga upp Irak igen ..

FN ?!

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
837769
February 7, 2005 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Farbror wrote: dissa försvaret och fixa en "HAcker arme" (läste i en tidning/bok) som kan slå ut hela fiendens försvar(elektroniskt) med XX antal knapptryckingar.. 🙄

EDIT: Det var visst korea(syd eller nord) som hade en sånn och dom hade utvecklat nån mirakeldryck(energi ala XXXXXL) så dom skulle vara HELT skärpta i upp till 4a dygn...

Jag vet inte hur det är med er andra, men att Putin inte kan skicka roliga länkar till Sergei på barkre raden i Duman gör inte mig tryggare när en annan Sergei marcherar utanför fönstret 😛

@#2.
Varför uppfinna hjulet två gånger? Koffein i stora mängder! 😕

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
837786
February 7, 2005 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Så säger du bara för att du inte gillar vårat nuvarande regeringsparti. Ärligt talat så tror jag inte du skulle kunna ge ett enda exempel på en gång då SVT eller UG har gjort ett repotage för att missgynna det borgeliga blocket.

Du kommer säkerligen säga emot mig med det ger jag blanka *** i 😛

Det har du alldeles rätt i att jag gör 🙂 Det jag syftar på är främst reportagen från valstugorna som var synnerligen vinklade.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
837946
February 8, 2005 - 12:05 am
sp_Permalink sp_Print

Captain_Anarchy wrote: tycker inte sverige ska inte ha kärnvapen nej, sen det där massa små pojkar som är kära i vapen ofta säger om att dom skulle försvara sitt land även om dom dog. Det är ju bara patetiskt! men gör det ni, dö wink

Ursäkta mig,men du får gärna simma till Danmark medans jag försvarar din döende mor från hot...hoppas du fattar poängen... pappskalle...trähatt...obebodda fiskskål...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 539
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL