January 21, 2003
Inom 48 timmar måste alla svenskar och danskar ha lämnat palestinsk mark - annars. . ."
http://www.expressen.se/index......p?a=515591
Jahapp, då slår vi tillbaka med:
Inom 48 timmar måste alla muslimer & icke skandinavier ha lämnat Svensk mark - annars jävlar!
Vad har Svenskar med hela härvan att göra, för att Danskar har
publicerat tecknade bilder på någon muhammad?
November 27, 2003
Nu tycker jag du förlöjligar det hela å det grövsta. Bilderna som det ska röra sig om är på inga vis lämpliga sådana och det är definitivt inget man gör som gäst i någon annans land.
Det predikas så jävla hårt här i forumet att invandrare ska anpassa sig efter våra seder och nu när danskarna gjort helt åt helvete fel så ska det förlöjligas. Svenskarna har nog dragits in av misstag här dock, danskarna bör skämmas.
//Andreas
June 30, 2003
Delph1
Va? Bilderna publicerades i EN DANSK TIDNING I DANMARK FFS!
http://forum.newspaperindex.co.....paper1.jpg
där är bilderna förövrig. Den danska tidningen har full rättighet att publicera bilder på muhammed.. på samma sätt de får göra det på jesus, buddha or whatever!
January 21, 2003
Delph1 wrote: Nu tycker jag du förlöjligar det hela å det grövsta. Bilderna som det ska röra sig om är på inga vis lämpliga sådana och det är definitivt inget man gör som gäst i någon annans land.
Det predikas så j**la hårt här i forumet att invandrare ska anpassa sig efter våra seder och nu när danskarna gjort helt åt h*****e fel så ska det förlöjligas. Svenskarna har nog dragits in av misstag här dock, danskarna bör skämmas.//Andreas
Det var inga farliga bilder tycker jag. Det farliga i det hela enligt muslimerna var att det tydligen står i Koranen att man inte får avbilda Muhammad.
Tycker inte du att invandrare skall anpassa sig efter våra seder?
September 15, 2002
Delph1 wrote: Nu tycker jag du förlöjligar det hela å det grövsta. Bilderna som det ska röra sig om är på inga vis lämpliga sådana och det är definitivt inget man gör som gäst i någon annans land.
Det predikas så j**la hårt här i forumet att invandrare ska anpassa sig efter våra seder och nu när danskarna gjort helt åt h*****e fel så ska det förlöjligas. Svenskarna har nog dragits in av misstag här dock, danskarna bör skämmas.//Andreas
Tycker ditt resonemang haltar lite. Om Danskarna ritar en nidbild hemma i sitt eget land är ju fel så klart men gör inte Palestinerna en hel del saker som vi inte uppskattar liksom självmords bombar etc. Det är väl betydligt allvarligare, ska vi då sparka ut alla flyktingar därifrån (från alla länder i det området). Jag tycker inte det.
Felet denna gång enligt mig är som vanligt denna syn på heder som vissa kulturer dras med. Såg senast på Malmgatan eller vad programmet heter. Samma sak där. En av männen som står bakom programmet hetsade upp sig på en förvisso ganska störande dam och beklagade sig om hur han fick svälja stoltheten. Folk måste lära sig svälja en del.
Rätt av Pallestinerna borde väl vara att komentera detta och kräva en ursäkt. I detta fall har de straffat ut sig själva.
November 27, 2003
p0rky wrote: Va? Bilderna publicerades i EN DANSK TIDNING I DANMARK FFS!
http://forum.newspaperindex.co.....paper1.jpg
där är bilderna förövrig. Den danska tidningen har full rättighet att publicera bilder på muhammed.. på samma sätt de får göra det på jesus, buddha or whatever!
Denna brist på respekt man visar mot dom är ju bara sorgligt. Visst fasen har dom rätt att skriva vad som vill och göra det hur dom vill, men att inte sikta högre än så här är ju patetiskt.
Vad jag förstått har det även skett en del nere i Palestina med dessa bilder från danskars sida. Expressen är ingen bra källa helt enkelt.
Zeth wrote: Det var inga farliga bilder tycker jag. Det farliga i det hela enligt muslimerna var att det tydligen står i Koranen att man inte får avbilda Muhammad.
Du kan ju åtminstone skriva hans namn rätt först och främst. Om det sen står i koranen att man inte får avbilda honom bör man inte respektera det? Och då framförallt inte förlöjliga honom? Att göra det på ett sådant lågt sätt som man gjort är enbart löjligt och visar bara på brist på förmåga att kunna se saker från någon annan synvinkel än sin egen.
Man flyr inte ett land för att konvertera, man flyr för att kunna fortsätta leva. Sen får man göra de uppoffringar som krävs för att kunna leva i landet, men att tvinga någon att anpassa sig, nej.
Försvarar på inget sätt det den militanta gruppen gör, men förstår deras ilska.
//Andreas
November 27, 2003
Danne980 wrote: [Tycker ditt resonemang haltar lite. Om Danskarna ritar en nidbild hemma i sitt eget land är ju fel så klart men gör inte Palestinerna en hel del saker som vi inte uppskattar liksom självmords bombar etc. Det är väl betydligt allvarligare, ska vi då sparka ut alla flyktingar därifrån (från alla länder i det området). Jag tycker inte det.
Felet denna gång enligt mig är som vanligt denna syn på heder som vissa kulturer dras med. Såg senast på Malmgatan eller vad programmet heter. Samma sak där. En av männen som står bakom programmet hetsade upp sig på en förvisso ganska störande dam och beklagade sig om hur han fick svälja stoltheten. Folk måste lära sig svälja en del.Rätt av Pallestinerna borde väl vara att komentera detta och kräva en ursäkt. I detta fall har de straffat ut sig själva.
Vad jag förstått har dessa bilder även använts nere i Palestina och som jag skrev ovan så försvarar jag inte palestiniernas handlingar 😉
//Andreas
September 28, 2005
Delph1 wrote:
Vad jag förstått har dessa bilder även använts nere i Palestina och som jag skrev ovan så försvarar jag inte palestiniernas handlingar 😉
//Andreas
Ibland funderar jag på vilka metoder vi svenskar skulle använda om ryssarna skulle ockuperat oss i 30 års tid med ständiga trakasseringar som att riva våra hus och förbjuda oss att låta oss åka till jobbet.
Som om det inte vore nog med det så skjuter dom våra barn för att de kastar sten på dem eller kommer med helikoptrar och skjuter missiler rakt in i bostadsområden i jakt på vad de kallar "terrorister".
June 30, 2003
Bilderna har inte används i palestina. Om du syftar på att folk i västbanken , gaza,saudi arabien har sett dem är ju inte konstigt. Finns ju internet och de har säkert skickats vidare sedan, men om du syftar på att den danska tidningen har gett upp bilderna i palestina har du fel.
Problemet är att många muslimer inte ser någon skillnad mellan stat och religion.
Förövrigt tycker jag att det är patetiskt att palestinierna inte förstår att den palestinska myndigheten lever på pengar som västvärlden skickar till dem. Kanske dags att dra in pengar som de skandinaviska länderna ger i bidrag.
October 27, 2001
Delphett - Jag inser varför du förstår de militanta gruppernas ilska - den baseras uppenbarligen inte på aktuella händelser och kan därför bli oproportionerligt stor...
Ska ett helt land stå till svars för vad en man, eller en liten grupp, publicerar? Att hota folk till livet över lite bläck på ett papper ger ju också sina signaler... Yttrandefrihet? Friheten att strunta i vad andra gör/publicerar?
Det finns säkerligen kristna grupperingar som protesterar mot liknande händelser världen över, men det sker med största sannolikhet under civiliserade omständigheter och utan hot om våld (vilket iofs. förmodligen resulterar i att det inte uppmärksammas i media).
Om danskarna ska skämmas för bilderna, så kan ju vi svenskar skämmas över att du sitter här och skriver att danskar ska skämmas.
January 24, 2005
January 21, 2003
Zeth wrote: Det var inga farliga bilder tycker jag. Det farliga i det hela enligt muslimerna var att det tydligen står i Koranen att man inte får avbilda Muhammad.
Delph1 wrote:
Du kan ju åtminstone skriva hans namn rätt först och främst. Om det sen står i koranen att man inte får avbilda honom bör man inte respektera det? Och då framförallt inte förlöjliga honom? Att göra det på ett sådant lågt sätt som man gjort är enbart löjligt och visar bara på brist på förmåga att kunna se saker från någon annan synvinkel än sin egen.Man flyr inte ett land för att konvertera, man flyr för att kunna fortsätta leva. Sen får man göra de uppoffringar som krävs för att kunna leva i landet, men att tvinga någon att anpassa sig, nej.
Försvarar på inget sätt det den militanta gruppen gör, men förstår deras ilska.
//Andreas
Muhammed, nöjd?
Jag förstår inte alls deras ilska, så som du gör. Motivera gärna, så jag
också förstår. Förlöjliga muhamm(e)d, respekt, vriden kvinnosyn & lägg till deras heder. Dem tar sin religion på absolut högsta allvar.
D.v.s det enda de är bra på är att: Döda oskyldiga & knäböjande....
Tycker det är grymt löjlig struntsak dem hakat sig på.
November 27, 2003
p0rky wrote: Bilderna har inte används i palestina. Om du syftar på att folk i västbanken , gaza,saudi arabien har sett dem är ju inte konstigt. Finns ju internet och de har säkert skickats vidare sedan, men om du syftar på att den danska tidningen har gett upp bilderna i palestina har du fel.
Förövrigt tycker jag att det är patetiskt att palestinierna inte förstår att den palestinska myndigheten lever på pengar som västvärlden skickar till dem. Kanske dags att dra in pengar som de skandinaviska länderna ger i bidrag.
Det jag menar är att danskar använt bilderna i Palestina, privatpersoner då, för att håna.
Problemet är att många muslimer inte ser någon skillnad mellan stat och religion och visst fasen kan man reagera på ett vettigare sätt än vad som skett här, men om man inte insåg att detta var en möjlig utgång .. ja vad ska man säga?
PaiN wrote: Delphett - Jag inser varför du förstår de militanta gruppernas ilska - den baseras uppenbarligen inte på aktuella händelser och kan därför bli oproportionerligt stor...
Ska ett helt land stå till svars för vad en man, eller en liten grupp, publicerar? Att hota folk till livet över lite bläck på ett papper ger ju också sina signaler... Yttrandefrihet? Friheten att strunta i vad andra gör/publicerar?
Det finns säkerligen kristna grupperingar som protesterar mot liknande händelser världen över, men det sker med största sannolikhet under civiliserade omständigheter och utan hot om våld (vilket iofs. förmodligen resulterar i att det inte uppmärksammas i media).Om danskarna ska skämmas för bilderna, så kan ju vi svenskar skämmas över att du sitter här och skriver att danskar ska skämmas.
Jag tycker det är rätt att reagera, men fel reaktion och nej jag försvarar inte deras tidigare dåd eller deras sätt att hantera saker och ting när de känner sig kränkta.
Danskarna ska inte skämmas som land utan de danskar som valt att publicera bilderna.
//Andreas
September 3, 2001
Tänkte bara rekommendera denna för att få lite mer insikt i ämnet (inte om bilderna då utan vad som händer i palestina varje dag).
http://www.imdb.com/title/tt0412631/
Death in Gaza, visades på BBC också, och cirkulerar lite i nätet ^^
Kanske kan tyckas vara vinklad men jag tycker bara den är så klockren. Om något så är västvärldens media vinklat eftersom de avstår från att visa mer av detta.
November 27, 2003
Zeth wrote: Muhammed, nöjd?
Ja, var det så svårt verkligen?
Zeth wrote: Jag förstår inte alls deras ilska, så som du gör. Motivera gärna, så jag
också förstår. Förlöjliga muhamm(e)d, respekt, vriden kvinnosyn & lägg till deras heder. Dem tar sin religion på absolut högsta allvar.
Ja du har egna värdering och en egen tro, vad skulle du säga om en tysk tidning helt plötsligt slänger ut bilder där de gör nidversioner av det du håller som ledstjärna och allra viktigaste i din vardag? De hånar den man de valt att ägna sitt liv åt att följa hans lärdomar och att de sedan bryter mot en av de mest grundläggande stdgarna att man inte får avbilda honom heller gör ju knappast det hela värre. Du måste ju kunna se det från deras perspektiv. 😉
Islam är en väldigt bred religion och tyvärr finns det extremgrupper som är breredda att gå till längder som är alltför långa pga sådana här saker. Det trodde man ju var ganska välkänt men någon redaktör i Danmark måste missat den lektionen. 🙄
//Andreas
January 21, 2003
Delph1 wrote: [quote=Zeth]Muhammed, nöjd?
Ja, var det så svårt verkligen?
Zeth wrote: Jag förstår inte alls deras ilska, så som du gör. Motivera gärna, så jag
Ja du har egna värdering och en egen tro, vad skulle du säga om en tysk tidning helt plötsligt slänger ut bilder där de gör nidversioner av det du håller som ledstjärna och allra viktigaste i din vardag? De hånar den man de valt att ägna sitt liv åt att följa hans lärdomar och att de sedan bryter mot en av de mest grundläggande stdgarna att man inte får avbilda honom heller gör ju knappast det hela värre. Du måste ju kunna se det från deras perspektiv. 😉
Islam är en väldigt bred religion och tyvärr finns det extremgrupper som är breredda att gå till längder som är alltför långa pga sådana här saker. Det trodde man ju var ganska välkänt men någon redaktör i Danmark måste missat den lektionen. 🙄
//Andreas
Jag skulle då inte hänga lakan över huvudet & gå med i någon extremgrupp & döda oskyldiga o.s.v. 😕
2 Guest(s)