November 19, 2005
Det var inga farliga bilder tycker jag. Det farliga i det hela enligt muslimerna var att det tydligen står i Koranen att man inte får avbilda Muhammad.
Tycker inte du att invandrare skall anpassa sig efter våra seder?[/quotenja dom kan väll få ha sina seder . Visst bygga moskéer å sånt tycker jag inte dom ska få göra(i så fall med egna pengar)
men att se dom ligga å be utanför mcdonalds på storgatan i växjö tycker jag är lite löjligt..
Jaja.....
October 27, 2001
Delph1 wrote:
Islam är en väldigt bred religion och tyvärr finns det extremgrupper som är breredda att gå till längder som är alltför långa pga sådana här saker. Det trodde man ju var ganska välkänt men någon redaktör i Danmark måste missat den lektionen.
:wide:
So... Vi låter terroristerna styra världen... That'll do the trick!
Ska vi idiotförklara alla butiksägare som säljer saker som kan stjälas också? Banker är ju också ett korkat påfund isf, det måste ju ha vart någon eller några som missat att det finns folk som inte kan låta bli att råna dem. Vilken ***** tabbe!
Att dansa efter deras pipa, trots att majoriteten (och de flesta extremisterna) är på andra sidan jorden främjar väl knappast någon integration, snarare tvärt om.
Men allt går enligt planerna, snart rinner bägaren över på väst-sidan också och då blir det ett (tydligen efterlängtat) krig.
March 30, 2003
Det var Jyllandsposten som publicerade bilderna. Syftet var att tänja lite på tryckfriheten. Se om den existerade i praktiken. Systemet fungerade. Det var inget fel på bilderna och således blev det inga rättsliga åtgärder.
Det är småaktigt att påpeka stavfel när man själv inte ens vet när/var/hur bilderna publicerades och ändå sprider åsikter och moralkakor omkring sig utan hejd. Skäms!
November 26, 2002
ok, det är en grupp fundamentalistiska palestinier som ligger bakom hoten, inte alla muslimer i hela världen.
jag fattar inte varför precis varenda incident där en muslim är inblandad innebär att vi antingen ska slänga ut alla mörkhyade från sverige eller bomba hela mellanöstern
March 8, 2004
Danskarna ska inte skämmas som land utan de danskar som valt att publicera bilderna.
Inte ens danskarna som publicerade bilderna ska skämmas, alla människor som kan tänka sig att ta till våld och/eller hot om våld, för något så banalt som en bild bör skämmas. Även om det är en bild som skändar en hel religion så är det dom som tar åt sig som bör skämmas.
ALLA bör veta att det altid kommer finnas provokatörer ÖVERALLLLLT, och är det allt som behövs för att du ska glömma din religions läror och börja döda folk så är det du själv som ska skämmas.
Och VI ska skämmas för att vi ens vågar spekulera i att det här på något vis skulle vara nåt som vettiga muslimer ens bryr sig om. Det här är ungefär samma sak som om "arab news" började rapportera om KKK's uttalanden eller snubben som inte tyckte om sverige.
Folk som ens kan tänka sig göra sånna utalanden är ett gäng isolerade idioter som får aldeles för mycket utrymme i media.
Att gå ut i bojkott, tycker jag däremot är en aldeles utmärkt idé, även om det är på så idiotiska grunder som att någon i ett annat land publicerade en bild, jag personligen både har och kan tänka mig gå i bojkott på betydligt lösare grunder och det är faktiskt beundransvärt att dom fått så många med sig.
*EDIT* Kortfattat, nu när jag hunnit läsa igenom det jag skrev själv.
Det jag menade var:
Det är inte dom som provocerar utan dom som tar åt sig till den grad att dom börjar utkräva blodsoffer som ska skämmas.
Däremot tycker jag en bojkott är helt i sin rätt. Blir man sur ( även om det är en skitsak) så har man rätt att välja andra produkter.
/Niklas
*EDIT 2* Tog bort citatet och har bara texten kvar, kändes mer som ett svar på delphs inlägg än som mitt eget inlägg i debatten.
November 27, 2003
Ja detta har ju spårat ur alldeles. Jag anser att de har sin fulla rätt att publicera vad fasen de vill och när och hur de vill. Jag anser att de är korkat att inte inse vilke konsekvenser det kunnat få när man håller på med så pass känsliga saker, men inte fasen finns det nog rim och reson i det svar man fick.
Och än en gång jag anser inte att terroristerna handlar rätt är det så svårt att förstå? och vi ska inte ge efter för terroristerna på något vis, men nog fasen finns det bättre sätt att bekämpa det än att rita nidbilder som inte bara förargar terroristerna utan även skymfar övriga muslimer?
För det sista så kan jag väl säga att grupperna, ja det är flera nu, som riktat hot är inte ens religiöst drivan utan politiskt. Så hela denna saga är faktiskt helt ute och cyklar. Det är enligt väl insatta personer bara en sak för att rättfärdiga kidnappningar och annan utpressning. Men som det nämnts tidigare blir det nog bara ett enda stort skott i den egna foten eftersom man utövar utpressning mot dom som förser staten med bidrag.
[TURK]Hakan:
Jag tycker inte att redaktörens handlande är speciellt snyggt, men deras reaktion är precis som du säger helt åt skogen.
//Andreas
December 24, 2002
Öwall wrote: ok, det är en grupp fundamentalistiska palestinier som ligger bakom hoten, inte alla muslimer i hela världen.
jag fattar inte varför precis varenda incident där en muslim är inblandad innebär att vi antingen ska slänga ut alla mörkhyade från sverige eller bomba hela mellanöstern
WORD!
March 8, 2004
Delph1 wrote:
[TURK]Hakan:
Jag tycker inte att redaktörens handlande är speciellt snyggt, men deras reaktion är precis som du säger helt åt skogen.//Andreas
Ja, precis dit jag ville komma, varför kunde jag inte bara skriva det direkt : )
Och bara för att förtydliga så menade jag mitt inlägg som min syn på saken och inte som ett direkt svar på ett av dina tidigare inlägg, även om det vad du som skrev det ovan : )
/Niklas
January 22, 2003
kul att vi lever i en värld där vissa inte riktigt förstår vad tryckfrihet innebär, och att alla inte delar samma åsikter.
Undrar varför inte samma sak hände när skaparna av southpark avildade den kristna guden som en padda på ett rosa moln? (Det står även i bibeln att man inte får avbilda "herren")
Kanske kan det bero på att vi faktiskt lever i ett civiliserat samhälle där folk kan ta ett skämt till skillnad från hur det verkar vara nere i den fjärran östern?
September 27, 2005
Dumb All Over (Frank Zappa)
Whoever we are, wherever we’re from
We shoulda noticed by now, our behavior is dumb
And if our chances expect to improve
It’s gonna take a lot more, than trying to remove the other race
Or the other whatever, from the face
Of the planet altogether
They call it THE EARTH, which is a dumb kinda name
But they named it right, ‘cause we behave the same...
We are dumb all over
Dumb all over, yes we are
Dumb all over, near an’ far
Dumb all over, black an’ white
People, we is not wrapped tight
Nerds on the left, nerds on the right
Religious fanatics on the air every night
Saying the Bible tells the story
Makes the details sound real gory
About what to do if the geeks over there
Don’t believe in the book we got over here
You can’t run a race without no feet
An’ pretty soon there won’t be no street
For dummies to jog on or doggies to dog on
Religious fanatics can make it be all gone
It won’t blow up An’ disappear
It’ll just look ugly for a thousand years...
You can’t run a country by a book of religion
Not by a heap or a lump or a smidgen
Of foolish rules of ancient date
Designed to make you all feel great
While you fold, spindle and mutilate
Those unbelievers from a neighboring state
TO ARMS! TO ARMS! Hooray! That’s great
Two legs ain’t bad unless there’s a crate
They ship the parts to mama in
For souvenirs: two ears - Get Down!
Not his, not hers, but what the hey?
The Good Book says: “It’s gotta be that way!”
But their book says: “REVENGE THE CRUSADES!!!!...”
With whips an’ chains an’ hand grenades...”
TWO ARMS? TWO ARMS? Have another and another
My God says: “There ain’t no other!”
Our God says: “It’s all okay!”
My God says: “This is the way!”
It says in the book: “Burn and destroy…..”
An’ repent, an’ redeem, an’ revenge, an’ deploy
An’ rumble thee forth to the land of the unbelieving scum on the other side
Cause they don’t go for what’s in the Book
An’ that makes ‘em BAD
So All, verily we must choppeth them up
Or stompeth them down
Or rent a nice French bomb
Ssssssssss…….. to poof them out of existence
While leaving their real estate just where we need it
To use again for temples in which to praise OUR GOD
“Cause He can really take care of business!”
And when His humble TV servant
With white hair and a brown suit
And maybe a blond wife who takes phone calls
Tells us it’s okay to do this stuff, then we’re supposed do it
‘Cause if we don’t do it, we ain’t gwine up to hebbin!
(Depending on which book you’re using at the time...
Can’t use theirs... it’s all lies...... Gotta use mine... Ain’t that right?
That’s what they say -- Every night... Every day...
Listen, we can’t really be dumb, if we’re just following God’s Orders
After all, He wrote this book here an’ in the Book He says:
“He made us all to be just like Him,”
So... If we’re dumb... Then God is dumb...
An’ maybe even a little bit ugly on the side
DUMB ALL OVER – a little ugly on the side
btw, Så har tidningen bet om ursäkt nu så då kan väll alla bli glada? Snälla?
May 29, 2001
Man kan ju undra hur dom kan ha ungått att evolvera dom senaste 200 åren.
Spelar ingen roll vilken religion det är, fundamentalister är och förblir patetiska människor.
Kan ju säga att jag hade en intressant diskussion med livetsord anhängare på DC, samma pack det med.
Fick höra saker som "Mannen är kvinnans överhuvud, så står det i bibeln", "homosexuella lever i synd, även det står i bibeln"...dom lever ju i ett annat sekel än vad vi gör.
January 22, 2003
squarepusher wrote: Man kan ju undra hur dom kan ha ungått att evolvera dom senaste 200 åren.
Spelar ingen roll vilken religion det är, fundamentalister är och förblir patetiska människor.
Kan ju säga att jag hade en intressant diskussion med livetsord anhängare på DC, samma pack det med.
Fick höra saker som "Mannen är kvinnans överhuvud, så står det i bibeln", "homosexuella lever i synd, även det står i bibeln"...dom lever ju i ett annat sekel än vad vi gör.
Jupp, bäst av allt skulle nog vara att avveckla all typ av religion, men det skulle nog inte vara så värst populärt
January 21, 2003
Öwall wrote: ok, det är en grupp fundamentalistiska palestinier som ligger bakom hoten, inte alla muslimer i hela världen.
Typiskt svar, som inte håller. (Man skall inte dra alla över en kam)
Om du tänker så här:
Jag fattar inte varför precis varenda incident där en bäver är inblandad innebär att vi antingen ska slänga ut alla mörkhåriga bävrar från sveriges bäverskog eller bomba hela bäverskogen.
November 5, 2001
Zeth wrote: [quote=Öwall]ok, det är en grupp fundamentalistiska palestinier som ligger bakom hoten, inte alla muslimer i hela världen.
Om du tänker så här:
Jag fattar inte varför precis varenda incident där en bäver är inblandad innebär att vi antingen ska slänga ut alla mörkhåriga bävrar från sveriges bäverskog eller bomba hela bäverskogen.
Jag tror jag fattar hur du resonerar: Muslim=Bäver
Har jag fattat rätt?
November 26, 2002
Zeth wrote: [quote=Öwall]ok, det är en grupp fundamentalistiska palestinier som ligger bakom hoten, inte alla muslimer i hela världen.
Om du tänker så här:
va? jag fattar ingenting
menar du att mitt inlägg (som mycket väl kan sammanfattas "man skall inte dra alla över en kam") inte håller?
September 15, 2002
NES_Boy wrote: kul att vi lever i en värld där vissa inte riktigt förstår vad tryckfrihet innebär, och att alla inte delar samma åsikter.
Undrar varför inte samma sak hände när skaparna av southpark avildade den kristna guden som en padda på ett rosa moln? (Det står även i bibeln att man inte får avbilda "herren")
Kanske kan det bero på att vi faktiskt lever i ett civiliserat samhälle där folk kan ta ett skämt till skillnad från hur det verkar vara nere i den fjärran östern?
Håller med, hur många olika karrikatyrer finns inte på Jesus? Finns ju hela filmer som går ut på att skämta om kristendomen.
Nu hörde jag på radio att de börjat attackera nordbor där nere. Människor som jobbar i hjälporganisationer där nere!!! Kan bara tänka mig ett annat situation där något liknande kan hända och det är om man jobbar som djurskötare på zoo. Det är inte accepterbart att misshandla de folk som kommer till ens land för att göra en god gärning. Jag blir mer och mer arg när jag lyssnar på nyheterna. Jag har aldrig varit rasist, men måste säga att inte ens KKK gör lika bra rasism propaganda som dessa galningar gör själva.
Låt dem vara de tar ihjäl varandra på 10 år om inga blandar sig i, vad som händer nu är samma sak men drar bara ut lite mer på tiden
Snacka om att vi tar "vända andra kinden till" på lite för stort allvar!
August 7, 2001
Om du tänker så här:
Det är fortfarande inte alla muslimer i hela världen som anfaller.
Det är ju inte direkt som i Simpsons när alla delfiner anfaller.
January 21, 2003
Öwall wrote: [quote=Zeth][quote=Öwall]ok, det är en grupp fundamentalistiska palestinier som ligger bakom hoten, inte alla muslimer i hela världen.
Om du tänker så här:
va? jag fattar ingenting
menar du att mitt inlägg (som mycket väl kan sammanfattas "man skall inte dra alla över en kam") inte håller?
Japp, kort sagt/skrivet: (Man skall inte dra alla över en kam) menar du.
Det är ett typiskt svar "Bäver" som jag skrev som exempel, kan man i stället skriva Svensk o.s.v. Krånglade till det i onödan, men nog om det nu...
Muslimer är garanterat överrepresenterade vid alla typer av terrorism. Det borde vilken pk-nisse som helst fatta. Punkt!
August 7, 2001
Zeth wrote: [quote=Öwall][quote=Zeth][quote=Öwall]ok, det är en grupp fundamentalistiska palestinier som ligger bakom hoten, inte alla muslimer i hela världen.
Om du tänker så här:
va? jag fattar ingenting
Japp, kort sagt/skrivet: (Man skall inte dra alla över en kam) menar du.
Det är ett typiskt svar "Bäver" som jag skrev som exempel, kan man i stället skriva Svensk o.s.v. Krånglade till det i onödan, men nog om det nu...
Muslimer är garanterat överrepresenterade vid alla typer av terrorism. Det borde vilken pk-nisse som helst fatta. Punkt!
Hmm det vet jag inte. Kanske mot västvärlden ja. Men mot resten av världen då?
1 Guest(s)