bortskämda ungar|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
bortskämda ungar
oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 13, 2004 - 6:33 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.gp.se/gp/jsp/Crossl.....8;a=165118

blir så sur...dom vill ha de roligare i skolan...om dom inte får det roligare..så skolkar dom...
en sak jag inte har fattat med Sveriges ungdom..dom anser att hela livet skall vara en lek! allt skall vara roligt! inget får nånsin vara tråkigt...skolan..tråkig...läxor..tråkig...allt är tråkigt... så bortskämda! man lär sig inget utan att fälla lite svett o tårar.....

samma sak gymnasiet......en tjej i min klass...i hela ettan o tvåan..har hon klagat konstant på att det e för mycket läxor o prov..o att våran skola inte festar för mkt....
"åhhhh fan vad skolan suger...händer juh inget här, alla bara pluggar"
sa till henne att när man går natur programmet så måste man fan bara plugga...o kämpa för att klara matten tills man nästan bryter ihop...

det jag menar e att ungdomarna e så jävla bortskämda...så fort något blir svår..ger dom upp...och klagar... men hur skall dom lära sig något då? 😕

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
618828
May 13, 2004 - 6:45 am
sp_Permalink sp_Print

tänk så här istället:

bara bra ifall några struntar i sin utbildning. Då blir det mindra kunkurens på arbetsmarknaden. Det negativa är att de kommer att konsta ganska mycket för staten....

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 816
618829
May 13, 2004 - 6:54 am
sp_Permalink sp_Print

Det står i artikeln : "Roligare lektioner skulle minska skolket" !
Suck!

Inte för att säga att dom är dumm i huvet, men jag trodde att man gick i skolan för att lära sig saker, inte för att ha kul... Men vad vet jag...
Fast det är ganska kul att lära sig saker (läs vettiga saker, sånnt som man är intresserad av).

edit:
Läste att det är högstadiet... Släpa ungarna till skolbänken och sätt fast dom! Det är skolplikt faktiskt! Dom som inte går får skylla sig själv att dom måste ta studielån på komvux senare i livet! Jag är en av dom...

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
618833
May 13, 2004 - 7:07 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att skolan ska ringa hem till vårdnadshavare så fort någonting verkar gå tå pipsvängen. Elever har dålig respekt för lärare och bryr sig egentligen inte så mycket om deras uppmaningar eller kvarsittnigshot. Föräldrar däremot, där har (SKA) det flesta kids ha respekt och en reprimand från förldrarna väger så mycket tyngra än en lärares. Sen så tycker jag att barnbidrag och studiebidrag ska dras in om eleven inte uppför sig som en hyvens person eller på annat sätt missköter sig, inte bara vid hlg frånvaro. Det har även varit på tapeten förut att man ska införa betyg i Skötsamhet och uppträdande, det ska definitivt införas enligt mig. Skulle väga skapligt tungt med ett MVG i uppförande när man ska på jobbintervju. Så visst, det är alldelens för mjuka tag i skolan. Alldelens för mycket joller och gulli-gull, mer hårda tag för att om du missköter dig på jobbet så är det foten som gäller.

Samma sak gäller för Sveriges fängelser (läs Relax anläggning), fångarna har bredband, kabel-tv, fri utbildning osv osv. Personligen tycker jag att det ska arbeta i fängelserna, hyvla plank, flytta på enorma grushögar med spade, hugga sten och bygga lekstugor eller dylikt. Inte faen ska det få ligga å käka chips framför Oprah Winfrey i alla fall, det är mitt jobb ju. Sen är det ganska patetiskt att vakterna blir rädda för alla intagna "patienter", det blir för stora när det ligger och pumpar i gymmet.

Nu måste jag äta frukost

😕

gyZZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
618835
May 13, 2004 - 7:08 am
sp_Permalink sp_Print

Jag går i ettan och jag tror knappast att roligare lektioner skulle minska skolket, om man skolkar är det för att man inte orkar med skolan, inet för att lektionerna är tråkiga. Dessutom (som sagt) är skolan till för att man ska lära sig och inte för att man ska ha kul.

Sen, ärligt, hur många har INTE skolkat ?????????? Jag känner bara EN snubbe som aldrig har skolkat, själv har man ju gjort det lite för mkt kanske :p

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
618842
May 13, 2004 - 7:26 am
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: tänk så här istället:

bara bra ifall några struntar i sin utbildning. Då blir det mindra kunkurens på arbetsmarknaden. Det negativa är att de kommer att konsta ganska mycket för staten....

Grejjen är ju att det kostar så jävla mycket pengar att låta alla gå i skolan. Näe, intagsprov är allt en bra grejj.

Utbildning är ett privilegie och inte en rättighet.

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
618847
May 13, 2004 - 7:37 am
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Utbildning är ett privilegie och inte en rättighet.

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 816
618889
May 13, 2004 - 8:34 am
sp_Permalink sp_Print

HuGGe wrote: ...

Samma sak gäller för Sveriges fängelser (läs Relax anläggning), fångarna har bredband, kabel-tv, fri utbildning osv osv. Personligen tycker jag att det ska arbeta i fängelserna, hyvla plank, flytta på enorma grushögar med spade, hugga sten och bygga lekstugor eller dylikt. ...

Flytta stora grushögar med spade... 😀 Helt rätt! Kunde inte ha sagt det bättre själv!

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
618904
May 13, 2004 - 9:20 am
sp_Permalink sp_Print

Hub wrote: [quote=HuGGe]...

Samma sak gäller för Sveriges fängelser (läs Relax anläggning), fångarna har bredband, kabel-tv, fri utbildning osv osv. Personligen tycker jag att det ska arbeta i fängelserna, hyvla plank, flytta på enorma grushögar med spade, hugga sten och bygga lekstugor eller dylikt. ...

Flytta stora grushögar med spade... 😀 Helt rätt! Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Varför inte med en grep istället.....;)

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
618935
May 13, 2004 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

HuGGe wrote:
Samma sak gäller för Sveriges fängelser (läs Relax anläggning), fångarna har bredband, kabel-tv, fri utbildning osv osv. Personligen tycker jag att det ska arbeta i fängelserna, hyvla plank, flytta på enorma grushögar med spade, hugga sten och bygga lekstugor eller dylikt. Inte faen ska det få ligga å käka chips framför Oprah Winfrey i alla fall, det är mitt jobb ju. Sen är det ganska patetiskt att vakterna blir rädda för alla intagna "patienter", det blir för stora när det ligger och pumpar i gymmet.

Nu måste jag äta frukost

😕

Vad vill du ha ut för follk från fängelserna?
Vill du ha ut folk som har blivit värre eller bättre av sin tid i fängelset?

Btw...
Patienterna finns på sjukhusen, och om dom är dömda så är det på rättspsyk du hittar dom...
Och dom ska man vara rädda för...

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
618947
May 13, 2004 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

HuGGe wrote: Det har även varit på tapeten förut att man ska införa betyg i Skötsamhet och uppträdande, det ska definitivt införas enligt mig.

Nej för fasen, det funkar inte.
Som det ser ut nu så kommer jag bra överens med nästan alla mina lärare.
Men ibland får man lärare där personkemin inte stämmer överens, och det går inte att undvika bråk.

Schyst ifall jag skulle missa ett jobb för att jag för en massa år sedan hade en lärare som inte gillade mig?
Hade jag gått på en annan skola och haft en annan lärare så kanske jag hade haft MVG i den kursen ist.

Ne fasen, det ger lärarna för mycket "ansvar"

denstore
Member
Medlem
618967
May 13, 2004 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=HuGGe]Det har även varit på tapeten förut att man ska införa betyg i Skötsamhet och uppträdande, det ska definitivt införas enligt mig.

Nej för fasen, det funkar inte.
Som det ser ut nu så kommer jag bra överens med nästan alla mina lärare.
Men ibland får man lärare där personkemin inte stämmer överens, och det går inte att undvika bråk.

Schyst ifall jag skulle missa ett jobb för att jag för en massa år sedan hade en lärare som inte gillade mig?
Hade jag gått på en annan skola och haft en annan lärare så kanske jag hade haft MVG i den kursen ist.

Ne fasen, det ger lärarna för mycket "ansvar"

Tyvärr har du helt fel i dina åsikter här. Det är ju just detta som är poängen. För det första skall man inte bråka med sina lärare, det visar bara på ett allmänt omoget beteende, och för det andra så är det ju just nu, som det bråket inverkar i ditt betyg. Med ett skötsamhets-betyg, hade den läraren kunnat ge dig ett minus där, p.g.a. att ni inte drog jämt, men han hade inte kunnat sänka ditt betyg i ämnet p.g.a. din "bråkighet". Så kan en lärare göra idag, och behöver knappt bevisa att du inte har kunskaper som är tillräckliga. Han kan säga att du är en bråkig och stökig elev, som stör undervisningen och därigenom knappast kan ha tillgodogjort dig den undervisningen han har försökt att ge dig. Med ett skötsamhetsbetyg skulle ditt uppförande på lektionerna kvitta, och man skulle bara ta hänsyn till dina kunskaper. Tro mig, det hade varit bättre.
Been there, done that.....

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
618975
May 13, 2004 - 11:39 am
sp_Permalink sp_Print

Men det skulle isåfall vara ett samlat betyg... Om personkemin inte stämmer med alla lärare man haft så är ju något fel...

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
618996
May 13, 2004 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

orkar inte läsa igenom allt som alla skrivit och vet inte om nån varit med om liknande.. men min svenska lärare som jag hade i 9'an var från finland och 1. bröt på finska 2. "råkade" lära oss finska ord i stället för svenska 3. när man fick papper av henne så kunde man hitta en del finlands-svenska ord som man inte fattade ett skit av vad dom betydde.

tack vare henne så var det inte bara jag som fick IG i betyg då hon hade slarvat bort 4st slutprov som hon hade haft med sig till sina släktingar i finland som hon skulle rätta, tack vara hennes bortslarving så fick 4 st personer i min klass IG i slutbetyg och fick plugga med en riktig svenska lärare 2 veckor in på sommarlovet för att få G, senare har jag fått reda på att hon fått sparken.
Hon nekade till att hon slarvat bort proven och sade att vi inte lämnat in dem, för att efter sommarlovet komma till skolan med just dom 4 proven till rektorn som ringde och bad om förlåtelse till oss som fick plugga 2 veckor extra.

Sen hade vi en aggresiv engelska lärare som ofta skällde ut oss för hon var arg på klassen hon hade haft innan.. okey det behöver man ju inte bry sig i.. men i de fallen hon skäller ut en efter att man inte kunde översätta ett ord är lite onödigt (var ingen tillsägelse som typ "du får nog läsa på läxan lite mer" utan det var riktiga utskällningar med både svordomar och könsord.) även hon har slutat.. men av egen vilja då hon tyckte att arbetskamraterna "mobbade" henne för att hon var ca 150cm lång och har en "puckel" på ryggen efter någon operation när hon var i tonåren.

och detta är inget jag sitter å hittar på eller har uppfattat lärarna fel.. för i så fall har jag 31 personer till som kan hålla med om min berättelse.

så i just mitt och 31 andras fall tycker jag att när nu grundskolan är en plikt att gå så kunde ju rektorerna se till att annställa folk som är bra på att utbilda elever.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
619001
May 13, 2004 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Tyvärr har du helt fel i dina åsikter här. Det är ju just detta som är poängen. För det första skall man inte bråka med sina lärare, det visar bara på ett allmänt omoget beteende, och för det andra så är det ju just nu, som det bråket inverkar i ditt betyg. Med ett skötsamhets-betyg, hade den läraren kunnat ge dig ett minus där, p.g.a. att ni inte drog jämt, men han hade inte kunnat sänka ditt betyg i ämnet p.g.a. din "bråkighet". Så kan en lärare göra idag, och behöver knappt bevisa att du inte har kunskaper som är tillräckliga. Han kan säga att du är en bråkig och stökig elev, som stör undervisningen och därigenom knappast kan ha tillgodogjort dig den undervisningen han har försökt att ge dig. Med ett skötsamhetsbetyg skulle ditt uppförande på lektionerna kvitta, och man skulle bara ta hänsyn till dina kunskaper. Tro mig, det hade varit bättre.
Been there, done that.....

Behöver ju inte vara eleven som bråkar med läraren, kan vara tvärt om. Har haft ett par lärare som har älskat att hacka på mig utan någon direkt anledning.
En lärare fösökte tex sätte IG på mig i en kurs, jag fick tillbaka flera prov som det stog att jag hade IG på, fast det visade sig att han hade "glömt" att rätta 2-4st uppgifter. När jag påpekade det så sa han lite surt, "jaha, du märkte det ja".
Till slut blir det svårt att bara sitta stilla och försöka vara trevlig.

Och sen tycker jag att det är dumt med att få ett sådant betyg, för jag menar folk förändras ju faktiskt.
Inte ska man behöva lida när man är 30-40 år för att man var bråkig för en massa år sedan.

Men självklart ska man göra vad man kan för att undvika tjaffs, då det som du säger, lätt sänker betygen, fast det igentligen inte får gå till så.

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
619002
May 13, 2004 - 12:29 pm
sp_Permalink sp_Print

håller med coore om att det inte alltid är eleverna som bråkar..

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
619020
May 13, 2004 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Hihi,vår lärare är ett litet pervo 😛 Asskön 50 åring som tror att hon e 25 🙂 Ni skulle bara veta vad hon uppmanar oss till.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
619028
May 13, 2004 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Denstores vanliga uppfattning att allting är så "lätt". Redan nu så finns ju "uppförande" redan som "betyg". Om du inte kommer väl överens med läraren så kan du ALDRIG få ett MVG i en kurs, oavsett hur bra du är. Så om man inför detta som en särskild kategori så blir man straffad i både ämnesbetyget och "uppförande" betyget. Vilket ger lärarna för mycket makt.

Jag vet själv att skolan inte fungerar som det är idag. Men tro mig, det är inte som alla säger. I'm there I'm doing it. Tycker skolan är så katastofalt dålig, och det beror inte på att man inte hyser respekt, utan för att tempot är alldeles enormt i vissa linjer. Ena månaden är det hur lite som helst att göra, andra månaden är det verkligen hur mycket som helst.

En lärare kan verkligen jävlas med en om personkemin inte stämmer överens. Min svenska lärare exempelviss har väldigt låg humor och brukar ibland diskutera olika saker. En gång frågade hon alla vad de tyckte om vissa kurser. alla sa typ "Ja det är bra att lära sig mycket om allt". Själv sa jag sanningen, som jag vet att alla andra tycker (men inte säger till läraren pga. "fjäsk"). Jag sa att jag tycker att man ska kunna utforma sin studieplan mer. Och att vissa saker man lär sig i skolan enligt mig är totalt onödiga. Och tro mig det där har jag fått äta upp varje dag sedan dess.

Själv tycker jag att man ska säga vad man tycker i olika ämnen och inte bara "fjäska" sig fram. Men jag vet inte. Det är ju slutligen jag som får lida för det vid betygssättniningen. Det intressanta i skolan är att man säger "att man ska vara kritisk" och våga debattera. Men i verkligheten stämmer inte detta så vidare värst, om man inte är inne på samma linje som läraren.

Vår samhällslärare i skolan har blandannat på sig Socialdemokrat tröja och massa "skit". Vilket inte jag personligen tycker om. Tror knappast det är lagligt ens.

Det är för mycket buffel och båg i skolan tycker jag. Många fuskar sig fram. Tycker det ska fram mer spontana prov (alltså inte såna man kan råplugga till). Strängare regler så att man undviker fusk. Det försekommer otroligt mycket fusk i min klass. En kille i min klass har MVG i Svenska A men han kan inte ens stava till "bränsle" utan skriver "brensle". Han stavar verkligen som en kråka. Fördelen för honom är att hans kära familj skriver allting åt honom.

Och visst hade skolan kunnats göra mycket roligare, utan att kvaliten på undervisningen skulle bli sämre. Anledningen till att ni är så negativa är för att ni "äldre" vill att vi ska uppleva samma skit som er.

Att ni sen säger att vi är pest och kolera för svenska samhället är intressant. Tror inte ni var mycket bättre själva faktiskt. I alla fall inte om skolan skulle sett likadan ut som den gör idag.

Finns faktiskt anledningar till att skolan är som den är.

denstore
Member
Medlem
619056
May 13, 2004 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Behöver ju inte vara eleven som bråkar med läraren, kan vara tvärt om. Har haft ett par lärare som har älskat att hacka på mig utan någon direkt anledning.
En lärare fösökte tex sätte IG på mig i en kurs, jag fick tillbaka flera prov som det stog att jag hade IG på, fast det visade sig att han hade "glömt" att rätta 2-4st uppgifter. När jag påpekade det så sa han lite surt, "jaha, du märkte det ja".
Till slut blir det svårt att bara sitta stilla och försöka vara trevlig.

Och sen tycker jag att det är dumt med att få ett sådant betyg, för jag menar folk förändras ju faktiskt.
Inte ska man behöva lida när man är 30-40 år för att man var bråkig för en massa år sedan.

Men självklart ska man göra vad man kan för att undvika tjaffs, då det som du säger, lätt sänker betygen, fast det igentligen inte får gå till så.

Jag menade kanske att det viktiga med att ha separat bedömning mellan kunnande och uppförande är att du kan någorlunda enkelt påvisa att dina kunskaper är vad de bör vara. Om man skall ha ett uppfarande inbakat i betyget ger man läraren en möjlighet att använda ditt uppförande som en knölpåk att banka ner ditt betyg med. Om man sätter betyget helt baserat på kunskaper, så minimerar man lärarens möjligheter att behandla dig orättvist, genom att sänka ditt betyg. Han kan få ge dig en skrapa för ditt uppträdande, men för att få igenom det i ditt slutbetyg, blir han tvungen att ta kamp med dina resterande lärare om att du är en osnuten jävel.
Men om du presterar bra på skrivningarna, så skall han inte få sänka ditt betyg i ämnet. Rättar han inte dem korrekt, skall man gå till någon annan och klaga. Inget snack.
Jag har själv varit i den situationen, då min mattelärare skydde mig som pesten i gymnasiet. Trots att jag brukade skriva treor eller fyror på proven, och att jag skrev en fyra på det centrala (nationella) provet, gav han mig 1:a i slutbetyg. Skojfriskt av honom när man gick på 4-årig teknisk. Om det är något som har satt pinnar i hjulen för mig i livet är det just det jäkla betyget.

denstore
Member
Medlem
619070
May 13, 2004 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: Denstores vanliga uppfattning att allting är så "lätt".

Jo, jag kanske tycker att allt är jäkligt lätt, smurfen, men det är bara för att du alltid tycker så synd om dig själv. Du har ju alltid allting emot dig, och alla vill ju behandla dig illa. Egentligen är det ju faktiskt alltid vårat fel att allting går emot dig. Stackars dig. 🙄

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 359
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL