May 17, 2002
DiDi wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=64bitsSebbe][quote=Krqagyzzz]tänk så här istället:
bara bra ifall några struntar i sin utbildning. Då blir det mindra kunkurens på arbetsmarknaden. Det negativa är att de kommer att kosta ganska mycket för staten....
hah bra citat 😛 men stavas inte igentligen med "e"?
vad menar du med det sista? var skrev jag "igentligen"?
I din signatur... 🙄
aha! du denker so,, jo det kanske är sant. ska ändra så får vi se ifall någon nämner det...
February 4, 2003
Pim_´s förslag tycker jag vi applåderar för.
Synd att det aldrig direkt kommer bli så, eftersom en postgubbe och posthämtare snart måste ha gått på Högskola (ironi)
Det finns ju två alternativ i princip som låter vettiga enligt mig.
1.) Arbetsmarknaden ändrar sig rätt mycket, eftersom det är rätt fånigt vilka krav de har på vissa "arbetare".
2.) Om man tvunget vill ha "kompetenta" personer i arbetsmarknaden som gått gymnasiet åtminstonde så kan man ju inom skolkfronten införa fler "yrkesprogram". Inte bara BYGG/FORDON/INDUSTRI/EL/HOTELL O RESTURANG/BARN OCH FRITID, Eller i alla fall göra de linjerna "mer attramtiva".
Jätte många vill jobba praktiskt i framtiden, men kanske inte bara inom de områdena (med den stämpel som de linjerna idag). Alla i princip idag vill bli tjänstemän. Men vad ska vi ha tjänstemän till om ingen jobbar inom producering? Vad ska samhällsnissarna vara chefer över? Vad ska handelsnissarna sälja om ingen har löner? Vad ska teknikarna och naturarna utveckla om inga företag finns för tillverkning?
Arbetsmarknaden hade nog mått bra av lite produktionsfolk. Mer av dem.
April 15, 2001
I grundskolan hade vi bara lektioner på förmiddagen, sen fick vi göra vad vi ville, bara vi gjorde nåt. Tycker att det var bra system för man fick verkligen lära sig att ta ansvar...och det var ju lätt att skolka eller att inte göra något, men det hade vi inte några större problem med. Dagens ungar förstår väl inte vad ansvar betyder?
4 Guest(s)