August 10, 2001
Köpte mig en Creative Jukebox Zen NX för 3 lakan. Rätt billigt för 30 gigg och enligt recensioner med toppenljud (ska slå iRivers mp3 lirare med hårddisk osv. Och iPod också.). Lurarna som följer med är ju dock rena skämtet så jag beställde direkt ett par Sony Fontopia lurar. Sådana där med en silikonpropp längst fram som man ska trycka in i örat och därmed få helt grymt ljud. Pröjsade "bara" 500 pix för dem. Kostar runt 700-800 i "vanlig" affär. Visst är ljudet helt grymt i dem när jag väl lyckas placera dem rätt i hörselgången men det är ju också en gång på 100 ungefär. Efter alla försöken fick jag helt svullna öron och de värkte skitmycket så jag lade ner de lurarna. Gick in till Expert och köpte ett par BOSE TriPort lurar för 2 000 (!). Lyssnade på dem i affären och de lär skitbra. De är förhållandevis små också för att vara ordinära lurar som man har runt öronen.
En liten sak med dem bara ... De har INGET mellanregister alls. Det är helt sjukt. De lämnar ute allt ljud mellan en viss frekvensintervall helt enkelt. Om man trycker lurarna emot öronen med händerna kommer dock ljudet fram men det går ju inte att göra i praktiken.
Någon annan som har samma lurar som jag? Kommentarer?
För alla er andra vill jag bara varna er för att köpa dessa!
Over n out!
/"Agathorn"
August 10, 2001
HELIX wrote: Men lämna tillbaks dom då.. Du har ju pröjsat 2000kr för hörlurar som inte klarar av att göra något som många hörlurar för 200kr kan..
Jo fast förpackningen är ju megabruten. Sedan har jag inte hittat några andra lurar som är så otroligt sköna att ha på sig. Och de höga frekvenserna i dem är otroligt bra. Men visst jag funderar ju skarpt på att försöka lämna tillbaka dem. Fast jag vill ju hitta ett annat alternativ först.
Sedan främst då varna andra för dem, hehe
July 16, 2003
Agathorn wrote: Köpte mig en Creative Jukebox Zen NX för 3 lakan. Rätt billigt för 30 gigg och enligt recensioner med toppenljud (ska slå iRivers mp3 lirare med hårddisk osv. Och iPod också.)
Visst har din Zen NX större HDD än t ex iRiver iHP-100 eller 120, men inte har den bättre ljud !? Vart har du hört, eller läst detta ? Är NX bättre, rent ljudmässigt, än sin Zen föregångare ? Om du var ute efter en stor HDD för ett bra pris, har du slagit huvudet på spiken...men letade du efter en spelare med tungt och bra ljud är jag rädd att du gick bet :cy:
June 28, 2001
Vampis wrote: Personligen så kan jag itne förstå mig på folk som betalar så mycket för ett par hörlurar som man ska använda när man är påväg till jobbet/skolan etc etc..
Gillar du musik och har hört Riktigt bra ljud så förstår du, hadde jag haft pengar skulle jag oxå ha fixat Bra hi fi prylar, men det kommer att dröja lääääääänge till.
August 10, 2001
Nejdå det är inte spelaren som är flaskhalsen. Märkligt i sådana fall om spelaren klarar av att driva basen men inte mellanregistret? Jag har testat med hemmabion också. Fortfarande inget mellanregister att tala om.
Att Creative spelaren har bättre ljudkvalle än iRiver och garanterat bättre än iPod har jag fått ifrån flertalet recensenter som har testat båda. Jag har dock själv inte provat någon annan mp3-spelare så personligen har jag ingen som helst aning. Nu är ju inte SNR allting här i världen men som ett exempel har iRiver en signal på 90 dB medans Creatives ligger på 96 eller 98 (kommer inte ihåg vilket det var). Men som sagt var det är bara ett exempel.
Du som säger att jag gick bet på mitt köp om jag ville ha bra ljudkvalle. Vad grundar du det du säger på?
Jag köpte absolut inte spelaren för att få stor hårddisk. Jag köpte den spelare som enligt recensionerna har bäst ljudkvalle. Om det hade varit iRiver hade jag gladeligen köpt den istället för 2 lakan mer. Nu lade jag de extra pengarna på "bra" lurar istället. Någonting man ju kan diskutera nu i efterhand om det var ett bra köp eller inte, hehe.
Nåväl sköna som attans och rätt diskreta är de i alla fall. Och kanonljud på diskanten och rätt schysst bas med tanke på dess storlek. Så det blir nog till att behålla dem i alla fall. Får "glömma bort" mellanregistret ett tag tills det släpps någonting bättre och jag har sparat ihop lite slantar.
mvh
Agathorn
August 10, 2001
chrippaz wrote: EX-71SL finns det ju olika stora silikonpluppar till, har man rätt storlek behöver man inte bli svullen i öronen, tycker dom funkar bra.
Jag har provat alla 3 storlekarna.
Kan du beskriva hur du sätter in dem i örat? Jag har provat många olika sätt men lyckas bara ibland av ren flyt känns det som.
Snett inåt eller rakt uppåt eller hur sätter du in dem? Vore såååå schysst om du kunde ge mig en bra förklaring! För i dem har vi bra ljud, och rent extremt grym basåtergivning för den delen 🙂 Om jag får dem att fungera som sagt var ...
January 28, 2003
hmm, vi säljer sådana i butiken jag jobbar, och jag kan ju säga att jag har verkligen itne märkt att mellanregistret inte är bra, snarare tvärtom 😕
fel på ditt exemplar??
det skulle jag gissa på, har du varit i affären du köpte dom å hört med dom så du itne fått ett måndagsex??
November 4, 2001
ööh jag sätter bara in dem helt normalt, använder minsta storleken..
Jag har öronproppar i silikon dom är däremot svårare att sätta in, men på beskrivningen till dem står ett tips som kanske funkar för dig.
Du tar översta delen av ytterörat med pekfinger/tummen sen drar du uppåt för att öppna örongången sen trycker du in hörluren.
August 10, 2001
chrippaz wrote: ööh jag sätter bara in dem helt normalt, använder minsta storleken..
Jag har öronproppar i silikon dom är däremot svårare att sätta in, men på beskrivningen till dem står ett tips som kanske funkar för dig.
Du tar översta delen av ytterörat med pekfinger/tummen sen drar du uppåt för att öppna örongången sen trycker du in hörluren.
Shit man tror minsann det var ett rätt bra tips! Ska ta och exprimentera lite! Men det fungerade rätt bra på första försöket i alla fall ! Tack som fan!
August 10, 2001
chrippaz wrote: ööh jag sätter bara in dem helt normalt, använder minsta storleken..
Herrejäklar det fungerar ju perfekt! Nu kan mina TriPorts slänga sig i väggen för när dessa fontopialurarna väl sitter som de ska i mina öron slår de allt annat (tja utom riktiga studiolurar då). Basen är ju på gränsen till att man mår illa :)) Och mellanregistret är precis där det ska vara!
Tack som bara den killen! Du har verkligen gjort min dag!
Nanna gött nu för det ska jag göra
mvh
Agathorn
August 10, 2001
chrippaz wrote: Haha lugnt 🙂
Men kan du länka till några recensioner där dom jämfört din spelare med en iRiver iHP-100/120?EDIT: Hoppas du får till det med EX71SL hörlurarna för dom är bra tycker jag.
Jupp fått till det med sonylurarna nu! Så äääg!
Hmm kommer inte ihåg några adresser så där i huvudet. Men jag tror det var en på "ign" eller nått. Sök på "Zen NZ review" och "iRiver review" på google så hittar du massor. Znet kan du också kolla på! De har bra recensioner av alla sorts mp3-lirare!
mvh
Agathorn
July 16, 2003
Agathorn wrote: Att Creative spelaren har bättre ljudkvalle än iRiver och garanterat bättre än iPod har jag fått ifrån flertalet recensenter som har testat båda. Jag har dock själv inte provat någon annan mp3-spelare så personligen har jag ingen som helst aning. Nu är ju inte SNR allting här i världen men som ett exempel har iRiver en signal på 90 dB medans Creatives ligger på 96 eller 98 (kommer inte ihåg vilket det var). Men som sagt var det är bara ett exempel.
Nu blev jag lite intresserad, vilka recensenter syftar du på ? Vart har du sett dessa jämförelser mellan iRiver och Zen NX ? Den enda jag kommer på är senaste nummret av tidningen M3 där iRiver iHP-100 blev vald till bästa produkt. Om du har sett något på Internet får du gärna ge mig länkar till dessa sidor 🙂
Visst håller jag med om att Signal To Noise Ratio inte har den största betydelsen på portabla MP3spelare, om de inte är _för_ lågt vill säga, men jag kan lova dig att du inte märker någon som helst skilland i brusnivå mellan iHP och Zen. Jag lyssnar högt på min iHP och jag hör minsann inget brus i mina lurar 🙂 Zen har förövrigt en Signal To Noise Ratio som är "up to 98dB" (enligt Creative's hemsida).
Agathorn wrote: Du som säger att jag gick bet på mitt köp om jag ville ha bra ljudkvalle. Vad grundar du det du säger på?
Jag grundar det på att jag har provat Zen, dock inte NX och det var därför jag undrade om det var någon större skilland mellan Zen och Zen NX - ljudmässigt. iRiver iHP-100/120 har det bästa ljudet av de MP3spelare jag testat, vilket kanske kan anses som en smaksak...men det anser inte jag. Antingen är det bra ljud eller mindre bra ljud 😛
1 Guest(s)