BOSE TriPort lurar (varning)|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
BOSE TriPort lurar (varning)
Agathorn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 348
sp_UserOfflineSmall Offline
434853
October 12, 2003 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

C Cameron wrote: [quote=Agathorn]Att Creative spelaren har bättre ljudkvalle än iRiver och garanterat bättre än iPod har jag fått ifrån flertalet recensenter som har testat båda. Jag har dock själv inte provat någon annan mp3-spelare så personligen har jag ingen som helst aning. Nu är ju inte SNR allting här i världen men som ett exempel har iRiver en signal på 90 dB medans Creatives ligger på 96 eller 98 (kommer inte ihåg vilket det var). Men som sagt var det är bara ett exempel.

Nu blev jag lite intresserad, vilka recensenter syftar du på ? Vart har du sett dessa jämförelser mellan iRiver och Zen NX ? Den enda jag kommer på är senaste nummret av tidningen M3 där iRiver iHP-100 blev vald till bästa produkt. Om du har sett något på Internet får du gärna ge mig länkar till dessa sidor 🙂

Visst håller jag med om att Signal To Noise Ratio inte har den största betydelsen på portabla MP3spelare, om de inte är _för_ lågt vill säga, men jag kan lova dig att du inte märker någon som helst skilland i brusnivå mellan iHP och Zen. Jag lyssnar högt på min iHP och jag hör minsann inget brus i mina lurar 🙂 Zen har förövrigt en Signal To Noise Ratio som är "up to 98dB" (enligt Creative's hemsida).

Agathorn wrote: Du som säger att jag gick bet på mitt köp om jag ville ha bra ljudkvalle. Vad grundar du det du säger på?

Jag grundar det på att jag har provat Zen, dock inte NX och det var därför jag undrade om det var någon större skilland mellan Zen och Zen NX - ljudmässigt. iRiver iHP-100/120 har det bästa ljudet av de MP3spelare jag testat, vilket kanske kan anses som en smaksak...men det anser inte jag. Antingen är det bra ljud eller mindre bra ljud 😛

Jag ska se om jag kan hitta några recensioner åt dig. Om jag inte minns fel läste jag en recension om iRivern där det stod ungefär "Visst ljudnivån är riktigt bra men den ligger inte i Zens nivå". Tror bestämt det var på Znet-reviews eller vad den heter, eller på IGN.com (eller nått, sök på IGN så hittar du nog).
Som sagt var har jag inte testat iRiver så jag låter det vara osagt. När jag lyssnar på min Zen NX så låter det i alla fall mycket mycket bra. Med en bra rippat MP3:a hör jag ingen direkt märkbar skillnad mellan den och originalet på CD. Så jag kunde inte vara mer nöjd.
Om kvallen är bättre än vanliga Zen kan jag inte säga. Har inte testat den tyvärr.

C Cameron
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 29
434860
October 12, 2003 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Agathorn wrote: Jag ska se om jag kan hitta några recensioner åt dig. Om jag inte minns fel läste jag en recension om iRivern där det stod ungefär "Visst ljudnivån är riktigt bra men den ligger inte i Zens nivå". Tror bestämt det var på Znet-reviews eller vad den heter, eller på IGN.com (eller nått, sök på IGN så hittar du nog).
Som sagt var har jag inte testat iRiver så jag låter det vara osagt. När jag lyssnar på min Zen NX så låter det i alla fall mycket mycket bra. Med en bra rippat MP3:a hör jag ingen direkt märkbar skillnad mellan den och originalet på CD. Så jag kunde inte vara mer nöjd.
Om kvallen är bättre än vanliga Zen kan jag inte säga. Har inte testat den tyvärr.

Cool, det viktigaste är väl att du är nöjd med din Zen NX, eller hur ? 🙂

Inne på IGN, kan man läsa följande under recensionen till iHP-100:
"As for sound quality, the iRiver is excellent. While it cannot compete with the Zen, which is the standard for portables, it is impressive as hell. "

Det var nog det du hade sett antar jag. Kan inte säga att jag håller med M. Wiley på IGN, men visst är ljudet i Zen bra men jag anser fortfarande att ljudet i iHP är bättre ! Zen fick slutbetyget 8.5 i performance -"Outstanding sound quality..." och iHP-100 fick 9.5 - "Outstanding operation and excellent sound quality."

För att spana in hela recensionerna kan ni gå in på:

Zen: http://gear.ign.com/articles/3.....119p1.html
iHP: http://gear.ign.com/articles/4.....472p1.html

Agathorn
Kommer du hit ofta?
Medlem
434870
October 12, 2003 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

C Cameron wrote: [quote=Agathorn]Jag ska se om jag kan hitta några recensioner åt dig. Om jag inte minns fel läste jag en recension om iRivern där det stod ungefär "Visst ljudnivån är riktigt bra men den ligger inte i Zens nivå". Tror bestämt det var på Znet-reviews eller vad den heter, eller på IGN.com (eller nått, sök på IGN så hittar du nog).

Cool, det viktigaste är väl att du är nöjd med din Zen NX, eller hur ? 🙂

Inne på IGN, kan man läsa följande under recensionen till iHP-100:
"As for sound quality, the iRiver is excellent. While it cannot compete with the Zen, which is the standard for portables, it is impressive as hell. "

Det var nog det du hade sett antar jag. Kan inte säga att jag håller med M. Wiley på IGN, men visst är ljudet i Zen bra men jag anser fortfarande att ljudet i iHP är bättre ! Zen fick slutbetyget 8.5 i performance -"Outstanding sound quality..." och iHP-100 fick 9.5 - "Outstanding operation and excellent sound quality."

För att spana in hela recensionerna kan ni gå in på:

Zen: http://gear.ign.com/articles/383/383119p1.html
iHP: http://gear.ign.com/articles/435/435472p1.html

Japp det är därifrån. Också ifrån andra ställen fast det är mest den jag kommer ihåg vad de skrev. Och visst jag är nöjd med ljudet i spelaren som bara den. Själva spelaren vet jag inte om jag är 100 % nöjd med. Gränssnitten suger fett i den. EAX skiten som man kan aktivera sabbar mest tycker jag. Förvränger och har sig så det blir "fel" liksom.
Sedan tycker jag spelaren är rätt ful också. Och den är mycket större än iRivers variant.
Men någonting jag gillar med den är att den har ett enkelt utbytbart batteri. Dvs jag kan köpa flera batterier och ha med mig om jag ska iväg på längre resa eller liknande. Går inte mer iRiver, inte på ett smidigt sätt i alla fall. Sedan kostar den som sagt var 2 000 mindre än iRiver. Det får man ju tänka på också. Men jag hade nog blivit minst lika nöjd med iRivers modell. Hade kanske inte hört någon skillnad alls mellan spelarna.

Vampis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1344
434873
October 12, 2003 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=Vampis]Personligen så kan jag itne förstå mig på folk som betalar så mycket för ett par hörlurar som man ska använda när man är påväg till jobbet/skolan etc etc..

Gillar du musik och har hört Riktigt bra ljud så förstår du, hadde jag haft pengar skulle jag oxå ha fixat Bra hi fi prylar, men det kommer att dröja lääääääänge till.

Visst tycker jag om ljud och hifiprylar, men då lägger jag hellre pengarna på en rejäl anläggning till bostaden istället för den man bär med sig utomhus.

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
434884
October 12, 2003 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Ifall man har tillräckligt med pengar för båda, eller om man sällan är hemma? Det är ju Agathorn det gäller och du kan väll inte prioritera åt honom?

Vampis
Kommer du hit ofta?
Medlem
434887
October 12, 2003 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

som jag skrev från början "JAG PERSONLIGEN" tycker!!

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
434912
October 12, 2003 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, det ska jag anteckna i min anteckninsbok för det är intressant att veta!

Skriv något som har med tråden att göra istället!!

Vampis
Kommer du hit ofta?
Medlem
434969
October 13, 2003 - 6:28 am
sp_Permalink sp_Print

Så det du har att skriva till mig har med tråden att göra då menar du? Snacka om att kasta sten i glashus! :arg:

Agathorn
Kommer du hit ofta?
Medlem
435204
October 13, 2003 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Vampis wrote: [quote=Mind][quote=Vampis]Personligen så kan jag itne förstå mig på folk som betalar så mycket för ett par hörlurar som man ska använda när man är påväg till jobbet/skolan etc etc..

Gillar du musik och har hört Riktigt bra ljud så förstår du, hadde jag haft pengar skulle jag oxå ha fixat Bra hi fi prylar, men det kommer att dröja lääääääänge till.

Visst tycker jag om ljud och hifiprylar, men då lägger jag hellre pengarna på en rejäl anläggning till bostaden istället för den man bär med sig utomhus.

Jag hade tänkt använda lurarna på jobbet där jag tillbringar 9 timmar per dag. Jag spenderar ju mer tid där än hemma (räknar inte med tiden jag sover då naturligtvis), så jag anser att jag LÄTT kan lägga 2 000 på hörlurar om de håller måttet. Men dessa gjorde inte det.

Gick in till Expert (såååå lol @ deras namn) och snackade lite snällt med dem om att lämna tillbaka dem även om förpackningen är bruten. De behandlade mig som att jag var värsta "nooben" som tyckte att BOSE hörlurarna var kassa. Även om expediten själv inte ens provat dem. Han menade på att jag verkligen är den första som klagar på BOSE. Jag var ju inte i en situation där jag ville reta upp honom så jag höll mest tyst och sa ingenting. Jag sa att mellanregistret var inte alls i klass med vad jag hade väntat mig. Han svarade inte ens på det. Han vet kanske inte ens vad "mellanregister" är. Frågade samma kille en gång efter en vanlig stereosladd som klarar av 3 kanaler. Killen visste fan inte ens vad jag menade med "3 kanaler". Jisses! Vara helt inkompetent och sedan spydig på köpet. Ingen bra kombination det.

Nåväl det ser ut som att jag får lämna tillbaka lurarna. Hoppas bara att jag inte får ett tillgodokvitto för på Expert sätter jag aldrig min fot igen.

mvh
Agathorn

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 551
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL