Bostadsrättspriser|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bostadsrättspriser
Takashi
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 58
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 10, 2007 - 4:25 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!
Har nu snart färdigställt min civilingenjörsutbildning och fått jobb, och nu ska jag ÄNTLIGEN få flytta hemifrån. Så jag är inne på att köpa lägenhet inne i stan.

Finns det något ställe där jag kan få fram statistik på sålda lägenheter? Såg att det finns sån statistik på hemnet.se, men det kostar ju 100kr för att se 15 sålda lägenheters pris! Vill man få sig en bra uppskattning vill man ju gärna kolla hela innerstan vilket kan bli en hel del lägenheter. Har ju ingen lust att lägga ut en förmögenhet bara för att få reda på detta.

Är det någon som har något tips?

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1109128
January 10, 2007 - 5:49 am
sp_Permalink sp_Print

När jag köpte min så bostadsrätt så pratade jag med några olika mäklare vad priset brukade hamna på ungefär på olika områden.

När jag sen sålde min lägenhet så var det samma visa igen fast då åt andra hållet. Utgångspriset var ca 60-65k under priset som liknande lägenheter gick för.

Så mitt tips är att ringa och prata med några mäklare som har snarlika objekt på samma område.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1109165
January 10, 2007 - 8:15 am
sp_Permalink sp_Print

Kolla på fastighetsbyrås hemsidor, där har dom lägenheter utlagda.

http://www.fastighetsbyra.fore.....banken.se/
Där hittade jag min lägenhet.

Takashi
Siktar mot toppen
Medlem
1109185
January 10, 2007 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

Hej å tack för svaren boys!

Coore: ja alltså annars kan man ju kolla på http://www.hemnet.se, de sammanställer ju alla lägenheter från alla mäklarfirmor.

Fast det jag är ute efter är vad lägenheterna har sålts för, dvs slutbuden så att jag kan räkna ut kvadratmeterpriserna. Bra att veta så att man vet hur man ska placera sig när man ska bjuda.

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 608
1109198
January 10, 2007 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

Takashi wrote: Hej å tack för svaren boys!

Coore: ja alltså annars kan man ju kolla på http://www.hemnet.se, de sammanställer ju alla lägenheter från alla mäklarfirmor.

Fast det jag är ute efter är vad lägenheterna har sålts för, dvs slutbuden så att jag kan räkna ut kvadratmeterpriserna. Bra att veta så att man vet hur man ska placera sig när man ska bjuda.

Står väl i Corren en gång i veckan eller månaden vilka husköp som har gjorts. Med priser och allt.

Takashi
Siktar mot toppen
Medlem
1109218
January 10, 2007 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

kicking_kangaroo wrote: [quote=Takashi]Hej å tack för svaren boys!

Står väl i Corren en gång i veckan eller månaden vilka husköp som har gjorts. Med priser och allt.

Gör det? Måste jag ha missat ? Står bara HUSköp eller också bostadsköp? Du vet inte mer specifikt vilken dag detta står?

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1109240
January 10, 2007 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite fel tidpunkt att köpa tror jag. Vänta ett år och se ifall priset har sjunkt... 🙂

Ko-un
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 40
1109242
January 10, 2007 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

De enda lägenheterna (Enligt många banker) som man kan göra vettig affär på att köpa nu är tvåor och mindre (Åtminstonde är det så här i Sundsvall, kanske är olika per stad, men detta är en rätt dyr stad per lägenhet med tanke på hur "liten" den är)

Fast å andra sidan, är det första gången du flyttar så lär du inte skaffa större heller 🙂

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 608
1109243
January 10, 2007 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Takashi wrote: [quote=kicking_kangaroo][quote=Takashi]Hej å tack för svaren boys!

Gör det? Måste jag ha missat ? Står bara HUSköp eller också bostadsköp? Du vet inte mer specifikt vilken dag detta står?

Hmm.. Jag är inte säker där faktiskt. Men det är i bostadsbilagan, vilken dag den nu kommer då. Och jag har för mig att det bara är varannan upplaga som det står i.

Takashi
Siktar mot toppen
Medlem
1109247
January 10, 2007 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså jag bryr mig inte om det är rätt läge att köpa eller inte, jag måste ha någonstans att bo (och jag måste bo inne i stan 😉 har ju trots allt "nergraderat" mig i stadsstorlek från stockholm och eftersom jag inte står i någon bostadskö så är jag "tvungen" att köpa. Sen säger ju alla olika på om man ska köpa eller inte (vissa säger KÖÖÖP andra säger KÖÖÖP INTEEE), så det blir liksom jaha? Dessutom ska jag inte köpa världens största lägenhet, letar efter en stor etta eller liten tvåa (runt 40-50kvm).

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1109264
January 10, 2007 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Takashi wrote: Alltså jag bryr mig inte om det är rätt läge att köpa eller inte, jag måste ha någonstans att bo (och jag måste bo inne i stan 😉 har ju trots allt "nergraderat" mig i stadsstorlek från stockholm och eftersom jag inte står i någon bostadskö så är jag "tvungen" att köpa. Sen säger ju alla olika på om man ska köpa eller inte (vissa säger KÖÖÖP andra säger KÖÖÖP INTEEE), så det blir liksom jaha? Dessutom ska jag inte köpa världens största lägenhet, letar efter en stor etta eller liten tvåa (runt 40-50kvm).

Om du har kapitalet så klart du ska köpa. Risken att du ska förlora pengar på affären när du väl säljer är lite om inte obefintlig just nu. Ska ske något drastiskt och rejält i landet för att göra stora ändringar i ekonomin.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 351
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL