August 1, 2005
Hej!
Har nu snart färdigställt min civilingenjörsutbildning och fått jobb, och nu ska jag ÄNTLIGEN få flytta hemifrån. Så jag är inne på att köpa lägenhet inne i stan.
Finns det något ställe där jag kan få fram statistik på sålda lägenheter? Såg att det finns sån statistik på hemnet.se, men det kostar ju 100kr för att se 15 sålda lägenheters pris! Vill man få sig en bra uppskattning vill man ju gärna kolla hela innerstan vilket kan bli en hel del lägenheter. Har ju ingen lust att lägga ut en förmögenhet bara för att få reda på detta.
Är det någon som har något tips?
October 22, 2002
När jag köpte min så bostadsrätt så pratade jag med några olika mäklare vad priset brukade hamna på ungefär på olika områden.
När jag sen sålde min lägenhet så var det samma visa igen fast då åt andra hållet. Utgångspriset var ca 60-65k under priset som liknande lägenheter gick för.
Så mitt tips är att ringa och prata med några mäklare som har snarlika objekt på samma område.
January 4, 2001
Kolla på fastighetsbyrås hemsidor, där har dom lägenheter utlagda.
http://www.fastighetsbyra.fore.....banken.se/
Där hittade jag min lägenhet.
August 1, 2005
Hej å tack för svaren boys!
Coore: ja alltså annars kan man ju kolla på http://www.hemnet.se, de sammanställer ju alla lägenheter från alla mäklarfirmor.
Fast det jag är ute efter är vad lägenheterna har sålts för, dvs slutbuden så att jag kan räkna ut kvadratmeterpriserna. Bra att veta så att man vet hur man ska placera sig när man ska bjuda.
August 9, 2005
Takashi wrote: Hej å tack för svaren boys!
Coore: ja alltså annars kan man ju kolla på http://www.hemnet.se, de sammanställer ju alla lägenheter från alla mäklarfirmor.
Fast det jag är ute efter är vad lägenheterna har sålts för, dvs slutbuden så att jag kan räkna ut kvadratmeterpriserna. Bra att veta så att man vet hur man ska placera sig när man ska bjuda.
Står väl i Corren en gång i veckan eller månaden vilka husköp som har gjorts. Med priser och allt.
August 1, 2005
kicking_kangaroo wrote: [quote=Takashi]Hej å tack för svaren boys!
Står väl i Corren en gång i veckan eller månaden vilka husköp som har gjorts. Med priser och allt.
Gör det? Måste jag ha missat ? Står bara HUSköp eller också bostadsköp? Du vet inte mer specifikt vilken dag detta står?
August 22, 2006
De enda lägenheterna (Enligt många banker) som man kan göra vettig affär på att köpa nu är tvåor och mindre (Åtminstonde är det så här i Sundsvall, kanske är olika per stad, men detta är en rätt dyr stad per lägenhet med tanke på hur "liten" den är)
Fast å andra sidan, är det första gången du flyttar så lär du inte skaffa större heller 🙂
August 9, 2005
Takashi wrote: [quote=kicking_kangaroo][quote=Takashi]Hej å tack för svaren boys!
Gör det? Måste jag ha missat ? Står bara HUSköp eller också bostadsköp? Du vet inte mer specifikt vilken dag detta står?
Hmm.. Jag är inte säker där faktiskt. Men det är i bostadsbilagan, vilken dag den nu kommer då. Och jag har för mig att det bara är varannan upplaga som det står i.
August 1, 2005
Alltså jag bryr mig inte om det är rätt läge att köpa eller inte, jag måste ha någonstans att bo (och jag måste bo inne i stan 😉 har ju trots allt "nergraderat" mig i stadsstorlek från stockholm och eftersom jag inte står i någon bostadskö så är jag "tvungen" att köpa. Sen säger ju alla olika på om man ska köpa eller inte (vissa säger KÖÖÖP andra säger KÖÖÖP INTEEE), så det blir liksom jaha? Dessutom ska jag inte köpa världens största lägenhet, letar efter en stor etta eller liten tvåa (runt 40-50kvm).
October 22, 2002
Takashi wrote: Alltså jag bryr mig inte om det är rätt läge att köpa eller inte, jag måste ha någonstans att bo (och jag måste bo inne i stan 😉 har ju trots allt "nergraderat" mig i stadsstorlek från stockholm och eftersom jag inte står i någon bostadskö så är jag "tvungen" att köpa. Sen säger ju alla olika på om man ska köpa eller inte (vissa säger KÖÖÖP andra säger KÖÖÖP INTEEE), så det blir liksom jaha? Dessutom ska jag inte köpa världens största lägenhet, letar efter en stor etta eller liten tvåa (runt 40-50kvm).
Om du har kapitalet så klart du ska köpa. Risken att du ska förlora pengar på affären när du väl säljer är lite om inte obefintlig just nu. Ska ske något drastiskt och rejält i landet för att göra stora ändringar i ekonomin.
1 Guest(s)