Böteslapp|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Böteslapp
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
sp_UserOfflineSmall Offline
1043613
May 22, 2006 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

Men äger man lite mark har man välla säkert rätt att sätta bot på de som ställer sig där utan tillstånd?

Som här om månaden när jag parkerade utanför shell vid strandvägen och gick in och träffade en polare och tog en kaffe så vandrade fånet till personal ut och skrev en bot på min bil.

Han är ju inte direkt en p-lisa då men har rätt att skiva ut bot?

Snacka om guldfiskminne han måste haft, fick springa ut och förkalra att jag satt där inne men han sa att bilen hade varit parkerad där en längre tid men jag hade parkerat och gått in direkt.
Kul typ att de serverar kaffe och bullar men man får inte stå vid macken 😛

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1043625
May 22, 2006 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: Men äger man lite mark har man välla säkert rätt att sätta bot på de som ställer sig där utan tillstånd?

Som här om månaden när jag parkerade utanför shell vid strandvägen och gick in och träffade en polare och tog en kaffe så vandrade fånet till personal ut och skrev en bot på min bil.

Han är ju inte direkt en p-lisa då men har rätt att skiva ut bot?vid macken 😛

Det tror jag inte de får göra.
Hur skulle det se ut om folk fick springa o skriva p-böter hur som helst?

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1043642
May 22, 2006 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Ägaren till marken får visst ta ut "kontroll avgift". Men måste ha tillstånd från Länsstyrelsen för detta.

Man kan också anställa ett företag som sköter detta ex. Flack, Securitas etc.

BarateaU
Member
Medlem
1043643
May 22, 2006 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Ställde mig fel utanför mitt hus nyligen "när aik-dif spela på råsunda" så hade självfallet alla fans parkerat över hela solna så jag ställde mig på baksidan.
Och sen när jag kom ut så såg jag en lapp från hyresvärden att de skulle böta nästa gång jag stog där.

Så de tycks ha rätt att ge bot också?

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
1043657
May 22, 2006 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: Ställde mig fel utanför mitt hus nyligen "när aik-dif spela på råsunda" så hade självfallet alla fans parkerat över hela solna så jag ställde mig på baksidan.
Och sen när jag kom ut så såg jag en lapp från hyresvärden att de skulle böta nästa gång jag stog där.

Eller sa hotar de bara lite.

Verkar ju dock finnas en mojlighet att ansoka efter tillstand for att botfalla folk pa sin mark (konstigt vore annars, det ar ju inte poliser som ger p-boter), sa om det ar ett stort hyreshus ar nog risken stor att de har gjort det. Hos alla storre hyresbolag brukar man ha vaktbolag som skoter om det dar.

Vi rakade ut for att en javel stallde sig pa var parkering senaste huset jag bodde i. Bilen hade inte bott hemma pa ett tag, sa nar vi val skulle parkera den sa stod det en javel. Ringde och han fick boter, men det tog anda ett tag innan han flyttade pa sig.

Ibland onskar man att de skulle bogsera bort bilarna och sen ta en riktigt saftig avgift for att ge tillbaka den. Da skulle det bade kosta och stalla till besvar. Sjalvklart inte om man star over en timme pa en offentlig parkering, men just nar nagon star och blockerar nagon annans parkering kan ju vara javligt jobbigt.

BarateaU
Member
Medlem
1043865
May 23, 2006 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: [quote=BarateaU]Ställde mig fel utanför mitt hus nyligen "när aik-dif spela på råsunda" så hade självfallet alla fans parkerat över hela solna så jag ställde mig på baksidan.

Eller sa hotar de bara lite.

Verkar ju dock finnas en mojlighet att ansoka efter tillstand for att botfalla folk pa sin mark (konstigt vore annars, det ar ju inte poliser som ger p-boter), sa om det ar ett stort hyreshus ar nog risken stor att de har gjort det. Hos alla storre hyresbolag brukar man ha vaktbolag som skoter om det dar.

Vi rakade ut for att en javel stallde sig pa var parkering senaste huset jag bodde i. Bilen hade inte bott hemma pa ett tag, sa nar vi val skulle parkera den sa stod det en javel. Ringde och han fick boter, men det tog anda ett tag innan han flyttade pa sig.

Ibland onskar man att de skulle bogsera bort bilarna och sen ta en riktigt saftig avgift for att ge tillbaka den. Da skulle det bade kosta och stalla till besvar. Sjalvklart inte om man star over en timme pa en offentlig parkering, men just nar nagon star och blockerar nagon annans parkering kan ju vara javligt jobbigt.

Står man på handikapp platts så kan det göra det.
Polaren har en platts utanför sitt hus och det ställer sig alltid folk där utan tillstånd.
Han har ringt ett par ggr så kommer en bogseringsbil som hämtar den och tar den till en inpound.
Kostar väll typ 1200 eller 1600 att hämta ut bilen sen.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1043880
May 23, 2006 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

1600 är ju bara avgiften som bogserings företag brukar ta, sen tillkommer kontrollavgiften på 700:-.

Det där med varning är ju skitbra. Ibland vet man inte att man står fel/dåligt skyltat och då får man en varning. Ställer man sig där nästa gång får man skylla sig själv!

Alla kan skriva en varning, kan du själv göra så länge du inte skriver något i stil med "Parkerar du här nästa gång dödar vi dig, våldtar din familj och snor din bil".

Ett annars bra ex: "Du står felparkerad pga (vilken trafikförodning han bryter) nästa gång kommer du få böter".

Amstaff
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1044323
May 24, 2006 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan få ta några av mig ^^

Om du betalar dom!

Har en gammal saab 900 som stått här på området i snart 6mån 🙂

Sist jag gick dit fick jag trycka ner 4st böteslappar i brunnen bredvid 🙁

Inte kollat nu de senaste 2mån men en polare sa att bilen hade blivit bort bärgad... får la ta en sväng i helgen o kolla..

Sen kan jag ge er ett tips, använd ALDRIG en handikapparkering, det kostar 500:-, medans att stå på gräsmatta eller trottoar bara kostar 250/350:- beroende på område. Så det är alltså billigare att parkera på en gräsmatta!
Tänkte bara om ni ville veta ^^

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 77
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL