December 13, 2003
ok, någon som kan ge bra argument till att man ska vänta med att skaffa barn och inte göra det när man är typ 18-20.
SERIÖSA svar tack...
Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62
December 13, 2003
det är tjejen som så väldans gärna vill ha en unge, och det är svårt att få henne på andra tankar
Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62
January 4, 2001
RobB wrote: det är tjejen som så väldans gärna vill ha en unge, och det är svårt att få henne på andra tankar
Att skaffa unge för att hon vill även om du inte känner dig redo låter inte som ett smart drag.
Vänta tills båda är redo, var inte snäll och gör henne på tjocken bara för att hon vill.
November 27, 2003
Har ni verkligen pengar och tid för ett barn helt enkelt?
Jag är själv väldigt barnkär, men det man måste fråga sig är om detta är det bästa för barnet verkligen. Om ni väntar ett tag kommer ni med största sannolikhet ha ett bättre utgångsläge, förutsatt att ni tagit hänsyn till att barnet kommer då 😉
//Andreas
December 15, 2002
obelix wrote: Å andra sidan om man väntar för länge så ökar risken för div skador på barnet som ex Schizofreni.
Ja, det är ju det första man tänker på 🙄
Hur länge måste man vänta för att den risken ska öka nåt markant förresten, tills runt man är 50år eller?
EDIT: En bra anledning i just ditt fall är ju att du tvekar till ifall du vill ha barn, det är den bästa anledningen till att inte skaffa unge.
November 27, 2003
Extatic wrote: Hur länge måste man vänta för att den risken ska öka nåt markant förresten, tills runt man är 50år eller?
Optimala rent fysiskt för kvinnan är runt 20 och sen är det neråt och ska jag lita på mor så allt över 30 är ett rent jävla helvete i jämförelse med runt 20.
//Andreas
November 22, 2001
Johan Nicklasson wrote: man bör ha gjort de man måste och vill innan man får barn, nästa gång man får chansen är när barnen flyttar ut... men bör dock ha skaffat de barn man planerar att få innan 30 (tycker jag)
Svenska kvinnor får i snitt sitt första barn vid 29 års ålder.
Men jag kan hålla med, när man börjar närma sig 30 är det dags att börja fundera på det.
Att skaffa barn innan man har en stabil ekonomi och ett bra boende tycker jag är ganska oansvarigt. Sen bör man ju känna sig redo.
Eftersom du ställer frågan här och formulerar dig som du gör så tycker jag du ska vänta. Byt tjej i värsta fall.
December 14, 2004
Extatic wrote: [quote=obelix]
Hur länge måste man vänta för att den risken ska öka nåt markant förresten, tills runt man är 50år eller?
EDIT: En bra anledning i just ditt fall är ju att du tvekar till ifall du vill ha barn, det är den bästa anledningen till att inte skaffa unge.
EFter 35 år för kvinnan så ökar riskerna för tex Down Syndrom, då erbjuds mödrar fostervattenprov - om jag minns rätt. Men jag vet inte hur mycket risken ökar.
Som kille behöver du ju inte vara orolig över åldern. 😛
Om du tvekar, så kanske det är en anledning att vänta - eller vad vet jag, du måste känna efter vad du vill själv!
Mitt tips är i alla fall:
Fixa ev utbildning först.
Fixa ett jobb först.
Det här gäller både mamman och pappan:
October 31, 2003
Delph1 wrote: [quote=Extatic]Hur länge måste man vänta för att den risken ska öka nåt markant förresten, tills runt man är 50år eller?
Optimala rent fysiskt för kvinnan är runt 20 och sen är det neråt och ska jag lita på mor så allt över 30 är ett rent j**la h*****e i jämförelse med runt 20.
//Andreas
Det är ju det jag alltid har sagt(gubbsjuk sen barnsben, är det möjligt?).
May 1, 2005
RobB wrote: ok, någon som kan ge bra argument till att man ska vänta med att skaffa barn och inte göra det när man är typ 18-20.
SERIÖSA svar tack...
Få henne att i något sammanhang komma till en högstadieskola och se allt väsen. Nu vet jag inte hur stökigt det är på E-tunaskolor, men jag lovar om du får henne till en stökig barnmiljö och kommer bort från det här gulligullgull med bebisar så lär det funka...ett par månader.
Det är iofs lättare sagt än gjort. Vad pysslar hon med i dagsläget annars? Pluggar, jobbar, arbetslös?
2 Guest(s)