Bra anledningar till att vänta med barn|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bra anledningar till att vänta med barn
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
882823
May 2, 2005 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

xaphod wrote: [quote=obelix][quote=xaphod]

Som kille behöver du ju inte vara orolig över åldern. 😛

Fel, ju äldre du är som kille, desto större är chansen att barnet utvecklar Schizofreni.

Har jag aldrig hört! 😮
Men det var ju intressant, har du några referenser till det?

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8332568.asp

Ju äldre pappa desto större risk att barnet utvecklar schizofreni. Mutationer i spermierna ligger bakom mer än vart tionde fall i sjukdomsstatistiken. Risken ökar redan efter mannens 30-årsdag

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
882957
May 2, 2005 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=xaphod][quote=obelix][quote=xaphod]

Som kille behöver du ju inte vara orolig över åldern. 😛

Fel, ju äldre du är som kille, desto större är chansen att barnet utvecklar Schizofreni.

Har jag aldrig hört! 😮
Men det var ju intressant, har du några referenser till det?

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8332568.asp

Ju äldre pappa desto större risk att barnet utvecklar schizofreni. Mutationer i spermierna ligger bakom mer än vart tionde fall i sjukdomsstatistiken. Risken ökar redan efter mannens 30-årsdag

Vad är det man brukar säga.. det finns två sorts lögner, politik och statistik? :bok:

Ang. OnT frågan: Barn är permanent, hon kanske bara känner sig så otroligt sugen på att skaffa det just nu. Väg upp för och nackdelar med att skaffa det nu istället för att vänta.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
882966
May 2, 2005 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

RobB wrote: det är tjejen som så väldans gärna vill ha en unge, och det är svårt att få henne på andra tankar

Det är när tjejer kommer med sånna där funderingar man själv börjar bli lite schizofren.. :cy: Råd: Se till att hon tar sina piller. Eller trycktesta kondomerna före...

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
882973
May 2, 2005 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

För att du tydligen absolut inte vill?
Dumt att komplicera vissa saker.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
882979
May 2, 2005 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Därför att man måste knulla runt lite innan (det kan du ju ha gjort men antar att du bara är runt 18-20) och då har du inte testat allt (om du inte är Hugh Hefner 2 typ) 😀 aja men det jag menar är att man måste hinna leva livet, det är liksom dom här åren i ungdomen som är toppen på livskurvan sen går det utför då kan man skaffa kids 🙂

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
882983
May 2, 2005 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: För att du tydligen absolut inte vill?
Dumt att komplicera vissa saker.

iofs är ju det en riktigt bra anledning. :bok:

Nord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
882985
May 2, 2005 - 10:07 pm
sp_Permalink sp_Print

man är långt ifrån "mogen" i huvudet runt 18-20. Det är väl typ vid 20 som skelettet är helt färdigväxt?

Att skaffa barn så tidigt innan man ens har en Egen Livserfarenhet även fast man kanske tror att man är bäst på allt bara för att man har gått ut skolan så finns det bra mycket mer att upptäcka och förstå sig på innan man på ett propert sätt kan uppfostra ett barn till att bli en vuxen människa.

När det väl är där i ens händer så kan man inte slänga iväg det när man inte vill ta hand om det. Förhållanden krin 20 års åldern är väl inte de som håller längst heller. Jag skulle råda er två att vänta tills ni har uppnått det som är sagt av folket ovan.

"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
882997
May 2, 2005 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Barn är ingenting man "skaffar". Tycker det låter lite rått att säga så.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
883039
May 3, 2005 - 7:10 am
sp_Permalink sp_Print

Nord wrote: man är långt ifrån "mogen" i huvudet runt 18-20. Det är väl typ vid 20 som skelettet är helt färdigväxt?

Att skaffa barn så tidigt innan man ens har en Egen Livserfarenhet även fast man kanske tror att man är bäst på allt bara för att man har gått ut skolan så finns det bra mycket mer att upptäcka och förstå sig på innan man på ett propert sätt kan uppfostra ett barn till att bli en vuxen människa.

När det väl är där i ens händer så kan man inte slänga iväg det när man inte vill ta hand om det. Förhållanden krin 20 års åldern är väl inte de som håller längst heller. Jag skulle råda er två att vänta tills ni har uppnått det som är sagt av folket ovan.

Allt du säger är baserat på generaliseringaroch även om jag tycker det smarta kan vara att vänta tycker jag du har fel i mycket det du säger. Skaffa barn är något högst individuellt och att använda sig av sådana generaliseringar då är inga speciellt bra råd.

//Andreas

Nord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
883143
May 3, 2005 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Men gud vad folk klagar :s

"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
883145
May 3, 2005 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Nord wrote: Men gud vad folk klagar :s

Att klaga är ett av livets få nöjen. Dessutom är det gratis. 😛

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
883180
May 3, 2005 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker mig se på argumenten att de flesta här inte har barn. Anledning att skaffa barn ska inte vara för att sannolikheten för medfödda sjukdomar ökar. Man skaffar barn för att man helt enkelt absolut vill ha barn och är redo att engagera sig 110% i dom de närmaste 18 åren. Man ska inte tänka att det är en rättighet att få skaffa barn utan däremot att man har en skylldighet att kunna ge dom trygghet, närhet och uppforstran att klara livet.

Med barn kommer så mycket positivt att det finns inte rum att ens börja räkna upp allt men vad man måste tänka på att kommer på köpet är även:

-Vakna nätter (många), det spelar ingen roll hur trött eller sjuk du är eller om du har en viktig dag på jobbet/skolan dagen efter. Barnet kommer alltid i första hand - även 5 natten på rad...
-Sjukdomar. Både för barnet och dig. Japp, dom tar hem varenda bacill dom hittar och delar med sig till er.
-Biobesök, restaurang, krogbesök, idrott, fester, datorspelande allt detta kommer, oavsett vad du än kan tro, att minimeras. Barnet behöver nästan all er tid och när barnet sover måste man få tid tillsammans och samtidigt hinna med hemmet (tvätta, städa, diska etc) Deklarera, det gjorde jag mellan midnatt och 01:00. 06:15 nästa morgon steg jag upp med dottern.

Jag slutar aldrig att tänka. Vad gjorde vi innan vi fick barn? Vi måste ha haft 100-tals timmar extra varje vecka som vi bara slösade bort...

Absolut ska man skaffa barn när man är 18-20 år. OM man är redo och vet vad man ger sig in på!!! Det tror jag tyvärr inte det är många som är vid den åldern. Jag var 35 när jag kände att alla pusselbitarna var på plats och jag ver redo för barn. Nu är jag 36 och vi har en dotter på 14 månader.

RobB
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
883220
May 3, 2005 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=RobB]ok, någon som kan ge bra argument till att man ska vänta med att skaffa barn och inte göra det när man är typ 18-20.

SERIÖSA svar tack...

Få henne att i något sammanhang komma till en högstadieskola och se allt väsen. Nu vet jag inte hur stökigt det är på E-tunaskolor, men jag lovar om du får henne till en stökig barnmiljö och kommer bort från det här gulligullgull med bebisar så lär det funka...ett par månader.

Det är iofs lättare sagt än gjort. Vad pysslar hon med i dagsläget annars? Pluggar, jobbar, arbetslös?

Hon läser sista året på gymnasiet nu och jobbar lite extra. Sen ska hon in på komvux efter gymnasiet och läsa upp betygen för högskolan(lärar utbildning).

Själv så går jag sista året på gymnasiet och har ingen aning om vad som händer efter gymnasiet. Jag vet att jag vill ha ett jobb efter studenten men det är ju inte det lättaste att hitta ett bra jobb med bara gymnasieutbildning 😛 .

(Fråga mig inte hur hennes pluggande och unge går ihop för det vet inte jag heller)

Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
883302
May 3, 2005 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

RobB wrote:
Hon läser sista året på gymnasiet nu och jobbar lite extra. Sen ska hon in på komvux efter gymnasiet och läsa upp betygen för högskolan(lärar utbildning).

Själv så går jag sista året på gymnasiet och har ingen aning om vad som händer efter gymnasiet. Jag vet att jag vill ha ett jobb efter studenten men det är ju inte det lättaste att hitta ett bra jobb med bara gymnasieutbildning 😛 .

(Fråga mig inte hur hennes pluggande och unge går ihop för det vet inte jag heller)

Att skaffa barn medans man pluggar är idioti.
Be henne fundera på hur hon ska kunna försörja en unge med 6900+barnbidrag varje månad.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
883386
May 3, 2005 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

RobB wrote: [quote=dreamweaver]...

Oj, så hon ska faktiskt bli lärare? Då är det ju bara att vänta tills hon börjar praktisera och får uppleva barnstök hehe

Nä, men allvarligt. Innan man börjar fundera på argument och sätt att få din tjej att komma på bättre tankar, hur ser du själv på barn i framtiden? Vill du ha barn någon gång i framtiden? Är denna framtid om 3-4 år? Isf kan du ju faktiskt säga att du vill, men att du vill vänta tills hon examinerats och du hunnit stadga dig med jobb. Det där vänta-argumentet funkar faktiskt ganska bra på tjejer, eftersom det nästan blir som något att se fram emot och en karamell att suga på.

Men frågan är först och främst om du vill ha barn och isf när. Om du inte vill ta ställning till den frågan nu (vilket kanske inte är helt lätt) eller om du svar är tvärt nej, det är då man får fundera på allvar hur man ska övertyga din tjej. Det där övertygandet är inte helt lätt, eftersom logiska argument vad gäller energi och ekonomi inte fungerar när de känner suget efter ett litet barn. Där kämpar man verkligen mot människans innersta natur som vida överstiger logiska argument i regel.

RobB
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
883458
May 3, 2005 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver
Det där övertygandet är inte helt lätt, eftersom logiska argument vad gäller energi och ekonomi inte fungerar när de känner suget efter ett litet barn. Där kämpar man verkligen mot människans innersta natur som vida överstiger logiska argument i regel.

Jag har redan sagt till henne att jag vill ha barn med henne men inte NU, jag vill vänta ett tag, åtminstone tills man har jobb och en egen bostad

Men alltså det känns som att hon så gärna vill ha barn att hon inte kan ta åt sig att det finns bättre förhållanden att skaffa barn under, och då tänker jag på att man kan ha en egen bostad först och jobb t.ex. Hon säger det att man måste våga.

Hennes argument till det hela är väl det att barnet kommer som tidigast om 9månader(kan ju dröja många fler månader också) så vi hinner ju fixa allt det tills dess. Men det är ju det att det finns ju ingen garanti för att vi fixar det på den tiden.

Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
883473
May 3, 2005 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

RobB wrote: Jag har redan sagt till henne att jag vill ha barn med henne men inte NU, jag vill vänta ett tag, åtminstone tills man har jobb och en egen bostad

Men alltså det känns som att hon så gärna vill ha barn att hon inte kan ta åt sig att det finns bättre förhållanden att skaffa barn under, och då tänker jag på att man kan ha en egen bostad först och jobb t.ex. Hon säger det att man måste våga.

Hennes argument till det hela är väl det att barnet kommer som tidigast om 9månader(kan ju dröja många fler månader också) så vi hinner ju fixa allt det tills dess. Men det är ju det att det finns ju ingen garanti för att vi fixar det på den tiden.

"vänta ett tag, åtminstone tills man har jobb och en egen bostad"
Nä, det där snacket tror inte jag går hem hos henne heller. Undvik såna formuleringar där du inte anger en mer bestämd tid. Säg ett antal år istället. T ex "om 3 år" och var fast på den tiden så du inte ger dig. Det låter mycket bättre och ger ett starkare intryck.

Tänk på att även trycka på att ni är två om det här...och det krävs två för att det ska bli ett barn. (Om det nu inte är så att hon skulle skaffa den andra halvan nån annanstans 😛 )

Ooklamook
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 401
883677
May 3, 2005 - 11:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Du vill inte ha barn nu. Du kan komma med svepskäl men detta är det som verkligen betyder något. Och om hon vil ha barn med dig så får hon vänta tills du är redo, och om hon vill bara ha barn så finns det säkert andra som kan hjälpa henne med det utan att du gör något som du inte vill.

Kronos
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 116
883725
May 4, 2005 - 7:14 am
sp_Permalink sp_Print

RobB wrote:

dreamweaver
Det där övertygandet är inte helt lätt, eftersom logiska argument vad gäller energi och ekonomi inte fungerar när de känner suget efter ett litet barn. Där kämpar man verkligen mot människans innersta natur som vida överstiger logiska argument i regel.

Jag har redan sagt till henne att jag vill ha barn med henne men inte NU, jag vill vänta ett tag, åtminstone tills man har jobb och en egen bostad

Om jag tolkar ditt inlägg rätt så bor ni inte ihop än. Jag tycker nog att ni skulle göra det i ett par år och nöta på varandra utan barn först och om förhållandet håller för det så kan man börja fundera på barn.
Sen så bränner barn pengar i en fruktansvärd takt. Räkna med att inte ha ett öre över till annat ett tag, särskilt om ingen av er har fast jobb.
Att skaffa barn bara för att hon vill och du inte känner dig beredd är nog rent av oansvarigt. Har faktiskt sett ett par exempel på dom som skaffat barn utan att tänka sig för och det har inte gått så bra.
Så som andra redan har sagt: skaffa inte barn förrän du känner att du vill och inte för att göra henne nöjd.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
883729
May 4, 2005 - 7:27 am
sp_Permalink sp_Print

Att båda inte är överrens att skaffa barn just nu, är nog den bästa orsaken att inte göra det, en av dom iaf.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 275
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL