December 13, 2003
jag vet ju att jag vill vänta men det svåra är ju att få henne att tycka likadant och inse att det är det bästa
Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62
May 17, 2004
som jag har förstått det så;
* Är ni båda 18-19 år gammla
* Ni studerar båda två
* Ni bor inte tillsammans och bor således med stor annolikhet fortfarande hemma.
* Du arbetar inte och hon extra knäcker lite. Tjänar kanske 6000.
* Du vet inte vad du ska/vill göra efter gymnasiet.
* Hon ska studera vidare efter gymnasiet i ett antal år.
* Du kommer inte göra lumpen och vill söka jobb men du tror inte du kommer få något på direkten.
* Eftersom att du inte tror att du kommer få jobb direkt efter skolan så går du säkert något SAM inricktat.
Om ni nu skulle skaffa barn så lär det bli svårt för er.
Hon kommer få det MYCKET svårt om hon ska studera och jobba sammtidigt som hon är gravid och senare har en dotter/son.
Du kommer nog inte få ett jobb direkt så hennes inkomst lär vara den ända ni har utöver diverse bidrag.
Ni kommer nog att vilja flytta hemifrån under den tiden hon är gravid och som senast då hon har fött barnet och då blir det ännu mer snålt med pengar då ni måste betala för lägenheten också.
Väl då ni har barn så kommer hon att bli tjatig samt grinig och jag har en känsla av att hon redan är det nu så med tanke på att hon är så sugen att få barn.
Eran fritid kommer att så gott som att försvinna väl när barnet är kommet.
med mera med mera.
Det käns som om det kommer bli svårt för er.
Det jag tycker att du skall göra:
* tänk över erat förhällande
* fråga henne hur hon tror det kommer gå med bostad
* fråga henne hur hon tror det kommer gå med eknonomin
* fråga henne hur hon tänkt att hon ska kunna studera sammtidigt som hon har ett barn och arbetar(/extra knäcker)
* fråga henne varför hon inte kan vänta
* säg till henne vad du tror kommer att ske om ni skaffar barn
* säg till henne vad du tycker om att skaffa barn nu
* var skonlingslöst uppricktig mot henne
Sen ett litet tipps till dig eller åt minstone något du behöver veta.
Det finns andra kvinnor här i världen.
säg gäran till om jag har skrivit fel/glömmt något/skrivit något som inte stämmer och fyll gärna i om jag har missat något...
May 10, 2005
Jag anser att först skaffar man sig en rejäl utbildning, sedan jobbar man i några år byter lite arbete och flyttar runt lite så man får en stabil ekonomi och samtidigt får lite livserfarenhet, köper sånt som man inte har haft råd med under studietiden. Kunna vara spontan värdesätter jag högt. Ut och res, se världen.
Jag är 27år och jag är absolut inte redo för barn, det känns väldigt avlägset. Min sambo har precis slutat plugga hon är 23år gammal, och nu ska hon ut i arbetslivet, för att få pengar, erfarenhet, referenser. Hon kanske t om skulle läsa nån påbyggnadskurs.
Säger bara lev livet medans du kan, man har alltid tid att skaffa sig skulder, hus och barn senare i livet.
August 7, 2001
Jag är 21 och min flickvän är 18.
Vi har varit ihop i 2,5år.
Vi båda vill jättegärna ha barn.
Vi har tid och pengar till det då jag jobbar heltid och hon tar studenten nu från gymnasiet.
Det som gjorde att jag ville ha barn var att jag jobbade förut med rullstolsbundna barn.
Men vi båda känner ändå att vi vill kunna "leva livet" ett tag till.
July 23, 2002
Det är ju inte förbjudet att skaffa barn när man är ung. Det kan gå rätt bra om man har mycket stöd av exempelvis barnets mor- och farföräldrar.
Det finns inget bra tillfälle att skaffa barn. Det är en opraktisk grej att göra. Dock kan det ju vara bra att iaf ha en egen bostad. Det underlättar också om man inte har allt för stora ekonomiska problem.
Jag tycker du/ni bör ta ett steg i taget. Först kan ni ju flytta hemifrån. Bo själva (inte med föräldrarna). Bo med varandra. Det är inte så bagatellartade saker som det kanske låter som och kan vara bra att ha avklarade innan man skaffar barn.
May 1, 2005
RobB wrote: jag vet ju att jag vill vänta men det svåra är ju att få henne att tycka likadant och inse att det är det bästa
Du kanske inte är rätt person att övertyga henne. Låt någon "opartisk" hon lyssnar på göra det. Helst både en bästa-kompis till henne eller motsvarande och en person som har (haft) småbarn och kan föra fram talande argument såsom de som John_lz presenterade här i tråden. Denna senare nämnda person ska dock inte vara någon av hennes föräldrar eller nära släkting.
3 Guest(s)