June 28, 2001
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=bjorne][quote=[Gamepredator] Sulan]Att ingen skrivit Metallica - Whiskey in the jar... Mycket bra cover...
Att du inte nÀmnde Thin Lizzys orginal som Àr mycket skönt de med.
Har för mig att det Àr en traditionell lÄt. Typ folkvisa el liknande...
japp, jag kan stryka det med
August 20, 2001
Mind wrote: [quote=DiDi]White Christmas
Bing Crosby(original), S.P.O.C.K.(cover)đ
funny, jag satt och lysnade pÄ den lÄten precis som jag lÀste detta.
Den Ă€r ju sĂ„ jĂ€kla skön đ
Mr Baggins wrote: Inte för att jag vill vara en messerschmidt men Whisky in the jar Àr en gammal traditionell IrlÀndsk folksÄng sÄ Lizzys version Àr ock sÄ en cover.
NÀr orginalet gjordes har jag inte en aning om.Edit: Sorry, bommade att det redan pÄpekats
The Dubliners gjorde vad jag vet originalet.
September 27, 2004
DiDi-->Enligt IrlÀndska vÀnner har Whisky in the jar anor frÄn 1800-talet om inte Ànnu lÀngre tillbaka.
Om jag inte minns helt fel sÄ stÄr det Trad. arr. eller liknande pÄ Vagabonds of the western world-skivan liksom pÄ Metallicas skiva.
Enligt http://mysongbook.de/msb/songs.....garym.html
skall ursprunget vara 1870 ca.
För att inte bara gÄ off-topic.
Last caress Misfits/Metallica
November 27, 2003
DiDi wrote: [quote=Mind][quote=DiDi]White Christmas
Bing Crosby(original), S.P.O.C.K.(cover)đ
funny, jag satt och lysnade pÄ den lÄten precis som jag lÀste detta.
Den Ă€r ju sĂ„ jĂ€kla skön đ
Mr Baggins wrote: Inte för att jag vill vara en messerschmidt men Whisky in the jar Àr en gammal traditionell IrlÀndsk folksÄng sÄ Lizzys version Àr ock sÄ en cover.
NÀr orginalet gjordes har jag inte en aning om.Edit: Sorry, bommade att det redan pÄpekats
The Dubliners gjorde vad jag vet originalet.
Nah, mycket gammal folkvisa som levt genom tiderna. Nog ingen som vet vem som skrev den frÄn början. Dubliners gjorde som alla andra och spelade inte den.
//Andreas
May 17, 2002
DiDi wrote: [quote=Delph1]Nah, mycket gammal folkvisa som levt genom tiderna. Nog ingen som vet vem som skrev den frÄn början. Dubliners gjorde som alla andra och spelade inte den.
//Andreas
Kan vi sĂ€ga att Dubliners var de första som gav ut den pĂ„ skiva? đ
Det skulle jag tro, om man kollar runt lite pÄ nÀtet efter den sÄngen sÄ Àr nÀstan alltid dubliners skivor de Àldsta.
1 Guest(s)