July 14, 2003
En underbar historia om Preems reklamationschef och deras synsätt på kunder. Klippt från GP.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crossl.....8;a=158357
Fick olja inpumpat i källaren
Tankbilsföraren åkte till fel adress. 2 600 liter villaolja pumpades in hos Damian Keating på Hisingen och orsakade skador i källaren. Men oljebolaget Preem tycker att han delvis får skylla sig själv.
Familjen Keating bor på mellersta våningen i sin villa på centrala Hisingen. Dessutom finns två hyreslägenheter, en på första våningen och en på tredje.
Det är flera år sedan oljeeldningen ersattes med bergvärme.
- Oljepannan tog vi bort för att få bättre utrymme. Tanken och tilloppsröret fanns däremot kvar. Vi har byggt om och renoverat på så många andra ställen i huset. Att ta bort en gammal tank kändes inte som det mest akuta, berättar Damian Keating.
Han hade ju heller ingen anledning att tro att någon skulle leverera olja till hans hus.
Men 22 januari i år hände det ändå.
Chauffören från oljebolaget Preem tog fel på en adress. 2 600 liter olja som var avsedd för en granne på Hallegatan 4 pumpades in hos Keatings på Brantbacken 4 i kvarteret intill. Röret som en gång anslutit tanken till oljebrännaren var plomberat men plomberingen brast.
- När jag kom hem stod det olja över hela källargolvet, berättar Damian Keating.
Aldrig varit kunder hos Preem
I den akuta situationen ryckte räddningstjänsten ut. De kom dit på 20 minuter och jobbade effektivt. Så långt fanns inget att klaga på.
- Men det som har hänt sedan dess är otroligt, säger Damian Keating och bläddrar i en tjock bunt av anteckningar från otaliga telefonsamtal med försäkringsbolag, saneringsfirmor och oljebolag.
Mest irriterad är han på nonchalansen från Preem.
Att oljan kom därifrån visste de tidigt eftersom en Preem-bil hade setts på platsen. Men det tog två veckor innan oljebolaget gick med på att tills vidare låta sitt försäkringsbolag sköta saneringen. Först efter nästan tre veckor tömdes tanken på resterande olja.
Då hade lukten legat tung sedan 22 januari. Det luktar fortfarande. Dessutom finns oron för att oljespill har orsakat allvarliga skador i den mer än hundraåriga husgrunden. Delar av källargolvet grävdes upp i februari, delvis för att kunna ta markprov. Men det riktiga arbetet har ännu inte påbörjats. Tjälen måste ur jorden först.
- Vi har aldrig varit kunder hos Preem. Vi hade inte beställt olja. Vi fick den ändå - och en massa problem som fastighetsägare och som hyresvärdar. Ändå går det inte ens att få dem att säga att detta är deras ansvar, säger han.
I samtal med GP betonar Preems Roland Jonsson, reklamationsansvarig, tvärtom att det inte är fastställt vem som är skadevållande.
Först och främst vill han utreda vilket ansvar åkeriet har. Men gång på gång påpekar han också att skadorna har en orsak i brister i "oljeanläggningen".
- Den var inte tät eftersom brännaren hade monterats bort utan att röret till tanken hade förslutits. Läckaget skedde av just det skälet. Det skedde egentligen inte i samband med leveransen, hävdar han.
Tycker du att det är en rimlig invändning - anläggningen var ju inte i bruk?
- Har de en oljeanläggning ska den uppfylla gällande krav. Det gick ju att fylla på olja, säger Roland Jonsson.
Fastighetsägaren hade inte beställt någon olja. Borde han då inte kunna utgå från att han inte ska få någon oljeleverans?
- Det kan man ju tycka. Men har man en tank finns alltid möjligheten att det kommer olja i den. Det är som med brevbäraren - det händer att man får grannens post ibland, säger han.
Har inte brutit mot några krav
Marcus Eriksson, konsumentrådgivare på Konsument Göteborg, har dock väldigt svårt att tro att Preem med det resonemanget kan slippa ansvar.
- Vem som ska ta skulden - åkeriet eller Preem - kan jag inte bedöma. Men att fastighetsägaren ska hållas helt skadeslös låter självklart. En parallell är ju när någon får diesel i stället för bensin i tanken på en bensinstation. Då brukar oljebolagen aldrig bråka, säger han.
Och några formella krav har Keatings inte brutit mot, konstaterar Arne Tihane på miljöförvaltningen i Göteborg.
- Vi brukar i och för sig rekommendera att man ska ta bort tilloppsrör och ta bort eller försluta en tank som tas ur drift. Men det är en rekommendation. Inget krav, säger han.
Nu närmast väntar Damian Keating på testresultatet från markproverna i källaren. Enligt Preem kan beslutet om vem som slutligen ska anses vara skadevållande dröja. Utredningen sköts nu av Preems försäkringsbolag Crawford.
May 11, 2003
haha!
" Den var inte tät eftersom brännaren hade monterats bort utan att röret till tanken hade förslutits. Läckaget skedde av just det skälet. Det skedde egentligen inte i samband med leveransen, hävdar han. "
hur kan man snacka om leverans när man inte har beställt?
Mycket har man hört..
March 5, 2002
CasO wrote: haha tror att killen kan sälja oljan 😉 och skita i preem
han får inte så mycket för nedsmutsad diesel.
(kostnader för pumpning, frakt, hitta ev. köpare, sanering, osv osv) + skadestånd och allt.
dessutom så stod det i texten att det redan hade pumpats bort.
🙄
1 Guest(s)