Bra källor angående dödstraff?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bra källor angående dödstraff?
Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 17, 2005 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjo.
Den största uppgiften i Svenska C vi ska ha är att hålla ett tal/argumentation.
Jag har valt att göra om dödstraff. Och argumentera mot det. (Trots att jag egentligen är för, men bara för kul, jag förstår båda sidor.)
Nu, jag kan en hel del om det, men jag vet inte källorna.
Vi ska välja tre argument och prata lite om dem.

De jag hade tänkt använda är:

1. Det är dyrare än fängelse. (Ja, tydligen.)

2. Det är svårare att dömma någon, som för det brott han begått ska ha dödstraff, pga. juryn inte blir lika "säker".

3. Det går inte ångra.

Men, en stor del av uppgiften går ut på att säga "enligt [bra källa]", typ. Och jag har ingen aning om vad man ska ta som "bra källa" till detta? Jag tror inte jag får säga:

- Det är även väldigt viktigt, enligt Google, att lägga vikt på...

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
892641
May 17, 2005 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Kizo wrote:

Skulle vara intressant att veta hur dödsstraff är dyrare än fängelsevist?
Giljoutiner är väl inte så dyra? 😛 🙄 :bgrin:

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
892642
May 17, 2005 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Offtopic, men förklara gärna hur det är dyrare än fängelse. Vad är det som kostar så fruktansvärt mycket egentligen?

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
892643
May 17, 2005 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

eee?
menar du att dödstraff är dyrare än fängelse? 🙄

EDIT: oj lol såg inte ni skrev hehe.. sry du kan bortse från mina kommentar...

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
892645
May 17, 2005 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Kizo wrote:
2. Det är svårare att dömma någon, som för det brott han begått ska ha dödstraff, pga. juryn inte blir lika "säker".

Du pratar internationellt? För i sverige har vi ingen jury...

Kizo
Member
Medlem
892649
May 17, 2005 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: [quote=Kizo] 2. Det är svårare att dömma någon, som för det brott han begått ska ha dödstraff, pga. juryn inte blir lika "säker".

Du pratar internationellt? För i sverige har vi ingen jury...

Ja, jag menar internationellt. Dödstraffet i sig. Inte huruvida sverige ska införa det.

Och angående fängelse vs. avrättning, så fattar jag inte det själv. Därav min parentes. Har ni något bättre argument jag bör använda istället, så kom gärna med det.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
892653
May 17, 2005 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förstod att du inte riktigt fattade det själv, men jag antog att du grundade det på något eftersom du tog upp det som ett argument. Har du ingen grund till ditt påstående kommer du ju att bli utskrattad om någon ifrågasätter det du säger.

Kizo
Member
Medlem
892656
May 17, 2005 - 11:08 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: Jag förstod att du inte riktigt fattade det själv, men jag antog att du grundade det på något eftersom du tog upp det som ett argument. Har du ingen grund till ditt påstående kommer du ju att bli utskrattad om någon ifrågasätter det du säger.

Precis!
Dock så tror jag inte vi blir frågade, men idén är ju att vi måste förklara och argumentera varför, för varje punkt. 😛

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
892696
May 18, 2005 - 7:04 am
sp_Permalink sp_Print

Kizo wrote: [quote=snyde]Jag förstod att du inte riktigt fattade det själv, men jag antog att du grundade det på något eftersom du tog upp det som ett argument. Har du ingen grund till ditt påstående kommer du ju att bli utskrattad om någon ifrågasätter det du säger.

Precis!
Dock så tror jag inte vi blir frågade, men idén är ju att vi måste förklara och argumentera varför, för varje punkt. 😛

Det har väl med att göra att en dödstraffånge sitter bra många år (säkert fler än en "vanlig" fånge) i deathrow och kosta massa för att sedan kosta lite till när denne ska avrättas (dessutom får han ju äta vad han vill som sista måltid, det kan ju kosta en del wink )..

Nämen kolla på Amnestys hemsida, dom har information och argument mot dödsstraff.

Kizo
Member
Medlem
892780
May 18, 2005 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

jarlen wrote: kolla på Amnestys hemsida, dom har information och argument mot dödsstraff.

Oooh, good one. Skall kika.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
892806
May 18, 2005 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kan mycket väl tänka mig att det är dyrare med en fånge som sitter på dödstraff än en vanlig fånge.

Dom kräver, tror jag iaf, passning dygnet runt, mer fångvaktare för dom har ju inget att förlora när dom sitter och väntar.

Dom hålls dessutom isolerade från andra vanliga fångar, just pga att dom inte har nåt att förlora.

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
892888
May 18, 2005 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Jag kan mycket väl tänka mig att det är dyrare med en fånge som sitter på dödstraff än en vanlig fånge.

Dom kräver, tror jag iaf, passning dygnet runt, mer fångvaktare för dom har ju inget att förlora när dom sitter och väntar.

Dom hålls dessutom isolerade från andra vanliga fångar, just pga att dom inte har nåt att förlora.

Lite momemt 22 att vakta en dödsdömd fånge 24/7 så han inte dödar sig själv?? 🙂 (Dock kan han ju skada andra)

Men så är det nog... Kostar pengar att vakta.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
892912
May 18, 2005 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

jarlen wrote: [quote=obelix]Jag kan mycket väl tänka mig att det är dyrare med en fånge som sitter på dödstraff än en vanlig fånge.

Lite momemt 22 att vakta en dödsdömd fånge 24/7 så han inte dödar sig själv?? 🙂 (Dock kan han ju skada andra)

Men så är det nog... Kostar pengar att vakta.

Sant, dom tvätter ju tom huden när dom ska sticka in nålen i armen. 😮

Dom får inte heller vara för sjuka för att avrättas, har för mig att minst en avrättning blev uppskjuten pga sjukdom för länge sedan. (är inte helt säker dock).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 334
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL