April 10, 2001
Som sagt, Finns nog många knep.
Några som man lyckats bäst med genom åren har varit att snabbt som fanken kyla ner området igen... Krossad is i plastpåse brukar fungera. En bränsskada brukar som regel också behöva fuktas med anticeptiska salvor, (rådgör med apotek) och sist men inte minst, läkprocesserna är oftast smidigast om området som är skadat får andas väl.. håll alltså inte sår osv. inlindat för länge.
September 11, 2002
Coore wrote: Om du bränner dig på tex höger handen så ska du fort som fasen slå en spik genom vänstra handen... Då kommer du fördela smärtan så att det inte gör lika ont i högerhanden... 🙄
ja den där ryska utjämningsprincipen ska tydligen funka ganska bra 🙂
nä men det viktigaste är som sagt att spola kallt vatten på skadan.. o lääääänge.. en brännskada kan klassas som en frätskada.. kyl läänge... detta gör att skadeförloppet avbryts.. om man inte kyler och inte gör det tillräckligt länge så kommer skadan fortsätta att sprida sig och det blir mycket värre.. o ta inte sönder några blåsor, o håll det rent.. o bränn dig inte igen..
November 9, 2002
ThaMole wrote: Hmm... Peters svar e faktiskt lite fel.. Man ska inte ha IS eller KALLT vatten.. man ska ha vatten som e lite kallare än kroppstempen för annars kan det vända o man får kölsskador istället... O man ska ha vattnet rinnande i minst 10 min... på det brännda stället...'
E de kallare än kroppstemperatur så e de ju kallt, aaaaaaaahhhh
June 11, 2001
Coore wrote: [quote=DraGoN]He He gillar lilla Coores svar. 😀 😛
Ja men jag håller med Peter det stämmer rätt bra.
lilla å lilla.. du om någon borde veta att jag är _stor_
hmm... 😛
I käften då eller? 😛
Man ska tänka på att spola med kallt vatten, dock inte för länge, om man har vatten på typ 3-8 grader skall man sakta höja det efter ett par minuter till mellan 15 och 20 grader, samma tempratur som i rummet, annars blir skadan värre eftersom det är en sådan extrem skillnad, har man ett badkar skall man slänga sig i det om skadan är större än bara på tex handen, ca 20-25 gradigt vatten det dämpar hela kroppen och förhindrar spridningen.
Får man brännskador i eller närheten av ögonen skall man luta huvudet bakåt och lägga en isbit i en plastpåse som man håller mot pannan. Kontakta omedelbart läkare.
Får man frätande ämnen eller salt i ögonen skall man skölja i minst 20 minuter.
Får man i sig sådana ämnen i munnen skall man skölja ur, sväljer man skall man äta vitt bröd. (Suger lätt till sig vätskor.) Använd bara vatten, aldrig saft eller tex apelsinjuice eftersom speciellt apelsin är starkt.
Man skall alltid kontakta läkare vid sådana här händelser.
November 4, 2001
ThaMole wrote: Hmm... Peters svar e faktiskt lite fel.. Man ska inte ha IS eller KALLT vatten.. man ska ha vatten som e lite kallare än kroppstempen för annars kan det vända o man får kölsskador istället... O man ska ha vattnet rinnande i minst 10 min... på det brännda stället...'
Exakt, men det vet ju inte barnen om 🙄
June 17, 2002
chrippaz wrote: [quote=ThaMole]Hmm... Peters svar e faktiskt lite fel.. Man ska inte ha IS eller KALLT vatten.. man ska ha vatten som e lite kallare än kroppstempen för annars kan det vända o man får kölsskador istället... O man ska ha vattnet rinnande i minst 10 min... på det brännda stället...'
Exakt, men det vet ju inte barnen om 🙄
Men det e väl det dom Dragon ska lära barnen?? eller hur...
1 Guest(s)