Brats|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Brats
Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 4, 2006 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Montana wrote: Brats!

En god vän till mig var nere på Gotland förra sommaren under Stockholmsveckan. Dom hamnade på en stor båt i sällskap med några killar ifrån Sthlm. Det var ett trevligt gäng med sinne för god mat och smakfulla drinkar - så varför inte?

Det goda helhetsintrycket försvann dock spårlöst när en av killarna plötsligt säger: "Undrar vad fattiga människor gör en sån här dag?"

Personligen så har jag väldigt, väldigt svårt för Brats och överklassyngel i alla former. Jag jämför dom med naglar som dras emot en griffeltavla - Det är bara fel. En brat för mig är en bortskämd snorunge som har alldeles för mycket pengar och anser sig som följd kunna uppföra sig hur som helst. Jag förstår helt enkelt inte beteendet. Jag var själv nere under Stockholmsveckan denna sommar och fick min dos av pinsamhet. Det värsta var inte krogarna. Där alla besökare i hela Visby ansåg sig vara VIP - och att kön för "de vanliga" nästan var kortare. Det värsta var när vi äntrade "after beach". Vi kom dit vid 15-tiden efter en avspänd dag på stranden. Borden var halvfulla av nedsaltat skönt folk - som även de kommit direkt ifrån stranden. Stämningen var mycket god och ölet smakade bättre än vanligt.

En timme senare kommer "eliten" in. En skränig flock som hade ett mål i livet. Att få allas ögon på sig. Tjejerna var uppsminkade och iklädda det senaste som flicktidningarna troligtvis hade utlyst som "hetast strandmode". Killarna kom otroligt nog inoljade, behöver jag fortsätta?. Alla av de nyanlända bar naturligtvis de fetaste D&G och Gucci brillorna som finns att köpa. Efter att ha fått sin uppmärksamhet, så var det ju ingen slump att de mest "rippade" och inoljade av alla skulle spela beachvolley - med en gäll, gnällig stämma av hejarop som överröstade allt som någon nånsin hade tänkt prata om. Vad är det för fel på dessa människor? Jag kan ju erkänna att det var fel vecka för mig att åka till Gotland, men jag trodde aldrig att jag kunde bli så överraskad.. Att så många saknar lite vanligt vett. Att tycka det är fräckt att göra bort sig offentligt. Jag menar; skulle tjejerna t.ex. haft en skön stil, så hade dom troligtvis varit stereotypen av "snygga". Och killarna - hade dom… nä, har man en gång varit inoljad så är man alltid inoljad. Dom kan bara inte bli sköna. Två veckor om året åker alltså Sthlm:s Stureplanselit över till Gotland. För dom som uppskattar detta folkslag, så kan jag varmt rekommendera Visby. Men för dom som inte gör det men vill även de veckorna röra sig bland schyssta klubbar. Åk till Stockholm - förslagsvis Stureplan. Även här i Uppsala cirkulerar det en hel del brats. Dom är exakt likadana som i Sthlm.
- Fast utan pengar.

Fakta om Brats:

Klädsel och utseende är av mycket stor vikt för att passa in som brat. (I officiella sammanhang vet alla brats av sig att klä sig i kostym.) Men fritids/vardagsklädseln är också mycket viktig. Dom bör bära dessa plagg. (I alla fall verkar dom tro det)

-Lackskor

-Anser att den rosa skjortan som alltid har tre knappar uppknäppta är mer en livsstil snarare än ett plagg.

-Tröjan (om sådan används) ska knytas runt halsen - gärna diagonalt och lite ledigt.

-Jackor skall vara dunjackor av märket Canadian goose.

-Tajta, lite utsvängda jeans.

-Ej att förglömma det mycket exklusiva armbandsuret.

Den primära statusindikatorn för brats är deras sociala närhet. Dom säger högt, gärna och ofta att dom känner och umgås med kungabarnen - trots att dom aldrig överhuvudtaget har sett dom live. På helgdagarna lägger de osunt mycket tid på golf, självklart för att binda '"kontakter" med andra likasinnade. Känns golf trist en dag så kan segling väljas med fördel. Gärna då i Stockholms skärgård eller i de skånska sjösamhällena.

En brat:

-Har tio exakt likadana polare.

-Känner mer än fem killar som heter Carl-Gustaf.

-Åker till London och studerar när vi andra gör lumpen.

-Säger alltid sitt efternamn när han hälsar på någon för första gången.

-Tillbringar 30 minuter framför spegeln varje dag för få sin mycket tveksamma kotlettfrilla att ligga perfekt.

-Tillbringade sina barndomssomrar på seglarskola där han tvingades tillfredställa fjolliga ledare vid namn Gustaf af Horn och Carl-Henrik von Essen sexuellt.

OBS! En brat får aldrig förväxlas med en stekare!!

En stekare är en kille som av naturen är väldigt lat av sig, men som på något sätt alltid lyckas få det bra ställt. En stekare är en oftast solbränd kille, med god ekonomi, med gott kontaktnät och ett bländvitt leende. En stekare har oftast pondus och är väl ansedd av sina medmänniskor. Ses likväl i näringslivets topp såsom på Sthlm:s inneställen. En stekare är en skön kopia av en brat. Skillnaden är väl egentligen bara att en stekare är väl ansedd - och att dom har egna pengar.

Citerat av http://www.utelivuppsala.se/re.....onellt.php

Själv tycker jag bara att dom är som hårt bröd smulor i sängen.

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
998715
January 4, 2006 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

det finns så mycket fejkbrats nu för tiden, vanlig medelklassfolk som köpt sig en ralphlauren tröja på ebay och tror de är rika för att pappa köpte en volvo S80... jag avskyr sånt folk... man ska inte framställa sig som något man inte är... förövrigt har jag många bratkompisar som inte alls ser ner på fattiga, det är inget en riktig brat sysslar med. de äkta bratsen är ju svåra att hitta nuförtiden, stan har blivit övertagna av 17åringar som sparat månadspengen för att köpa ett helrör på krogen och sen dela på 5 pers.

och nej jag är inte brat, jag bara känner en jävla massa...

edit: ingen brat använder varken lackskor eller gåsjacka längre... jävligt 2002 faktiskt.

Dogmeat
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 48
998718
January 4, 2006 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

"-Tillbringade sina barndomssomrar på seglarskola där han tvingades tillfredställa fjolliga ledare vid namn Gustaf af Horn och Carl-Henrik von Essen sexuellt."

Jag skrattade.

Och, ja, jag känner en del wannabe-brats, åtminstone en av dem är dock riktigt trevlig och när han pratar om hur mycket han känner kungabarnen är det oseriöst och inte utan en hel del självironi.

Och för övrigt säger det en del om ens andra egenskaper om man behöver pappas pengar för att tillhöra eliten.

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
998732
January 4, 2006 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jadu. Mår illa när jag läser det här.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
998750
January 4, 2006 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja jag fattar inte varför man ska följa ett mode, varför inte bara at på sig det som känns skönt och skit i om det matchar, alltså vem bryr sig egentligen om vad de man möter har för kläder. Antagligen de som har för lite annat att tänka på förstås.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
998756
January 4, 2006 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Ja jag fattar inte varför man ska följa ett mode, varför inte bara at på sig det som känns skönt och skit i om det matchar, alltså vem bryr sig egentligen om vad de man möter har för kläder. Antagligen de som har för lite annat att tänka på förstås.

Du bryr dig också om vad de du möter har på sig, även om det är undermedvetet. Någon som är snyggt/passande klädd kommer alltid uppfattas som "bättre" vid första ögonkastet jämfört med en som inte är det. Och, första intrycket ÄR viktigt.

Men ditt psyke kanske skiljer sig från övriga människors. Din titel antyder det iaf 🙂

serdna
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
998757
January 4, 2006 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogillar personer som tror de är mer värda för att deras föräldrar har mycket pengar men har dok respekt för personer som jobbat ihopp sina egna pengar.

Hade några östermalmtjejer med på en språkresa jag åkte på, men om jag ska vara ärlig så var de faktiskt ruskigt trevliga även om man stör sig på att de verkar ha obegränsat med pengar.

finns ju en kul brat låt "pappa betalar" av Chris kompis

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
998760
January 4, 2006 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Ja jag fattar inte varför man ska följa ett mode, varför inte bara at på sig det som känns skönt och skit i om det matchar, alltså vem bryr sig egentligen om vad de man möter har för kläder. Antagligen de som har för lite annat att tänka på förstås.

För om man inte kan se ut som Collin Farell, och vill ändå få mycket brudar så får man kämpa på ett o anna sätt, bratsen är en alldeles utmärkt exempel. Eller om man inte har en smart socailt huvud.

Jag ser bratsen som en billig och dåliga kopia vars farsa är ful som stryk som har jökat med en vanlig kontorsassistent och fått en unge.
därav brats :bok:

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
998762
January 4, 2006 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

HAHA. Tur att det finns fler än mig som avskyr dessa personer. Känns som om dom blir fler och fler också.

Jag vet inte jag, men alltså alla idag är näsan likadana känns det som. Alla ska se likadana ut, man ska följa normen. Om man inte följer normen så är man inte intressant.

Visst ofta klär man sig stiligt om man följer normen, men pytsan att se ut som resten av alla. Priserna skenar ju iväg på kläder nu också, alltså seriöst, vart håller det på att ta vägen? När kommer folk säga stopp? Förr i tiden kunde man köpa kläder mycket enklare än idag, billigare hur som helst. Idag är det faktiskt ytterst svårt att få tag i jeans för under 1000kr.

Jag är en person som gärna handlar på dom affärer jag alltid handlat, dvs. jag går gärna in och ut och får det gjort. Jag är för lat för att orka gå till alla butiker och hitta "billigt". Förr i tiden kunde man gå till rättså många butiker och ändå få jeans som var hyffsat billiga, men ändå fina. Men dessa butiker tar nu 1000-1200 kr MINIMUM för sina jeans. Och dom är inte märkvärdiga för fem öre! Kvaliten är väl sämre än för 5 år sen, då de idag har hål redan från början. Känns det som.

Blir ruinerad när jag ska försöka köpa kläder, och det är på grund av min lathet, måste göra något åt det. Har tänkt att köra till något ställe i Falkenberg eller om det var Varberg. Lager-59 eller nått kallades det. Får se hur det är där.

Men finns gott om "brats" idag faktiskt, eller ja, så kallade såna. Många av mina kompisar försöker vara såna, vilket känns ganska illa när man går ut. Jag är personligen ingen som vill "spela ett spel", men får ofta kritik att jag inte gör det. Men Norrlänning som man är så orkar man inte det, utan vill vara sig själv för en stund laugh

Det pinsama är ju att man mer eller mindre måste vara brat för att få till det när man går ut. På hemmafester och liknande tillställningar behöver man inte vara "en brat", men på ställen som pubben och andra uteställen så känns det mer eller mindre som att det är otroligt viktigt. Många tjejer på dansgolven går ju på märkena man har.

Känner en tjej som umgås med ett sånt här bratgäng. En av killarna som är "ledaren" jobbar på Mcdonalds men köper byxor för 2500kr typ. Skärp för 1200kr. Skor för 2000kr. Jackor för 5000kr, och massa! Men hon har sagt att hon aldrig hade kunnat tänka sig att vara kompis med en tjej som inte "är sån". Destomindre tilllsammans med en kille. Hon är skittrevlig och så annars, men på nått sätt har det nöts in i många tjejer. Och jag förstår inte hur eller varför!

Ganska ironiskt egentligen. Jag är just nu 18år, 19år nästa vecka. Och jag hoppas det försvinner relativt fort, är as-trött på det. En av anledingarna man vill in i lumpen, hoppas att allt sånt snusk folk försvinner där, och "status" inte finns på samma sätt (hoppas jag!). Inte många som använder märkeskläder i leran hoppas jag... 🙂

Känns som det är mest vanligt bland högstadie- och mellanstadiet + typ tills man är 25 år kanske. Sen börjar nog folk värdera annorlunda. Hoppas jag, annars blir det ett nytt land eller Kiruna för mig.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
998771
January 4, 2006 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Dekadens är det rätta ordet för dagens "brats", så fruktansvärt patetiska människor som fäster så stort värde på så himla små saker.
Jeans för 3000kr, bälte för 1500 osv...verkar vara livsviktigt att ha exakt alla dom där små små sakerna för dom, ja menar vart ska det sluta?
Kommer det vara så att man är tvungen att ha vissa speciella skosnören för 1000kr för att man ska vara "inne"? som man sedan inte kan ha efter ett halvår för då är dom "ute".
Kolla på brudarna som går runt med små fjompiga hundar bara för Paris Hilton har det, helt ärligt ser man upp till någon som henne så jävla mycket så är man ju bara sorglig.
Fast det som är ännu mera patetiskt är dom som är vanliga svenssons och som strävar till att se ut som en "brat", varför skulle man vilja det?
Kan inte tänka mig någon mer fjollig och omanlig look.

Arne_Garflak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 916
998774
January 4, 2006 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Palla bry sig.
Jag skiter i dom och dom skiter i mig.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
998777
January 4, 2006 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: En av anledingarna man vill in i lumpen, hoppas att allt sånt snusk folk försvinner där, och "status" inte finns på samma sätt (hoppas jag!). Inte många som använder märkeskläder i leran hoppas jag... 🙂

Man går ju alltid med dom gröna kläderna och alla ser alltid likadana ut så man är alltid jämlika med alla andra.
Det är själva grejen med att alla ska bära dom gröna kläderna, sedan har dom ju andra syften också men till en stor del så gå det ut på att alla ska vara jämlika.

Vissa tillfällen finns ju när man ser andra i civilia kläder, då ser man och kan få en hum om hur andra har det civilit inom ekonomin för kläder och om någon är brat osv.
Själv har jag uppfattat det som att EN är det av 50 st i min pluton.

Sedan blir man ju inte "brat rik" på att lumpen.
66 kr/dag.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
998782
January 4, 2006 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

För min del spelar det ingen roll om man är äkta brat (och pappa har mkt pengar) eller fakebrat och bränner hela barnbidraget för att folk skall tro man är rik/brat.

Båda är lika osköna.

Laidback-braten har jag inte ont av men den typen som första inlägget beskriver är långt ute och simmar.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
998829
January 5, 2006 - 12:25 am
sp_Permalink sp_Print

Varför bry sig, jag ödslade 6 min på att läsa om några töntar med ett visst beteende mönster. Var dig själv, låtsas-bratsen är ju en trend, det har blivit deras personligheter, så sluta och tänka på andra och tänk på er själva istället.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
998831
January 5, 2006 - 12:25 am
sp_Permalink sp_Print

Brats... Såna finns inte här i byn tack och lov..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
998860
January 5, 2006 - 1:53 am
sp_Permalink sp_Print

Frågan är ju vad som är värst; Brats eller Hockeybögar.
Dom är iofs ganska lika, och finns överallt.

Har turen att bo på ett ställe där det inte är så många.

davidhellmyrs; Håller med om det där med kläderna!
Skitsvårt att hitta billiga och bra jeans/andra kläder nuförtiden.

Förrut fanns det liksom de dyra på ett ställe, sen de "vanliga" på nåt annat ställe i butiken. Nu är det _bara_ märkeskläder för minst 1,000:- st (JC någon?).

Sen så är folk allt för ytliga, men det finns väl inget man kan göra åt det.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
998894
January 5, 2006 - 6:42 am
sp_Permalink sp_Print

Vamp wrote: Frågan är ju vad som är värst; Brats eller Hockeybögar.

Båda är lika fjolliga, imho. Jag spelade faktiskt hockey förut, men jag tröttnade häromåret när folk började jämföra frisyrer, hur mycket deras (groteska) kläder kostar, och skryta om vem som drack mest i helgen.

Dogmeat
Medlem
998943
January 5, 2006 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=Vamp]Frågan är ju vad som är värst; Brats eller Hockeybögar.

Båda är lika fjolliga, imho. Jag spelade faktiskt hockey förut, men jag tröttnade häromåret när folk började jämföra frisyrer, hur mycket deras (groteska) kläder kostar, och skryta om vem som drack mest i helgen.

Hockeyneandertalarna måste dock ses som ännu värre.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
998960
January 5, 2006 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Undrar om bratsen sitter och är lika hatiska mot "nördar" som ni är mot dem. Ta och fundera lite på vad ni håller på med, de flesta av er lägger antagligen stora pengar på datordelar? På vilket sätt är det annorlunda mot att lägga de pengarna på kläder?

Tror att mycket av ert "hat" mot dem egentligen bara är undertryckt avundsjuka.

Jag är, ifall någon skulle tro det, ingen brat utan tycker bara att ni ska fundera lite innan ni skriver hur mycket ni hatar alla som är annorlunda.

Dogmeat
Medlem
998961
January 5, 2006 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: Tror att mycket av ert "hat" mot dem egentligen bara är undertryckt avundsjuka.

Det dröjde en knapp dag innan någon nämnde avundsjuka, ni verkar vara i dålig form.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 459
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL