February 9, 2002
(Detta är en spin-off av LousyLamers inlägg här: https://www.nordichardware.se/.....hp?t=38292 . Tänkte dock dra in fler i en diskussion om hur den personliga integriteten har fått mindre och mindre utrymme i den västerländska demokratin efter 11 september förra året. Därav ny post.)
Om ni tycker att er internet-integritet är viktig, så skulle jag nog råda er till att avstå från att teckna med Bredbandsbolaget. Läs själva:
http://chris.ftpserver.nu/albu......sized.jpg
Ska kanske tilläggas att uppsägningen inte är min. Men jag blir ändå bekymrad när den personliga integriteten tillåts, och av internetleverantörer som Bredbandsbolaget uppmuntras till att kränkas av ett företag (antipiratbyrån) som använder sig av tvivelaktiga, och i vissa fall till och med olagliga metoder (ping/tracerout, upp- och nedladdning av piratkopierat material, etc.).
Nåja, det är upp till var och en att bedöma vilket samhälle de föredrar att leva i. En viss kränkning av integriteten för att förhindra terroristangrepp och rädda liv anser jag själv kan vara berättigat. Men en flerfaldig och olaglig kränkning för ett lägre syfte (att minska den sjunkande vinstmarginal för en av de industrier som traditionellt sett har haft den högsta vinstmarginalen - musikindustrin), det anser åtminstone jag är ett steg mot en Orwelliansk framtid jag inte vill leva i.
February 9, 2002
Självklart kan jag förstå vissa branschers frustration över att inte få fullt betalt för sina tjänster. Speciellt lider jag med de mindre mjukvaruföretagen som spenderar tusentals timmar på att koda ihop ett användbart program, och som planerar sälja det till ett resonabelt pris (i förhållande till utvecklingskostnad). Och de spelutvecklare som tvingas hålla en högre prisnivå på sina färdiga produkter än vad konsumenterna och de själva finner rimligt och som inte inspirerar till piratkopiering, bara för att de tvingas betala en skyhög licensavgift till konsoltillverkaren ( http://www.idg.se/ArticlePages.....T1.dbp.asp ).
Jag sympatiserar bra mycket mindre med de musikbolag som ser sin vinstmarginal sjunka från 99 till 98 procent (ja, jag överdriver en smula), eller det mjukvaruföretag som har etablerat ett sådant starkt monopol att inte ens världens mäktigaste lands rättsväsende förmår bryta upp det i beståndsdelar av den storlek att det inte längre har en mycket negativ påverkan på industrins konkurrenskraft (detta är dock ingen överdrift).
Vad jag anser (en åsikt som innan den 11 september förra året var allmänt vedertaget i ett demokratiskt samhälle - eller är det möjligen Big Brother och andra dokusåpor som fått en del att tycka att detta är ett sätt att leva på?) är att i en demokrati måste rättsväsendets inskränkningar av den personliga integriteten vara proportionerlig det brott som misstänks, annars skiljer sig i praktiken inte längre vårt system speciellt mycket från en diktatur. Vi talar inte om terrorister och människors liv här.
Ändamålen helgar medlen, brukar det heta. Men då ska också ändamålen vara heliga, och inte triviala.
August 24, 2002
Jag fattar inte vad du svamlar om, på vilket sätt är det inskräkning av personliga integriteten att bli avstängd från sin internet uppkoppling som man medvetet misskött ?
Ping och traceroute är inte olagliga, vad har du fått det ifrån ? De är helt normala verktyg som används dagligen av mängder av nätverkstekniker.
Möjligtvis kan de användas till olaglighter som tex om du sätter igång ping emot en enda maskin ifrån 800 maskiner på en skola men det är mycket här i världen som kan användas i olagliga syften om man vill det.
Nä du får nog ta och fundera ett tag till, den "personliga integriteten" är inget skydd för att kunna begå brott.
July 2, 2001
@NBK,
Ja, vad svamlar du om?
Vad jag kan förstå utav det skannade papperet så var det ingen uppsägning, utan en tillsägelse på att personen ifråga brutit mot avtalet genom att öppet sprida kommerciell programvara.
Bredbandsbolaget är ju istället jävligt BRA eftersom dom kontaktar personen ifråga med en varning.
Vad har BBB med det övriga snedvridna vänsterdravlet du kommer med?
Du tolkar ju allt som faan läser bibeln.
January 8, 2001
fast han har en poäng i att antipiratbyrån som inte är någon "samhällelig institution",utan snarare en slags intresseorganisation för en massa skivbolag och liknande, anser sig ha rättighet att gå in och på folks datorer och leta efter licensskyddat material.
Folk verkar acceptera detta eftersom apb är en stoooor organisation som företräder några av världens mest pengastinna bolag. men det är e.g. ingen skillnad mot om ab. småbolag/nisse hacker byter sig in i din dator för att kolla om du har nåt spännande på din dator, antipiratbyrån borde kanske byta namn till piratbyrån. jag menar de begår juh själva brott när de ger sig in i tex en DC hub för att leta upp användare med mycket program, då i princip alla hubbar på dc har en disclaimer som förbjuder precis detta.
OCH jag tycker det är mycket beklagligt att våra internetleverantörer böjer sig för denna mycket tvivelaktiga organisations tycke och smak.
jaja nog tjatat om detta
June 20, 2002
beklagansvärt att bredbandsbolaget nästintill ser en anmälan från APB som ett "bevis" på att man sysslar med olagliga saker :arg:
tveksamt att de skulle reagera lika starkt om jag (som har samma rättigheter och befogenheter som APB) skulle lämna in en anmälan mot någon... 😕
December 25, 2000
boogey wrote: beklagansvärt att bredbandsbolaget nästintill ser en anmälan från APB som ett "bevis" på att man sysslar med olagliga saker :arg:
tveksamt att de skulle reagera lika starkt om jag (som har samma rättigheter och befogenheter som APB) skulle lämna in en anmälan mot någon... 😕
Antagligen gör BBB det bara lätt för sig. Istället för att börja tjafsa med apb och kanske få en anmälning eller liknande över sig så varnar dom helt enkelt personen i fråga och hoppas apb lämnar dom (och deras kunder) i fred.
July 2, 2001
Men snälla, APB går ju knappast in i folks datorer. Vad dom gör är att kolla vad folk erbjuder via filbytartjänster såsom Kaazaa och Direct Connect.
Vad tror du händer om du annonserar i gula tidningen om "byte av piratkopior" ???
Det hade varit skillnad om personen hade haft t.ex. en privat FTP (ej anonymous) och APB anmält om piratkopior på den.
June 20, 2002
rsastin wrote: Inte ens det. Du betalar väl för din internetuppkoppling eller hur? Om du ska ha det på CD så får du även betala för dem.
jupp, men det är skivorna och arbetet med att framställa de jag betalar för, inte linux i sig... beroende på dist såklart...
t.ex Gentoo kan man beställa för 36:- på linuxstore.se 🙂
August 24, 2002
Lite off topic men ändå.
rsastin skrev:
Inte ens det. Du betalar väl för din internetuppkoppling eller hur? Om du ska ha det på CD så får du även betala för dem.jupp, men det är skivorna och arbetet med att framställa de jag betalar för, inte linux i sig... beroende på dist såklart...
t.ex Gentoo kan man beställa för 36:- på linuxstore.se
Ja det vore väl för j-v om programmerare fick betalt för sitt arbete eller hur ? Alla ska sitta och programmera i hundratals timmar och sedan skänka bort både program och källkod.
Nä, ta och inse en gång för alla vad open source är för något, det är kommunism och passar absolut inte in i vårat ekonomiska system.
February 9, 2002
Intressanta svar man fått på olika ställen: förvånansvärt många (jämför också med andra forum) är för ett storebrorssamhälle som inte direkt är avsett att främja några allmännyttiga principer, utan att befästa storbolagens monopolsituation och undergräva den fria konkurrensen.
Många tyckte alltså att det var ok att storföretag använder sig av metoder som inte ligger inom lagens ram, och då inte bara för att komma åt tjuvar och piratare etc. (alltså en moteraktion mot ett misstänkt brott, vilket mer kan ses som egenmäktigt förfarande), utan också där företaget själv initierar brott av olika slag för att i slutändan förstärka vinsten (kan vara olaga avsked, kartellbildning, etc, etc.).
Skulle vara kul att veta hur dessa människor röstade i valet - är det uteslutande moderater och sverigedemokrater, som är några av Sveriges mer fascistoida partier, eller finns det ingen korrelation till de politiska åsikterna?
Nåja, kärnan i resonemanget gällde iaf inte om det är rätt eller fel att stjäla, utan om den rättssäkerhet man åtnjuter ska vara beroende den makt man besitter. Pappa var antagligen den enda här som var inne på det spåret.
2 Guest(s)