Brevlådor behövs dom?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Brevlådor behövs dom?
n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 30, 2013 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Idag hade jag som vanligt min stund av funderingar 😛

Min fundering gällde brevlådorna. Varför behöver vi ha brevlådor överhuvudtaget?

Utgår jag från mig själv så är det enda som kommer i min brevlåda räkningar och någon enstaka gånger är det reklam, då jag har märkt brevlådan med "ingen reklam tack".

Det som har hänt är att jag får de flesta räkningar som e-räkning nu och posten är obefintlig.

Paket brukar vanligtvis landa hos postkontoret, vilket jag snällt få ta mig dit.

Det pratas ju oftast om det miljöförstöring etc, vore det inte bättre om all reklam, dokument etc skickades som elektroniskt, dvs om jag vill ha det i pappersform så är jag istället tvungen att ringa för att få denna service.

Skulle kunna tänka mig en "postlåda" där företag som vill dela ut reklam kan skicka ut etc.(i pdf form etc, postlåda internet och tilldelad)

Så mina funderingar är att vi som i Sverige brukar kalla oss ett utvecklat land forfarande använder resurer som både kostar pengar och förstör miljön inte har kommit längre med detta.

Jag kan förstå någon som bor ute långt i obyggden och som har en adress där brevbäraren kan lämna paketet fyller en funktion. Men som jag som bor inne i centrum, så är det ofattbart att vi forfarande har kvar posten i nyvarande form.

Igentligen så skulle alla brev kunna gå till postkontoret, och vill man ha reklam som är av "papper" så kan man hämta där.

Tittar jag till mig själv så kan man tex ta spel, nu för tiden så kör jag med steam, och har dagstidningen genom ipaden.

Men jag måste erkänna att det var lite svårt att skiljas från att ha det fysiska spelet i hyllan innan jag vande mig. Nu föredrar jag till och med att ha steam, då jag slipper en massa spel som fyller upp och det blir bättre ordning hemma : )

Tycker det skulle vara intressant och veta vad ni tycker om brevlådan? Är den på utdöende eller kommer den att leva i all evighet?

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
1287085
January 30, 2013 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns fortfarande folk som inte kan få internet även om det är en väldigt liten procent. Det sägs ju att nät datorerna kom på allvar så skulle det bli mindre pappersarbete, men så är det inte. Papper är ju säkrare att få fram i tid, med e-post så är det ju inga garantier om det skulle bli t ex strömavbrott eller om internet strular, dock går ju e-posten betydligt snabbare att få fram

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
1287093
January 30, 2013 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Brevlådan kommer ha en naturlig plats i den närmsta framtiden iaf. Brevo.se finns som alternativ men det krävs bra många fler anslutna företag. Har för mig att det finns något annat initiativ också om en digital brevlåda dit man får post från olika statliga myndigheter.

Hursomhelst, det måste byggas upp någon form av gemensam standard för att hantera post digitalt. Brevo.se är en spelare, men marknaden måste konkurrensutsättas mer isf för myndigheter skulle aldrig sätta en privat spelare i centrum och för att allt ska bli 100% digitalt så måste även post från dem bli digital.

Så för att detta ska funka så måste antingen staten ta täten och sätta standarden eller så måste industrin utvecklas. Och drivkraften är inte direkt enorm för att industrin ska utveckla den och industrin måste få betalt på något vis.

Man kan tänka sig att Posten utvecklar en digital brevlåda. De har kraften och kundbasen att göra det. De borde låta avsändare ladda upp PDF:er eller dylikt som sedan hamnar i en digital brevlåda hos mottagaren.

Börjar låta som epost det här, men epost är inte världens säkraste eller stabilaste lösning för dokument.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1287102
January 31, 2013 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle säga så här; jag har ganska vanliga räkningar som hyra, el, bredband, mobil, hemförsäkring etc. Det löjliga är att vissa av dom inte ens går att sätta på e-faktura eller autogiro och dom som går faller i bland bort och försvinner.

Dom senaste månaderna har iaf tre räkningar som gått som e-faktura och autogiro bara försvunnit. Vid ett tillfälle skickade ett företag en e-faktura på noll kronor och sedan så skickade dom en påminnelse för att man inte hade betalat, helt sjukt. Självklart hade jag anmält till företaget att dom hade skickat en felaktig e-faktura långt innnan förfallodagen, men det brydde dom sig inte om. :2:

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1287105
January 31, 2013 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver;1287227 wrote: Brevlådan kommer ha en naturlig plats i den närmsta framtiden iaf. Brevo.se finns som alternativ men det krävs bra många fler anslutna företag. Har för mig att det finns något annat initiativ också om en digital brevlåda dit man får post från olika statliga myndigheter.

Hursomhelst, det måste byggas upp någon form av gemensam standard för att hantera post digitalt. Brevo.se är en spelare, men marknaden måste konkurrensutsättas mer isf för myndigheter skulle aldrig sätta en privat spelare i centrum och för att allt ska bli 100% digitalt så måste även post från dem bli digital.

Så för att detta ska funka så måste antingen staten ta täten och sätta standarden eller så måste industrin utvecklas. Och drivkraften är inte direkt enorm för att industrin ska utveckla den och industrin måste få betalt på något vis.

Man kan tänka sig att Posten utvecklar en digital brevlåda. De har kraften och kundbasen att göra det. De borde låta avsändare ladda upp PDF:er eller dylikt som sedan hamnar i en digital brevlåda hos mottagaren.

Börjar låta som epost det här, men epost är inte världens säkraste eller stabilaste lösning för dokument.

wtf ogrebeast?

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
1287106
January 31, 2013 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe;1287236 wrote: Jag skulle säga så här; jag har ganska vanliga räkningar som hyra, el, bredband, mobil, hemförsäkring etc. Det löjliga är att vissa av dom inte ens går att sätta på e-faktura eller autogiro och dom som går faller i bland bort och försvinner.

Dom senaste månaderna har iaf tre räkningar som gått som e-faktura och autogiro bara försvunnit. Vid ett tillfälle skickade ett företag en e-faktura på noll kronor och sedan så skickade dom en påminnelse för att man inte hade betalat, helt sjukt. Självklart hade jag anmält till företaget att dom hade skickat en felaktig e-faktura långt innnan förfallodagen, men det brydde dom sig inte om. :2:

Hahaha, vilka idioter. Man kan inte betala nåt som inte finns

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
1287253
February 5, 2013 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

Nu måste ju lägga till lite info : )

Idag så lyckades jag bli av med två onödiga utskick. Ett från https://secure.pensionsmyndigh.....tsida.html där jag kryssade i att jag ville ha utskicket från webben. Sen mailade jag mitt fackförbund för att få posten skickad till mailen.

Två mindre saker att slänga : )

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
1287258
February 5, 2013 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman;1287239 wrote: wtf ogrebeast?

😉

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1287266
February 5, 2013 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver;1287394 wrote: 😉

Haha nu när jag tänker efter så stämmer allt in. Varför har jag aldrig reflekterat över det för. >_<

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 434
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL