August 11, 2005
Det kommer inte vara behagligt.
Du kommer få bedövning och lugnande medel innan så vet inte riktigt om du kommer känna någon smärta dock.
Läs lite här:http://www.vardguiden.se/Artic.....cleID=3752
December 6, 2006
Jag själv ska göra en Gastroskopi på tisdag och vad jag hört av min arbetskamrat känns det inte så farligt och är inte så farligt heller.
Anledningen till att jag skrev om Gastroskopi är för det verkar vara ungefär samma sak fast min "slang med kamera" ska ända ner till tolvfingertarmen medans din "bara" ska ner i luftstrupen 😛
http://www.vardguiden.se/Artic.....038;C=2776
Självklart får du som sagt en spraydusch med bedövning i halsen så du inte får kväljningar o.s.v.
Du kommer klara det galant =)
August 11, 2005
Gastroskopi är snäppet under bronkoskopi, den ska trots allt in i luftvägen vilket kan ge andningsbesvär, medan du fortfarande kan andas normalt vid en gastroskopi.
Har själv varit vid flertalewt av det senare nämnda och det såg inte behaglig ut. Och jag har för mig att det gula som kunde spys upp var galla...
October 18, 2002
Har gjort det 4 gånger.
Och det är ingen härlig upplevelse.
Till att börja med så får du (om dom går genom näsan)
ett par duschar av bedövningsmedel upp i borren dom väljer. Och det bränner ganska rejält först.
Sedan får du även gurgla bedövningsmedel, smakar inte gott och bränner tills det tar.
Sedan är det dags att börja mata ner kameran.
Och vart efter dom kommer ner så har den "slangen" en funktion där dom sprutar (som en blomspruta) nytt bedövningsmedel, som iofs tar väldigt fort, men varje gång det sprutas så kommer det kännas som att lungorna krampar och du kommer hosta och tycka att det är är jävligt obekvämt.
När väl lungorna är bedövade kommer du inte känna att du andas.
De vill säga att ungefär som att drunkna kan jag tänka mig. Jag har ju aldrig drunknat 😛
Men, dom mäter hela tiden så att du syresätter dig och du kommer antagligen ha uppsikt på samma monitor som dom kollar. Så det behöver man inte oroa sig för.
Så valet är ditt om du vill se hur det ser ut i dina lungor. Jag själv kollade varje gång. Ganska nasty 😛
1 av gångerna fick dom dock avbryta då dom pumpat i mig för mycket stesolid så att jag glömdebort att andas.
Men räkna med att det kommer vara sjukt vidrigt just när dom bedövar och ett tag efter.
Och be om mer lungnande än vad dom rekomenderar, för dom är oftast jävligt snåla med det.
Men någon smärta kommer du inte behöva stå ut med iaf. Möjligtvis lite ont i halsen och vara lite hes någon timme efter.
Det är olika om dom går genom näsan eller munnen.
Men jag föredrar näsan, även fast bedövningen är jobbigare. Så är inte kräk reflexen lika påtaglig.
Om dom ska ta vävnadsprover kommer dom att slita bort små bitar med en lite gripklo som dom filar ner i samma slang som kameran. Det kan kännas, men det är i sin höjd som att bli nypt i rumpan av en klen käring 😛
Lycka till och ha så skoj 😉
October 18, 2002
Joni wrote: Guuuuh fyför h*****e! Jag mår illa bara av att läsa >.<
Och jag som tyckte det var hemskt med ryggmärgsprov. Usch usch usch USCH!!
Ryggmärgsprov är nog iofs värre när det gäller smärta.
Har iofs bara tagit benmärgsprov. Men det gör ju satans ont!
Att göra en bronkoskopi är mer obehag än smärta.
December 11, 2002
[-Pale- wrote: ]Ryggmärgsprov är nog iofs värre när det gäller smärta.
Har iofs bara tagit benmärgsprov. Men det gör ju satans ont!Att göra en bronkoskopi är mer obehag än smärta.
Mjooo ont gör det, nått så in i....
men tycker fortfarande det här med bronskopi... får ju mardrömmar :cy:
2 Guest(s)