December 29, 2004
Läste lite på SvD om veganer som slagigt sönder MCdonalds i Glenegels. Tänkte nu därför starta en tråd om ni bryr er om hur djur har det eller ej?
Själv gör jag nog inte det. Köper bara Svenskt kött men det är inte p.g.a att jag bryr mig så mycket om djur utan att jag vill stödja svenska bönder och inte någon fransk en som har hur mycket jordbruksstöd som helst. Men visst blir man lite ledsen då man ser bilder över hur dom packar in hur många kor som helst i en lastbil.
May 1, 2005
snyde wrote: Kor är inte djur, de är vandrande köttklumpar. Så länge de ger mig prima kött så struntar jag i resten. Dock måste jag erkänna att jag hellre ser till en kossas välbefinnande än till en vegans.
ORD! Nej, jag bryr mig inte riktigt. Men som sagt, ser hällre till en kossas eller gris välbefinnande än en vegans.
May 19, 2003
Lite grann antar jag.
Tycker inte om djurplågeri (vem gör inte det) och det känns "trevligare" att veta att det här köttet kommer från en ko som har gått i en hage, istället för att vara instängd i ett magasin med 1x1 meter att stå på.
Men samtidigt vet man ju inte hur det egentligen ligger till när man väl står i köttdisken, men svenskt kött köper vårat hem alltid.
May 1, 2005
snyde wrote: Dock måste jag erkänna att jag hellre ser till en kossas välbefinnande än till en vegans.
Skrämmande sant. Det där var faktiskt huvudet på spiken! Jag blir redigt förbannad när jag ser försvarslösa djur plågas i onödan, men veganer borde ha vett nog att föra sin kamp smartare än att ställa sig framför polisens batonger.
Angående om jag bryr mig om djuren eller inte. Jag bryr mig passivt kan man säga. Även om jag är för bra djurhantering, så känner jag att det inte är mitt krig att utkämpa och gå i nån slags tät. Jag drar mitt strå till stacken genom att alltid handla ekologiskt och svenskt. Och ska jag vara ärlig så handlar jag ekologiskt mer för att gynna bönder som vill väl, snarare än att jag direkt vill ge djuren bättre tillvaro, utan det blir mer indirekt. Så döm själva om jag bryr mig eller inte.
March 14, 2004
CoLiC wrote: Klart att man inte vill att de ska plågas.
Men Militanta Veganer däremot, de ska plågas i burar... (Från en som lever i sveriges Veganhuvudstad och har sett vad de ställer till med)
Ja det är jävligt skrämmande. En klasskompis morsa jobbade på ett kemiföretag här i stan. En dag kom det lite veganer och slog sönder stället för att dom TRODDE att det försegick djurförsök. Men se ni det gjorde det inte och det företaget har heller aldrig sysslat med djurförsök. Ändå slår dom sönder stället.
April 14, 2002
Klart man mår dåligt av alla videor där man ser djur plågas. Försöker väl köpa såna produkter som sägs vara de bästa för djuren men är inte alltid så lätt när det inte är man själv som handlar och tjänar pengarna i huset.
Ang. att inte äta kött i protest osv tycker jag det är helt fel. Djuren är ju redan döda så då kan man lika gärna äta dem istället för att de ska ha dött i onödan. 😉
October 22, 2002
Svenska djur har det bra, dock så finns det ju undantag som i det flesta fall. Men stora massan av dom svenska bönderna sköter sina djur exemplariskt.
Sen så har inte jag heller så mycket till övers för militanta veganer och likasinnade när dom förstör och härjar. Vet inte dom att man kan få ändringar på demokratisk väg?
November 29, 2003
macrus wrote: Hm, ja självklart bryr jag mig om det. Finns nästan inget värre än att se när dom plågar djur.
Dock måste jag erkänna att jag vet inte om jag gör så mycket åt det. Det är inte jag som köper mat, men morsan och farsan köper i stort sett alltid svenskt kött så.
Håller med till fullo.
Vill även citera en mycket god vän.
"Varför har djuren kött om man inte ska äta det?"
/Homer Simpson.
May 29, 2001
Jag bryr mig om djuren och saken är ju att vi tjänar på att ta väl hand om dom, kolla bara på uppfödning av kycklingar, i sverige så har mycket hårdare regler jämför med tex danmark och resultatet är att dom torskar på salmonella gång på gång. Men att sätta eld på ett McDonalds hak gör ju ingen nytta.
1 Guest(s)