September 15, 2003
snyde wrote: Kor är inte djur, de är vandrande köttklumpar. Så länge de ger mig prima kött så struntar jag i resten. Dock måste jag erkänna att jag hellre ser till en kossas välbefinnande än till en vegans.
Jag måste erkänna att jag hellre ser till en gris välbefinnande än snydes.
Vänta nu, det är ett logiskt fel i ovanstående mening 😉
October 24, 2002
Inte direkt, njuter dock inte av att plåga djur, dock att äta dem, så får väl acceptera att vissa gillar att plåga dem då. Man äter ju kött för att det är gott, näringen man får i sig kan man få från andra ställen. Folk som plågar djur gör det för att det (kanske) för att de njuter av det. Same shit i mitt huvud.
March 5, 2004
Så länge köttet är gott och inget extremt djurplågeri har försegått så bryr jag mig inte.
Extremister är aldrig bra, för när det är extremt så har det gått överstyr, jag själv skulle gärna se dom flesta militanta personer av alla de slag (spelar ingen roll om dom är miljöaktivister, djurrättsaktivister eller fotbollshuliganer) buras in någonstans i norrlands skogar eftersom dom ändå bara är ute efter att bråka, men det är bara min åsikt.
Nej nu tror jag att jag ska gå och bli Militant Pacifist... 😉
EDIT: Gå och köp den brazilianska Black Angus-biffen på Martin Olsson om ni har möjlighet, där snackar vi gott kött 🙂
November 5, 2001
obelix wrote: Jag är tex beredd att betala mer för kött om det innebär att djuren blir bra behandlade innan och under slakt.
Mycket bra. Inte många som förstår att det faktiskt kostar pengar att ta väl hand om sina djur. Veterinär, mediciner, strö, mer arbete och mer plats t.ex. Man får vad man betalar för.
Eftersom en lantbrukare numera nästan måste ha tagit en jur.kand-examen för att kunna fylla i alla blanketter rätt förstår jag att många ledsnar och slutar bry sig om hur djuren har det. Allt pappersarbete tar för mycket tid. Blir det fel kanske man inte får några pengar. Jordbruksverket är inte den lättaste myndigheten att ha och göra med.
Har funderat över en annan sak. En del år (typ som i år) när statskassan inte gick ihop, behöll staten en stor del av EU-bidragen för förra året till svenska bönder över årskiftet för att det skulle se bättre ut i deras papper. De pengar man skulle fått i mitten av december kom inte förrän i slutet av januari. Undrar hur en industriarbetare hade reagerat om han inte fick någon lön december utan fick vänta till januari? Lantbrukare kan man tydligen behandla hur som helst.
October 26, 2002
mjo även jag har dålig tiltro till direktaktion, iaf den som är ogenomtänk och våldsam mot djur, människor och annat...
exempel på dålig aktion:
X antar djurrättsaktivister åker till en höns farm, släpper ut alla höns och slår sönder burarna...
detta gör att hönsen kommer bli jätte stressade och det gör i stort sett ingen nytta utom att irritera...
exempel på en bra aktion:
X antal djurrättsaktivister åker till en hönsfarm, fritar 4-5 höns som körs iväg för att få ett nytt hem. aktivisterna ringer sedan polisen och säger vad dem gjort och sen bjuder dem bonden på kaffe eller liknande...
ally handlar egentligen om att få en positiv reaktion, att visa vad man vil utan att göra någon illa eller liknande.
och anledningen till att aktion behövs är för att det inte bara ska bli en massa tomt prat (som resten av politiker världen)
detta är min syn på det hela...
en annan sak som är märkligt är själva ordet militant vegan.
vegan är ett kostval, och därigenom betyder militantvegan att man äter väldigt våldsam, eller extrem mat...
militant djurrättsaktivist kan jag godta
///R 209
September 3, 2001
dreamweaver wrote: [quote=snyde]Dock måste jag erkänna att jag hellre ser till en kossas välbefinnande än till en vegans.
Skrämmande sant. Det där var faktiskt huvudet på spiken! Jag blir redigt förbannad när jag ser försvarslösa djur plågas i onödan, men veganer borde ha vett nog att föra sin kamp smartare än att ställa sig framför polisens batonger.
Angående om jag bryr mig om djuren eller inte. Jag bryr mig passivt kan man säga. Även om jag är för bra djurhantering, så känner jag att det inte är mitt krig att utkämpa och gå i nån slags tät. Jag drar mitt strå till stacken genom att alltid handla ekologiskt och svenskt. Och ska jag vara ärlig så handlar jag ekologiskt mer för att gynna bönder som vill väl, snarare än att jag direkt vill ge djuren bättre tillvaro, utan det blir mer indirekt. Så döm själva om jag bryr mig eller inte.
håller med till 100%. Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Men jag respekterar vegetarianer som protesterar mot djurmisshandel. Tycker att det är ett värdigt ämne att ge sig in i.
Själv känner jag mig inte manad. Och jag anser att människan är skapad för att äta en varierad kost. Och jag ser det som naturligt att ta livet av andra organismer för att äta dem.
Men jag ogillar folk som påstår att människor inte är gjorda för att äta kött.
Jag förhåller mig som neutral till personer som låter bli att äta kött för att hålla en bättre hälsa. Tror inte att hälsan blir bättre pga. köttets frånvaro just för att det är kött. Jag tror att dom skulle må lika bra om dom lät bli att äta något annat med motsvarande energi-innehåll. Men dom får gärna tro som dom vill och det är bra att vara medveten om sin hälsa.
kontentan är att jag bryr mig väldigt lite om djur så länge dom inte misshandlas.
January 17, 2002
Lukascool wrote: Lugna ner er nu...
Media har tydligen lyckats med att framställa veganer och vegetarianer som hycklade och vandaler. Men som alltid i ett mediasamhälle så är de dom extrema som får ta plats.
När ni skriver att veganer borde sättas i burar och plågas, så har ni faktiskt gått ett steg för långt. Särskillt med tanke på att de flesta av er använder just ordet vegan och inte extrema-djurrättsaktivister.Nej ta och fundera lite över vilka ni själva är istället. Så kan jag garantera er att ni kommer finna det riktiga problemet i er själva och inte i någon galen extremist.
Du, flytta till Umeå i ett år innan du uttalar dig om vilka som ska plågas i burar och inte. Jag vet inte vad media har satt för stämpel på dem, men den verkar vara rätt om det är som du säger.
February 16, 2005
djuren ska ha det bra under den korta tid dom får leva men jag är själv jävligt dålig på hålla koll på hur dom har det, åkjer ju inte runt å gör blixt inspektioner hoss bönner men försöker handla svenskt, sen gillar jag inte dessa korkade jävla militanta-veganerna dom bryr sig lika mkt om djur som huliganer om vilket lag som igentligen vinner,
1 Guest(s)