May 12, 2005
Har en ganska specifik fråga till er som testat bungy-jumping: När man når botten och bandet ska till att dra upp en - snärtar det till häftigt, eller är det en mjuk övergång mellan upp och nedgång?
Anledningen till att jag frågar är att jag har en gammal nackskada, och allt för häftiga, plötsliga rörelser är inte direkt lattjolajbans för nacken.
November 27, 2003
DanTheMan! wrote: Anledningen till att jag frågar är att jag har en gammal nackskada, och allt för häftiga, plötsliga rörelser är inte direkt lattjolajbans för nacken.
Enligt min läkare så var det bungyjumping och tyngdlyftning jag inte kunde göra efter jag opererat nacken så jag skulle nog inte rekommendera det. 🙁
//Andreas
May 11, 2005
jag var rädd för att det skulle snärta (inte för att jag har nån skada, utan mer för att det ser ut att göra ont ;)), men det var ingen fara alls.
det kändes som att det gick så mjukt det bara kunde gå, fast samtidigt så var man ju så pumpad med adrenalin att man nog inte hade kännt något hursomhelst 😛
jag tror med andra ord att det inte ska vara någon större fara, men hör med din läkare för säkerhetsskull..
August 22, 2005
fruxor wrote: jag var rädd för att det skulle snärta (inte för att jag har nån skada, utan mer för att det ser ut att göra ont ;)), men det var ingen fara alls.
det kändes som att det gick så mjukt det bara kunde gå, fast samtidigt så var man ju så pumpad med adrenalin att man nog inte hade kännt något hursomhelst 😛
jag tror med andra ord att det inte ska vara någon större fara, men hör med din läkare för säkerhetsskull..
Samma här! Det gick mjukt och snärtade inte, men det är å andra sidan ganska höga krafter kan jag tänka så man kan kanske förstöra nacken i alla fall (huvudet är ju ganska tungt och så).
May 17, 2004
Extatic wrote: [quote=Delph1]Enligt min läkare så var det bungyjumping och tyngdlyftning jag inte kunde göra.
//Andreas
varför inte tyngdlyftning?
jag vet inte och jag borde egentligen inte svara åt delpf1 men jag vill försöka genom att gissa.
troligtvis så är det väll för att nacken på något vis påfrästas utav tyngdlyftning och således kan ta skada.
*väntar på utskälning*
December 15, 2002
Vitamin-C wrote: [quote=Extatic][quote=Delph1]Enligt min läkare så var det bungyjumping och tyngdlyftning jag inte kunde göra.
//Andreas
jag vet inte och jag borde egentligen inte svara åt delpf1 men jag vill försöka genom att gissa.
troligtvis så är det väll för att nacken på något vis påfrästas utav tyngdlyftning och således kan ta skada.
*väntar på utskälning*
Bra försök;)
Asså, självklart fattar jag att det på nåt sätt stressar nacken.
Har en liten aning om varför han inte bör syssla med OL förresten, det är förmodligen pga att man mestadels drar upp stången med trapezius, och den muskeln går långt upp i nacken kom jag på.
September 16, 2002
Jag har hoppat (fy fan...usch!) och det snärtade för mig, för jag fick för mycket luft under bröstet, så jag var inte i den position som man normalt är i när jag kom till "botten". Men snärten kom då ifrån att medan benen började åka upp, så var huvudet fortfarande påväg ner.
Själv övergången snärtar dock inte, men man får en rejäl kraft upp, fastän mjuk.
Personligen skulle jag inte rekommendera det för dig, eftersom det lätt kan bli ett kraftigt tryck mot din nacke, men visst, du är välkommen att försöka och kan nog mycket väl "klara det".
November 27, 2003
Extatic wrote: [quote=Vitamin-C][quote=Extatic][quote=Delph1]Enligt min läkare så var det bungyjumping och tyngdlyftning jag inte kunde göra.
//Andreas
*väntar på utskälning*
Bra försök;)
Asså, självklart fattar jag att det på nåt sätt stressar nacken.
Har en liten aning om varför han inte bör syssla med OL förresten, det är förmodligen pga att man mestadels drar upp stången med trapezius, och den muskeln går långt upp i nacken kom jag på.
Nja det är ju inte så att jag bara fått bygga upp nackmusklerna igen utan också att det saknas lite numera som brukas finnas där, som t.ex. muskelfästen då lite ben togs bort också, men ni var nog båda inne på rätt spår. Påfrestningen på nacken är för stor. Jag kan nog helt enkelt inte göra det (vi pratar på elitnivå alltså) och bör nog inte träna för det heller 😉
//Andreas
2 Guest(s)