August 12, 2003
ehh,ja. jag läste lite i metro idag då jag var påväg till VASA muséet, nåt skol skit, jätte tråkigt, iaf. i tidningen så stod det lite shit om burqor.
det stod bla annat om att burqor inte var en religion. det hade blivit som en tradition lr nåt då talibanerna styrde, nåt sånt iaf. så nu när talibaner inte styr o de så kan behöver de inte ha burqor på sig, o de flesta tar nog av sig. sen så står det e i islam, enlig några muslimska forskare av nåt slag, att kvinnor ska täcka allt utom huvudet och händer.
så allt det där om att de har burqa på sig för att dyrka nån e bara bullshit?
så vad jag fattat nu så e det där med burqor i skolan lika "bad" som kepsar? det e ju inte deras religion...
October 22, 2002
ruski2 wrote: ehh,ja. jag läste lite i metro idag då jag var påväg till VASA muséet, nåt skol skit, jätte tråkigt, iaf. i tidningen så stod det lite shit om burqor.
det stod bla annat om att burqor inte var en religion. det hade blivit som en tradition lr nåt då talibanerna styrde, nåt sånt iaf. så nu när talibaner inte styr o de så kan behöver de inte ha burqor på sig, o de flesta tar nog av sig. sen så står det e i islam, enlig några muslimska forskare av nåt slag, att kvinnor ska täcka allt utom huvudet och händer.
så allt det där om att de har burqa på sig för att dyrka nån e bara bullshit?
så vad jag fattat nu så e det där med burqor i skolan lika "bad" som kepsar? det e ju inte deras religion...
sen när fick man inte ta på sig vad man ville ?
varför måste ni alltid kritisera vad folk har på sig? folk får fan ha på sig va det vill...
visste kan jag hålla med på att många kvinnor verkligen är förtrycka av sina män/stat...
men den skallan som SJÄLVA har valt att ha på sig burqa/slöja är större..
Islam har en regel på att kvinnan skall ha på sig slöja, alltså att täcka allt utom händerna och ansiktet.. och det är inget SOM en kvinna måste göra..
en kvinna får själv bestämma om hon ska ha slöja på sig eller inte..
och visst är burqor inte lika bad som kepsar, finns faktist stor skillnade, men jag kan hålla med att det är LITE överdrivet att ha på sig burqa...
// Casio
August 12, 2003
nä nu fattar jag inte. varför ska hon få ha på sig burqa men ingen annan keps?
jag undrar bara varför det vart en sån jävla sak med att de två muslimerna inte skulle få ha burqa i skolan, det e ju inte i deras religion att ha det men ändå så har dom det o folk säger det osv...
October 22, 2002
ruski2 wrote: nä nu fattar jag inte. varför ska hon få ha på sig burqa men ingen annan keps?
jag undrar bara varför det vart en sån j**la sak med att de två muslimerna inte skulle få ha burqa i skolan, det e ju inte i deras religion att ha det men ändå så har dom det o folk säger det osv...
för att man förbjuder deras RÄTT till att ha på sig vad det vill..
det är som att säga att du inte får ha jeans på dig helt plötsligt...
och sedan så kvittar det om det är deras religon eller inte, varför bryr du dig ? folk får ju ha på sig va de vill...
finns värre saker... och värre kläder...
keps grejen kan jag verkligen hålla med att lärarna borde fan inte hålla på med en.. men som sagt så är keps en huvudbonad medan burqa är mer kläder (typ)....
och att av sig kepsen/huvudbonaden är att typ visa respect till omgivningen...
October 22, 2002
ruski2 wrote: asså, jag menar att de inte borde få ha burqa i skolan... annars så skiter jag väl i det.
men vadå, om jag skulle komma ner till skolan med en burqa, tror du verkeligen att jag skulle få ha den på mig då?
varför skulle dem inte få ha på sig burqa ? its a free **** country...
varför skulle du inte få ha burqa i skolan ? du kan ju fan stämma läraren om han säger ett skit.... dock måste du även vara lite allvarlig... vi är vuxna (iaf jag) .. och att du har på dig burqa för att det är irritera på läraren eller reta folk är inget direkt moget.. hehe..
August 12, 2003
jag kanske e skitfull o skäms öber mig själv. lr så kanske jag vill göra grimaser så att läraren inte ser. eller nåt annat
men om jag kommer med nån halloween mask, som screem masken lr nåt stort alien huvud, då får jag ju ändå inte ha den, varför inte det? det e ju en, mask, inte en "huvudbonad" lr nåt, fan.
1 Guest(s)