December 5, 2001
Smirnoff wrote: fattar inte riktigt hur bush kunde vinna valet 2000?
Då Al Gore hade fått fler röster....Det gick via domstol, men hur dans ?
Al gore fick fler röste, så det säger ju en att man blir president?damn, hatar landet med alla sina advokater.
Sedan var det givet att Bush skulle vinna, eftersom USA befinner sig i krig....
Det funkar inte så enkelt. Varje delstat har ett antal elektorsröster beroende på folkmängden i delstaten. T.ex. Ohio har 20 elektorsröster och vinner Bush bara med någon enstaka röst i Ohio så får han ALLA 20 elektorsrösterna. Sen om Al Gore vann överlägset i stater med liten folkmängd gör inte det att han får många röster eftersom han ändå bara får några enstaka elektorsröster.
Hoppas du fattar...men aja 🙂
March 4, 2002
Smirnoff wrote: fattar inte riktigt hur bush kunde vinna valet 2000?
Då Al Gore hade fått fler röster....Det gick via domstol, men hur dans ?
Al gore fick fler röste, så det säger ju en att man blir president?
I USAs alla delstater så han man ett visst antal elektorsröster, varje delstat (förutom två) tillämpar majoritetsval, det vill säga att den som får majoritet (över 50%) i valet får ALLA elektorsröster. Om vi säger att Bush i en delstat med 20 elektorsröster får 51% mot Kerrys 49% så blir Bush repressenterad av samtliga av dessa. Detta innebär att i en delstat med väldigt många invånare kan bli repressenterad av Bush trots endast en liten övervikt. Samma sak gäller även de mindre delstaterna med färre invånare som har mindre elektorsröster. På den vägen är det.
Anledningen att det blev ett sånt rabalder 2000 var ju att massor av demokratiskt väljande afroamerikaner blev helt uteslutna från valet på grund av i princip påhittade anledningar. Det räckte med att man var demokrat och hade ett namn som var likt en brottslings namn. Detta hände i Florida, detta var ett av de jämnaste delstaterna i hela landet då, och det handlade bara om några hundratals rösters skillnad otroligt nog.
Flera nyhetskanaler hade gått ut med nyheten om att Al-Gore vann i Florida, men Bushs kusin som var republikan och avdelningschef på Fox Newschannel dementerade detta och sa att det var Bush som hade vunnit i delstaten, och efterssom att Fox som är en av de största nyhetskanalerna i USA gick ut med det, så tog även alla andra efter dem. Ärendet togs sedan upp i högsta domstolen, där bush vann.
Om du gillar, och tror på Michael Moore, så rekommenderar jag "Korkade vita män" som tar upp processen i Högsta domstolen lite närmre, och varför Bush utsågs som vinnare av två republikanska domare.
Hoppas att du blev lite klokare.
January 13, 2004
Många som röstade på bushen hade som huvudargument att han har 4 års erfarenhet som president. =DO
Med "många" menar jag då att de har utgjort en ganska stor del av de som medverkat i intervjuer på tv.
edit: ska tillägga ytterligare ett argument jag såg igår, nämligen en arbetare som "visste" att om bush vann så skulle han inte bli av med jobbet. Såvitt jag har hört/förstått så har antalet jobb i USA rekordsjunkit under hans tid som president.
March 4, 2002
Boomhauer wrote: Många som röstade på bushen hade som huvudargument att han har 4 års erfarenhet som president. =DO
Med "många" menar jag då att de har utgjort en ganska stor del av de som medverkat i intervjuer på tv.
Ja. "Han gör oss trygg och visar världssamfundet vart vi står politiskt" verkar också vara ett återkommande argument.
February 3, 2003
[Gamepredator wrote: Sulan]Mitt liv har inte blivit sämre pga Bush iaf. Bortser man ifrån sossebladet (Aftonbladet) och Moores vinklade syn så ger han ändå ett ganska stadigt intryck. Han är en bra talare och får med sig mycket folk.
Bra talare?! Dom gånger jag sett han tala har jag fått intrycket av en inkompetent apa som inte vet vad i helsike han gör där. Men det är min åsikt. Ville bara dela med mig av den.
Ett land av möjligheter, jo jag tackar ja. När folk som han kan bli presidenter. Snart tar väl Arnold och ställer upp i president valet med. Hur går det för honom eg?
Måste bara inflika lite..
För oss datanördar har det väl varit bra med Bush i styret..Kolla dollarns kurs under hans mandatperiod...Låg mest hela tiden..
Sen att han är på alerten mot Bin Ladin är väl bara positivt..Nån måste agera mot en sådan galenpanna, och EU är ju tandlöst som en gammal travare..Sverige och hela Europa för den delen går ju bara ut i media och "fördömmer" händleser..
Näe, nog är Bush en bra ledare, och Amerikanarna har ju förlitat sej på honom ännu en mandatperiod nu så...
Ponera att nån terrorist skulle t.ex ränna in ett flygplan i ett fullsatt globen??
Inte skulle jag nöja mej med att GP ställer sej i TV och "fördömmer" gärningen..
Man får inte ge vika för terrorism eller andra kriminella element..Det ser i alla fall jag som en helt oacceptabel flathet..
*Edit*
Ang Irak och NordKorea.
Se bara på Tyskland under 30-40talet..Byggde upp en jäkla krigsmakt i det dolda, sen började dom inta Europa..
Bättre att mota Olle i grind.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 19, 2001
Med tanke på att nästan hälften av alla jänkare inte har något pass kanske det inte är så konstigt att de är så inskränkta.
http://217.160.163.211/globalvote2004/
[Image Can Not Be Found]
December 5, 2001
HELIX wrote: Med tanke på att nästan hälften av alla jänkare inte har något pass kanske det inte är så konstigt att de är så inskränkta.
http://217.160.163.211/globalvote2004/
[Image Can Not Be Found]
Lite missvisande eftersom många stater i USA skulle varit blåa också. Av nån anledning har dem delat upp Kanada i rött och blått?
August 2, 2001
En ganska intressant artikel:
"Why did you vote for Bush?"
http://news.bbc.co.uk/1/hi/tal.....981669.stm
Här är ett par:
I voted for Mr Bush because he stands for the values as defined by the word of God.
Mike McF, Frisco, Texas, USA
I voted for Bush because we need him to appoint judges who will finally allow some reasonable limits on abortion in this country. The system of no limits abortion that liberal judges imposed in the 1970s is one of the great evils that our generation must redress. Bush has also proven that he has the spine to fight another great evil of our time - terrorism. And Bush has shown the heart to bring democracy to two of the worst places on earth - Afghanistan and Iraq.
John, Boston, Mass, USA
Helt sanslöst!
Den skönaste är helt klart:
I voted for Bush, so that he can clean up all his mess during his second term. No-one else should be made responsible for all his folly and self-disillusioned war on terror.
August 20, 2001
nXsty wrote: En ganska intressant artikel:
"Why did you vote for Bush?"
http://news.bbc.co.uk/1/hi/tal.....981669.stm
Hade det varit ett skämt hade jag skrattat...
2 Guest(s)