Bush Vs. Kerry (lite mer speciferat)|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bush Vs. Kerry (lite mer speciferat)
Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 25, 2004 - 11:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjo!

Hade tÀnkt dra igÄng en liten diskussion samt passa pÄ att frÄga nÄgra frÄgor som troligen kommer att passa in (snackar mycket om det i skolan, sÄ skulle vara bra att veta lite mer).

Först undrar jag hur ni har uppfattat deras ”vallöften”, eller ja dĂ€r de hĂ€vdar att de stĂ„r inom ekonomipolitik.

Vad tror ni vi kommer fÄ se för skillnader om Bush respektive Kerry vinner:
1. En ensamstÄende svart kvinna i Harlem.
2. En förmögen advokat i Washington.
3. Sverige
4. VĂ€rlden

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
757074
October 25, 2004 - 11:53 pm
sp_Permalink sp_Print

1. kommer fÄ det bÀttre ekonomiskt (skattesÀnkningar)
2. kommer fÄ det sÀmre ekonomiskt (skatter)
3. kommer fÄ smÄ problem pga börsen kanske (osÀker)
4. kommer mÄ bÀttre pga inga krig/bÀttre miljö

om kerry vinner och det hoppas jag mkt pÄ för att jag stÄr inte ut med den lilla rÄttan bush

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
757080
October 26, 2004 - 12:32 am
sp_Permalink sp_Print

Det riktigt kusliga Àr att det antagligen knappt kommer att bli nÄgon som helst skillnad.

1. Den ensamstÄende svarta kvinnan i Harlem kommer kanske att fÄ nÄgra ören mer, men i sÄ fall pÄ bekostnad av nÄgon stackars ensam stackare i Bronx.

2. Advokater fÄr det vÀldigt sÀllan sÀmre bara för att det blir ett politiskt skifte. De som sysslar med affÀrsjuridik kommer alltid att tjÀna pengar pÄ nÄgot sÀtt. Oavsett vem som sitter i Vita Huset.
Om det handlar om en brottsmÄlsadvokat, sÄ Àr det bara klientelet som kommer att förÀndras. BrottsnivÄn har inte direkt förÀndrats varken uppÄt eller nerÄt under Bushs period.

3. Som vanligt kommer vÀl vÀnsterfolket att bli glada om det blir demokratisk seger och högern blir glada om Bush fÄr stanna. Konstigt nog sÄ inser inte folk i Sverige att USAs politik till 90% handlar om inrikespolitiken. Inget annat.

4. Tja, inte kommer nÄgon att bli mycket gladare ute i vÀrlden. Kanske kommer folk i vissa lÀnder tro att allt blir bra om Bush, Satans son, förlorar. TyvÀrr kommer Kerry antagligen bli tvungen att visa att han inte Àr vekare Àn sin föregÄngare, sÄ han blir tvungen att fortsÀtta i Bushs fotspÄr, eller sÄ bestÀmmer han sig för att satsa pÄ inrikespolitiken, och dÄ blir det likförbannat fattigdom och elÀnde i mellanöstern.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
757188
October 26, 2004 - 8:52 am
sp_Permalink sp_Print

NÄn som sÄg pÄ dokumentÀren i 4:an i gÄr ganska intresant.
För övrigt sÄ tror jag inte att det blir sÄ stor skilnad oavsÀtt vem som vinner och jag bryr mig inte heller.

xRaY
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 918
757197
October 26, 2004 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

kommer skatterna att gÄ upp om Kerry vinner?

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
757216
October 26, 2004 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

Det vÀrsta Àr vÀl för Kerry att han mÄste avsluta det Bush jr. hr börjat pÄ.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
757914
October 26, 2004 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

om clinton skulle fÄ köra en gÄng till sÄ skulle jag bli glad

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
757937
October 26, 2004 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

FĂ„r man diskutera politik?
I vilket fall fÄr jag nÀstan hÄlla med Herr. C.

Vitamin-C
Member
Medlem
757955
October 26, 2004 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Kizo wrote: Herr. C.

🙂

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
758018
October 26, 2004 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Bush skapar iaf arbeten inom vapenindustrin.

Vitamin-C
Member
Medlem
758454
October 27, 2004 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Bush skapar iaf arbeten inom vapenindustrin.

:)R

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
758601
October 27, 2004 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

USA bombar och krigar mot alla som inte tycker som de för alla vet ju att USA Àr bÀst (de tror ju de i alla fall).
Detta Àr ju oberoende av president.
Sen har ju presidenterna dÀr rÄdgivare de beslutar ju inte om allt sjÀlv eller beslutar men kommer ju inte pÄ nÄnting sjÀlva.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
758608
October 27, 2004 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Det Àr ju en vÀldigt liten skillnad (politiskt) mellan Bush och Kerry. GÄr inte att jÀmföra med skillnaden mellan Ohly (stava?) och Reinfeldt (stava?)...

galningen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 394
758744
October 27, 2004 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Oj herregud Àr det helt plötsligt tillÄtet att diskutera politik pÄ nh?! Jag mÄste iaf tolka det pÄ det viset eftersom att en moderator tom har skrivit i trÄden. Mina inlÀgg som tidigare har rört inrikespolitiska frÄgor har blivit stÀndigt raderade i detta forum.

Efter att ha granskat dem tre debatterna som sÀnts vÀrlden över, har jag dragit nÄgra slutsattser. Enligt mig har Kerry framtrÀtt mycket starkare rent retoriskt sett i jÀmnförelse med den virrige och framavlade Bush. Att granska debatterna i den mening att tolka dem ideologiska linjerna Àr omöjligt dÄ bÄde Kerry och Bush inriktar sig pÄ att kritisera varandra. Aldrig nÄgonsin har jag sett en sÄ makabert utförd politisk debatt av denna vikt pÄ TV, att anvÀnda ord som "döda" och "besegra" sÄ otaliga gÄnger liknar snarare en patriotisk hollywood saga Àn en politisk debatt.

Dem ekonomipolitiska skillnaderna mellan demokraterna och republikanerna Àr sÄ kusligt smÄ att dem Àr svÄra att utskillja för en Svensk. Debatterna och turerna inför presidentvalet har ju nÀstan uteslutande handlat om det stÀndiga kriget mot terrorismen och hÀvdandet av demokratin som överlÀgsen ideologi. Oavsett vem som vinner valet kommer situationen för de ekonomiskt utsatta i det Amerikanska samhÀllet vara smÄ, dem förmögna kommer att fortsÀtta att vara förmögna men advokaten i Washington i frÄga skulle ju sjÀlvklart föredra att Bush satt vid makten.

Men det som bekymmrar mig efter att ha följt presidentvalet Àr att det Amerikanske valsystemet Àr under all kritik. Majoritetsval Àr farligt för demokratin i den mening att man inte behöver ha störst andel av folket bakom sig för att vinna valet bara flest stater, antagligen dÀrför Bush inriktar sig pÄ att locka vÀbetalda istÀllet för "the average Joe". InrÀknat att valdeltagandet Àr sÄ pass lÄgt i USA.

FörlÄt mig om jag drog ifrÄn Àmnet en hel del. Avslutar med att stÀlla en följdfrÄga: vem skulle ni rösta pÄ och varför?

/galningen

Vitamin-C
Member
Medlem
758908
October 28, 2004 - 7:22 am
sp_Permalink sp_Print

en sak Àr ju det att om de vÀljer kerry sÄ tror jag att han kommer göra en "vietnamare". AltsÄ att han sticker ut ur irak fort som ögat och lÀmnar dem till vargarna.

tar de bush sÄ lÀr de stanna i irak och de tycker ajg att amerikanerna ska.

vÀljer de kerry lÀr arbetslösheten sjunka.

vÀljer de bush lÀr den stanna dÀr den Àr.

etc etc--

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
758990
October 28, 2004 - 10:18 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.gnn.tv kolla mosh eminems video om bush

Lukas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1132
759618
October 28, 2004 - 11:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror inte det kommer bli alltför stor skillnad om Kerry vinner, Bush har startat ett krig som ingen kan vinna.

Man kan Àven se den komiska faktan att Bush och Kerry faktiskt Àr avlÀgsna slÀktingar och de gick bÄda pÄ Yale university. De var bÄda med i skulls and bones (en sekt som bildades pÄ Yale). Ingen medlem fÄr egentligen sÀga vad sekten gick ut pÄ, men Bush har kommenterat den med "It's so secret, we can't even talk about it". Vissa menar att den gÄr ut pÄ att medlemmarna har lovat att föra samtliga medlemmar i sÄ höga positioner som möjligt.

"Whoever wins - we loose" - Alien vs. Predator laugh laugh

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
759644
October 29, 2004 - 4:27 am
sp_Permalink sp_Print

FÄr man diskutera politik nu? DÄ skall jag diskutera miljöpartiet med er i en ny trÄd nÀr jag kommer hem.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
759753
October 29, 2004 - 8:23 am
sp_Permalink sp_Print

Akatosh wrote: FÄr man diskutera politik nu? DÄ skall jag diskutera miljöpartiet med er i en ny trÄd nÀr jag kommer hem.

Diskutera pĂ„, har varit tillĂ„tet lĂ€nge. 🙂

Ontopic: Jag tror att det kvittar ganska mycket vem som vinner, men jag hoppas ÀndÄ pÄ Kerry.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 93
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL