Bygga en CNC fräs som styrs med en PC|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bygga en CNC fräs som styrs med en PC
Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1353
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 28, 2007 - 1:23 am
sp_Permalink sp_Print

Håller på och öppnar en Design Firma som jag kämpar med dag och natt!
Designa billjud,hemljud,möbler,datorlådor osv....

Jag har nu kommit fram till att jag måste få tag på en PC styd fräs men priset på en liten fuling är 20000 kr och den är för liten!

Måste ha en med ett arbetsbord på ca 50x50 cm och då är priser ca 120000!!!! så jag har kommit fram till att bygga en själv....

Har lagt över 20000 kr på utveckling ur egen ficka och har ett lån på ca 185000 kr på firma huset.... *pank*

Dom första cnc fräsarna styrdes med com porten och dom flesta styrs än med det sen kom de USB styrning och de är USB styrningen jag vill få till....

Är de svårt tro att kasta ihop ett kontroller kort där jag kan styra tex 5 motorer via programvara.... Be någon programera då....

Om de blir för krångligt med USB ska jag testa och bygga med DMX som är styrningen till ljusmaskiner.... Inte lika exakt men men måste få det att funka 🙁

Någon som har ideer????

Wolfman_00
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 252
1127043
March 28, 2007 - 1:32 am
sp_Permalink sp_Print

Kan du inte hitta en begagnad på konkursaktion?
Eller titta på dom där nya 3D-printrarna.

Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
1127044
March 28, 2007 - 1:34 am
sp_Permalink sp_Print

Wolfman_00 wrote: Kan du inte hitta en begagnad på konkursaktion?
Eller titta på dom där nya 3D-printrarna.

Dom är dyra där med och dom mindre säljs typ inte begagnade.... 3D-printrarna?

Wolfman_00
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 252
1127048
March 28, 2007 - 3:46 am
sp_Permalink sp_Print

En maskin som skriver/skapar 3D objekt från en CAD ritning.
Du får googla lite. Läst att det kommit en ny billigare variant som kan kopiera sig själv.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1127059
March 28, 2007 - 6:33 am
sp_Permalink sp_Print

Det borde inte vara så jättesvårt att bygga ihop en lite enklare CNC-fräs om man vet vad man gör. Men det lät som om att du inte hade så bra koll?

Jag föreslår att du går in på http://www.elektronikforumet.com, där är det ett flertal personer som har byggt egna CNC-fräsar, jag har även sett dom som vill sälja sina fräsar.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1127079
March 28, 2007 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

Det beror ju helt på vad du ska använda fräsen till. Ska du gravera, fräsa kretskort osv så går det säkert att bygga en egen. Ska du börja fräsa ut bildelar och andra större grejer i hårda metaller så kommer du nog behöva en "riktig". Bara fräskronorna till dessa kostar ju massor.

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
1127116
March 28, 2007 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Min plastfarasa arbetade med tryck och fräsning på skyltar förut.

Han hade kontakt med ett företag i USA sem heter Gerber tror jag, om jag inte minns fel. ska se om jag kan hitta något åt dig.

vet att vi haft 2 fräsbord hemme som styrdes via datorn, as grymt.. man kunde langa in en bild i programet, trycka enter å sen stog man bara å kollade på medans knivarna formade ut bilden i trä, plåt, stål, glas, plast u name it. ska googla å fråga farsan, återkommer sen 🙂

Arre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 378
1127119
March 28, 2007 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

SoundHead vad ska byggas? Kanske iof är hämligt 🙂
Men ang. material m.m.
För om plast ska användas så är ju Fri forms framställning (FFF) ganska smidigt.

Läser till Designingenjör och ska starta företag snart själv 🙂

Och ang. 3d fräsar så kostar de skjortan ja :/, vi har en i våran modellverkstad som är som ett A4 typ och den ligger på 20'000kr :S

Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
1127124
March 28, 2007 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Hela industrilinjen i skara lägger ner nu och ska typ sälja alla maskiner, där kanske du kan komma över något billigt? :]

Arre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 378
1127126
March 28, 2007 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

SoulBurn wrote: Hela industrilinjen i skara lägger ner nu och ska typ sälja alla maskiner, där kanske du kan komma över något billigt? :]

Ah :), kanske man själv titta närmare på

Christer52
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 122
1127168
March 28, 2007 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Vilket matrial ska du bearbeta?
Såg en datastyrd träfräs för ett tag sedan, men hittar den inte nu.
Tror priset låg omkr. 25000:-
Kolla in här.
fräsar

Christer52
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 122
1127170
March 28, 2007 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

SoulBurn wrote: Hela industrilinjen i skara lägger ner nu och ska typ sälja alla maskiner, där kanske du kan komma över något billigt? :]

Menar du Katedralskolan?

Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
1127175
March 28, 2007 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Christer52 wrote: [quote=SoulBurn]Hela industrilinjen i skara lägger ner nu och ska typ sälja alla maskiner, där kanske du kan komma över något billigt? :]

Menar du Katedralskolan?

jupp, usch, hemska minnen av dom där bilderna 😛 äna trökigt

Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
1127325
March 28, 2007 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ska endast fräsa i MDF/spånskiva.... Trämaterial då....

Ska åka och kolla på en CNC maskin imorgon av model större och se lite hur den är konstruerad, jag har tänkt mig ett bord på ca 1000x1000mm.... Har fått tag på kvalite 8 gängstavar som har väldigt täta gängor för att kunna köra bordet rätt så exakt....

Ska även finnas en cirkel i bordet som ska rotera så jag direkt kan fräsa runda hål utan att behöva programera hela bordet för att göra det....

Annars ska jag väl försöka få tag på ett mindre bord som kan byggas om....

Jag brukar inte köpa maskiner utan bygga dom men en program styrd fräs är lite överkurs men klart de går om man gör en prototyp som man uppdaterar och fixar alla små fel på tills man är nöjd 🙂

Ska iaf kolls in mer på DMX styrning för den kan hantera upp till 16 kanaler och styrenheten kan spara runt 30 program som man sen kan timas in efter varandra om programen blir långa, är bara frågan om simpla program nu iaf än så länge.... men bättre om allt kunde rita upp i en dator först sen köras ut....

Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
1127326
March 28, 2007 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Combat wrote: Min plastfarasa arbetade med tryck och fräsning på skyltar förut.

Han hade kontakt med ett företag i USA sem heter Gerber tror jag, om jag inte minns fel. ska se om jag kan hitta något åt dig.

vet att vi haft 2 fräsbord hemme som styrdes via datorn, as grymt.. man kunde langa in en bild i programet, trycka enter å sen stog man bara å kollade på medans knivarna formade ut bilden i trä, plåt, stål, glas, plast u name it. ska googla å fråga farsan, återkommer sen 🙂

ja kolla med gubben om han har nå ideer.... Kanske går och köpa delar av dom med så man kan bygga en 🙂

Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
1127331
March 28, 2007 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Arre wrote: SoundHead vad ska byggas? Kanske iof är hämligt 🙂
Men ang. material m.m.
För om plast ska användas så är ju Fri forms framställning (FFF) ganska smidigt.

Läser till Designingenjör och ska starta företag snart själv 🙂

Och ang. 3d fräsar så kostar de skjortan ja :/, vi har en i våran modellverkstad som är som ett A4 typ och den ligger på 20'000kr :S

Nej då, ska special desiga allt möjligt, har självstudera design och gjort och byggt högtalare och en massa sen jag föddes typ.... Listan på saker bara växer och växer som ska byggas och nu håller jag på och utvecklar olika tekniker för att designa saker i Polyester/glasfiber, epoxi,kolfiver,kevlar osv.... Så jag måste kunna fräsa trä delar till former osv och göra allt för hand börjar ta på handlederna kan jag säga : cry

Jo dom kostar och inte så lite men finns folk som bygger egna.... Ej sett någon i den storleken som jag ska ha men allt går, jag har oändligt tålamod och läser in allt jag behöver veta innan jag börjar bygga så de blir gjort men tiden är lite knapp nu för att konstruera en fräs jobbigt nog.... Sommaren är värst för då ska alla bilnördar ha ljud och kjolar osv hit och dit he he.... och inte nog med det kom de in en tant idag som ville ha en full stor björd i glasfiber på gården för att få lite liv i trägården öhhhhhhh :bgrin:

oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
1127396
March 29, 2007 - 9:01 am
sp_Permalink sp_Print

styrning via USB eller DMX512 är inte svårt, båda är ju väldokumenterade protokoll.. men varför inte styra via gamla hedrliga comporten? blir mkt enklare, och billigare o så.. finns ju USB-->COM adaptrar för ca 150 kr.. så slipper du utvecklingstiden av usb/dmx kontrollerkorten.. =)

Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
1127583
March 29, 2007 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

oxiswoofer wrote: styrning via USB eller DMX512 är inte svårt, båda är ju väldokumenterade protokoll.. men varför inte styra via gamla hedrliga comporten? blir mkt enklare, och billigare o så.. finns ju USB-->COM adaptrar för ca 150 kr.. så slipper du utvecklingstiden av usb/dmx kontrollerkorten.. =)

Ok 🙂 Har du en någon sida där man kan få hjälp hur man ska gå till väga osv? tex löda kortet so mska skicka ut signaler till motorerna osv.

oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
1128198
April 1, 2007 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

jadu, det är ju lite svårare att löda det kortet(tycker jag iaf) googlade på "solder microcontroller" och hittade detta http://www.instructables.com/i.....4EWP86SBI/

vet inte om det är till nån hjälp, men du kan ju alltid kolla igenom det!

senn att programmera mikroprocessorn tar lite tid åsså, man måste läsa om hur microprocessorn fungerar osv...annars kanske man kan via nån MUX eller liknande( elkomponenter är inte min starkaste sida) aktivera motornerna... typ skriv 0x01 på comporten, o nån strömförstärkare aktiverar motorn..eller nått!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 383
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL