Bygga en egen Lavalampa|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bygga en egen Lavalampa
Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 12, 2004 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

i många år har jag tyckt att lavalampor är väldigt tuffa, men utseendet är ganska blase och Alla har ju en, jag vill ha en men då ska jag har en som inte är lika dan som alla andras.

Att göra en egen skulle ju vara det ultimata, men eftersom jag inte har en så kan jag inte studera den altför bra, är det någon som kan säga mig vad som finns i Toppen av lampan ? eftersom det oftast är en för stor tratt så bode det ju finnas nånting där.

i Botten är det en vanlig glödlampa som värmer och lyser upp eller vad ?

Vad är det för vätska inuti ? finns det nån maxlängd på dom ?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
794550
December 12, 2004 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: i många år har jag tyckt att lavalampor är väldigt tuffa, men utseendet är ganska blase och Alla har ju en, jag vill ha en men då ska jag har en som inte är lika dan som alla andras.

Att göra en egen skulle ju vara det ultimata, men eftersom jag inte har en så kan jag inte studera den altför bra, är det någon som kan säga mig vad som finns i Toppen av lampan ? eftersom det oftast är en för stor tratt så bode det ju finnas nånting där.

1. En kork av nått plåtaktigt materiel.
2. Ja.
3. Vatten och nån vaxliknande vätska tror jag. Vätskan kan vara hur lång som helst..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
794557
December 12, 2004 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

är det inte typ vatten och vax i en lavalampa?

Edit: såg att ilg@dd editerade nu :bgrin:

legacy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 180
794597
December 12, 2004 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är bara en skruvkork högst upp, Tror det är vatten i lampan. Om man tittar ner i botten på den ser det ut som det ligger en värmeslinga eller något runt kanten. Ser ut som en spiral, ca 2 cm diameter.

Magnus J
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 717
794599
December 12, 2004 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: i många år har jag tyckt att lavalampor är väldigt tuffa, men utseendet är ganska blase och Alla har ju en, jag vill ha en men då ska jag har en som inte är lika dan som alla andras.

Lavalampor innehåller en vattenlösning och en paraffinblandning, som från början ligger i botten av glasbehållaren. I botten av lampan sitter en glödlampa som värmer upp paraffinet, som stiger upp i glasbehållaren i små klumpar, för att sedan sjunka till botten igen. Ofta har man färgat de olika faserna i starka färger för att göra ljuset från lampan vackrare.

Huvudprincipen är att man måste ha två olika ämnen som inte löser sig i varandra, vars densiteter ligger mycket nära varandra och där det tyngre ämnet expanderar något mer än det lättare vid uppvärmning. Dessutom måste glasbehållarens topp vara kallare är botten, och därför är många lavalampor smalare i toppen.

Vanligt paraffin har en densitet på ca 0,90 g/cm3 (flyter på vatten) och kan därför inte användas. Därför tillsätter man klorinerade paraffiner i lagom halt så att densiteten blir något högre än vattnets. Till vattnet sätter man polyetylenglykol för att öka viskositeten (då rör sig paraffinbubblorna saktare) samt för att öka vattnets utvidgningskoefficient, så att densitetsskillnaden är liten även när lampan blir uppvärmd.

Klorinerade paraffiner är inte lätt att få tag på (och heller inte miljövänliga). För att visa hur en lavalampa fungerar kan man istället använda bensylalkohol. Bensylalkohol har en densitet på ca 1,043 g/cm3, vilket är lite för högt för att kunna användas tillsammans med rent vatten. Om man använder en 4% NaCl-lösning blir densiteterna tillräckligt lika.

Fyll ett tjockt och långt Pyrex-provrör till 75% med saltvatten. Häll upp bensylalkohol i en bägare och doppa spetsen av en icke vattenlöslig tuschpenna i bägaren för att färga lösningsmedlet (KRC använde röd penna med gott resultat). Häll försiktigt bensylalkoholen i provröret. Fyll ev. på med saltvatten, men lämna några cm luft. Korka igen provröret.

För att snabbt komma igång behöver man en kraftig värmekälla som hettar upp bensylalkoholen mycket lokalt. Värm med brännare i korta intervall tills en del av bensylalkoholen flyter upp. Ta genast bort brännaren. Extra rolig effekt om man låter en nedåtgående klump krocka med en uppåtgående.

För att göra en mer autentisk lampa kan man istället göra försöket i en flaska med skruvkork som placeras ovanför en 40 W lampa. Man måste ha gott om tid eller sätta igång försöket i förväg. Det dröjer 30-60 min innan bensylkloriden börjar röra på sig.

OBS! Öppen låga i samband med organiska lösningsmedel hör naturligtvis till en av kemisternas dödssynder. Å andra sidan har man hela tiden vattenfas över lösningsmedlet samt propp i provröret. Vi bedömer därför risken för brännbara ångor som relativt liten.

Diskutera med eleverna om kopplingen till lika-löser-lika, kemisk bindning, värmeutvidgning, mm. 😀

för mer info... bilder osv... http://www.krc.su.se/web/infob.....yKomGr.doc

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
794600
December 12, 2004 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

legacy wrote: Det är bara en skruvkork högst upp, Tror det är vatten i lampan. Om man tittar ner i botten på den ser det ut som det ligger en värmeslinga eller något runt kanten. Ser ut som en spiral, ca 2 cm diameter.

tycker det ser ut som en fjäder som ligger där för att typ suga åt sig värme från lampan eller nått

Edit: Popeye: 😮

Magnus J
Kommer du hit ofta?
Medlem
794605
December 12, 2004 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

edit: hittade infon på hemsidan...

bara söka på google...

där har du nåt å bita i Mind

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
794607
December 12, 2004 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Tappade min utför sovrumsfönstret i sömen i sommras... fråga mig inte hur, jag vaknade av ett "krach" så låg den på marken...

Det var i alla fall vanligt "stearin" parafin samt vatten....

Edit: :O det hade någon klok människa redan sagt.. nästa gång skall jag läsa först...

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
794610
December 12, 2004 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Popeye du är för smart för det här forumet

Magnus J
Kommer du hit ofta?
Medlem
794615
December 12, 2004 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: Popeye du är för smart för det här forumet

tackar... men eftersom jag hittade all info på nätet kan de va på annat sätt... 😀

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
794620
December 12, 2004 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

harijäflar vilken info !
ska ta upp detta med min kemiansvarige och se om han kan tolka detta bättre, ska ju lungt bli nått sådanthär om jag får tag på allt matrial.

synd bara att uppen låga inte rekomenderas, värmeljus eller något skulle ha gett en säregen karaktär.

Magnus J
Kommer du hit ofta?
Medlem
794625
December 12, 2004 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: harijäflar vilken info !
ska ta upp detta med min kemiansvarige och se om han kan tolka detta bättre, ska ju lungt bli nått sådanthär om jag får tag på allt matrial.

synd bara att uppen låga inte rekomenderas, värmeljus eller något skulle ha gett en säregen karaktär.

hehe... ja han kan få nåt å sätta tänderna i... hehe, men lycka till med projektet... 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 130
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL