Byta mickar på Les Paul?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Byta mickar på Les Paul?
Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 15, 2005 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Undrar hur svårt det är att byta mickar på en Les Paul (Epiphone)

Har även funderat på att byta mickswitchen då den krånglar.

Nån som har BRA kopplingsscheman på detta? Eller kan ge generella tips?

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
890842
May 15, 2005 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Till vad skulle du behöva ett kopplingsschema? Har inte tittat så noggrant på en el gura men till vad behövskopplinsschema?

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
890853
May 15, 2005 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: Till vad skulle du behöva ett kopplingsschema? Har inte tittat så noggrant på en el gura men till vad behövskopplinsschema?

ehmm.. elektroniken? laugh

Det är inte så svårt, säg att du kör på Seymour Duncan micar, JB/Jazz eller JB/59 kan jag rekomendera som mickombination, då har du schema på deras hemsida. Finns till de flesta större pickuptillverkares hemsidor. Micswitcar kan du köpa på http://www.gmf.se som har ett stort urval gitarrdelar. Men micarna skulle jag rekomendera dig köpa beggat eller från utomlands då det är rätt dyrt nytt i sverige.
Annars är det inte svårare än i någon annan gitarr, visst det är lite mer kabel att dra iom att switchen sitter där den gör.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
890859
May 15, 2005 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: [quote=Pojo]Till vad skulle du behöva ett kopplingsschema? Har inte tittat så noggrant på en el gura men till vad behövskopplinsschema?

Klart jag vet att man har kopplinschema till det elektriska men så mycket finns det väl inte i en sådan. Eller kanske den är full av microprocessorer.

abishai
Member
Medlem
890870
May 15, 2005 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: [quote=abishai][quote=Pojo]Till vad skulle du behöva ett kopplingsschema? Har inte tittat så noggrant på en el gura men till vad behövskopplinsschema?

Klart jag vet att man har kopplinschema till det elektriska men så mycket finns det väl inte i en sådan. Eller kanske den är full av microprocessorer.

Vanligtvis är det väl micarna, volym och ton-potar, switch och utjacket. Så det är enkelt, men olika tillverkare av micar kan ha olika färger och antal kablar så det kan förenkla det med scheman.

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
890873
May 15, 2005 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: [quote=Pojo]Till vad skulle du behöva ett kopplingsschema? Har inte tittat så noggrant på en el gura men till vad behövskopplinsschema?

Det är inte så svårt, säg att du kör på Seymour Duncan micar, JB/Jazz eller JB/59 kan jag rekomendera som mickombination, då har du schema på deras hemsida. Finns till de flesta större pickuptillverkares hemsidor. Micswitcar kan du köpa på http://www.gmf.se som har ett stort urval gitarrdelar. Men micarna skulle jag rekomendera dig köpa beggat eller från utomlands då det är rätt dyrt nytt i sverige.
Annars är det inte svårare än i någon annan gitarr, visst det är lite mer kabel att dra iom att switchen sitter där den gör.

Tack för svaret. Har tänkt köra på EMG 81 och 85 så man kanske får lite ös på skiten 😀

Läste på någon sida att man ska akta sig för att vira kabeln som på stratorna, då de kan gå helt snett, och man tappar massor av ljudet.

Men hur funkar det, löder man bara dit mickarna, eller måste man löda nytt ner till volym och tonerattarna också?

EDIT: Mickarna är ju aktiva, till skillnad från original om jag fattat rätt..
behövs något särskilt till detta?

abishai
Member
Medlem
890883
May 15, 2005 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Xuestor wrote: [quote=abishai][quote=Pojo]Till vad skulle du behöva ett kopplingsschema? Har inte tittat så noggrant på en el gura men till vad behövskopplinsschema?

Tack för svaret. Har tänkt köra på EMG 81 och 85 så man kanske får lite ös på skiten 😀

Läste på någon sida att man ska akta sig för att vira kabeln som på stratorna, då de kan gå helt snett, och man tappar massor av ljudet.

Men hur funkar det, löder man bara dit mickarna, eller måste man löda nytt ner till volym och tonerattarna också?

EDIT: Mickarna är ju aktiva, till skillnad från original om jag fattat rätt..
behövs något särskilt till detta?

Vet inte hur du menar med som strator, kanske du menar hur tonkontrollen är kopplade eller att de kör på 250k potar istället för 500k:s.
EMG micar är lite klurigare än vanliga men det är ju inte omöjligt, iom att det är aktiva så ska du ju ha ett 9v batteri i också, fast det är bara en kabel till från micen till det. Det är frågan om du får plats med batteriet i den eller om du måste fräsa upp, det kan du ju kolla före.
Har du kvar den gamla elektroniken behöver du ju bara löda loss micarna som sitter i och löda dit dom nya. Men jag skulle rekomendera att byta ut all elektronik, så slipper du det skräpet 😉 Så kan du köpa en push/pull pot så du kan splitta 85:an också.

Här kan du ju köpa så har du allt:
http://www.musikland-online.de/onlineshop/tonabgit1110315414/EMG-Zakk-Wylde-SET-Pro-Series.html
Många som vill vara som zakk 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 366
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL