May 10, 2002
Pojo wrote: Till vad skulle du behöva ett kopplingsschema? Har inte tittat så noggrant på en el gura men till vad behövskopplinsschema?
ehmm.. elektroniken?
Det är inte så svårt, säg att du kör på Seymour Duncan micar, JB/Jazz eller JB/59 kan jag rekomendera som mickombination, då har du schema på deras hemsida. Finns till de flesta större pickuptillverkares hemsidor. Micswitcar kan du köpa på http://www.gmf.se som har ett stort urval gitarrdelar. Men micarna skulle jag rekomendera dig köpa beggat eller från utomlands då det är rätt dyrt nytt i sverige.
Annars är det inte svårare än i någon annan gitarr, visst det är lite mer kabel att dra iom att switchen sitter där den gör.
February 16, 2004
abishai wrote: [quote=Pojo]Till vad skulle du behöva ett kopplingsschema? Har inte tittat så noggrant på en el gura men till vad behövskopplinsschema?
ehmm.. elektroniken?
Klart jag vet att man har kopplinschema till det elektriska men så mycket finns det väl inte i en sådan. Eller kanske den är full av microprocessorer.
May 10, 2002
Pojo wrote: [quote=abishai][quote=Pojo]Till vad skulle du behöva ett kopplingsschema? Har inte tittat så noggrant på en el gura men till vad behövskopplinsschema?
ehmm.. elektroniken?
Klart jag vet att man har kopplinschema till det elektriska men så mycket finns det väl inte i en sådan. Eller kanske den är full av microprocessorer.
Vanligtvis är det väl micarna, volym och ton-potar, switch och utjacket. Så det är enkelt, men olika tillverkare av micar kan ha olika färger och antal kablar så det kan förenkla det med scheman.
November 9, 2002
abishai wrote: [quote=Pojo]Till vad skulle du behöva ett kopplingsschema? Har inte tittat så noggrant på en el gura men till vad behövskopplinsschema?
ehmm.. elektroniken?
Det är inte så svårt, säg att du kör på Seymour Duncan micar, JB/Jazz eller JB/59 kan jag rekomendera som mickombination, då har du schema på deras hemsida. Finns till de flesta större pickuptillverkares hemsidor. Micswitcar kan du köpa på http://www.gmf.se som har ett stort urval gitarrdelar. Men micarna skulle jag rekomendera dig köpa beggat eller från utomlands då det är rätt dyrt nytt i sverige.
Annars är det inte svårare än i någon annan gitarr, visst det är lite mer kabel att dra iom att switchen sitter där den gör.
Tack för svaret. Har tänkt köra på EMG 81 och 85 så man kanske får lite ös på skiten 😀
Läste på någon sida att man ska akta sig för att vira kabeln som på stratorna, då de kan gå helt snett, och man tappar massor av ljudet.
Men hur funkar det, löder man bara dit mickarna, eller måste man löda nytt ner till volym och tonerattarna också?
EDIT: Mickarna är ju aktiva, till skillnad från original om jag fattat rätt..
behövs något särskilt till detta?
May 10, 2002
Xuestor wrote: [quote=abishai][quote=Pojo]Till vad skulle du behöva ett kopplingsschema? Har inte tittat så noggrant på en el gura men till vad behövskopplinsschema?
ehmm.. elektroniken?
Tack för svaret. Har tänkt köra på EMG 81 och 85 så man kanske får lite ös på skiten 😀
Läste på någon sida att man ska akta sig för att vira kabeln som på stratorna, då de kan gå helt snett, och man tappar massor av ljudet.
Men hur funkar det, löder man bara dit mickarna, eller måste man löda nytt ner till volym och tonerattarna också?
EDIT: Mickarna är ju aktiva, till skillnad från original om jag fattat rätt..
behövs något särskilt till detta?
Vet inte hur du menar med som strator, kanske du menar hur tonkontrollen är kopplade eller att de kör på 250k potar istället för 500k:s.
EMG micar är lite klurigare än vanliga men det är ju inte omöjligt, iom att det är aktiva så ska du ju ha ett 9v batteri i också, fast det är bara en kabel till från micen till det. Det är frågan om du får plats med batteriet i den eller om du måste fräsa upp, det kan du ju kolla före.
Har du kvar den gamla elektroniken behöver du ju bara löda loss micarna som sitter i och löda dit dom nya. Men jag skulle rekomendera att byta ut all elektronik, så slipper du det skräpet 😉 Så kan du köpa en push/pull pot så du kan splitta 85:an också.
Här kan du ju köpa så har du allt:
http://www.musikland-online.de/onlineshop/tonabgit1110315414/EMG-Zakk-Wylde-SET-Pro-Series.html
Många som vill vara som zakk 😛
1 Guest(s)