Byta språk i Sverige till Engelska?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Byta språk i Sverige till Engelska?
-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 16, 2007 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Började verkligen fundera på det där jag sa tidigare. Skulle de inte vara bra om vi bytte språk till engelska?

Menar svenska är ju redan dödsdömd, de vet vi. Visserligen har vi väldigt stor invandring men många av dem behåller ju ändå sitt egna swahilispråk. Själva "svenskarna" blir bara färre och färre (Idiocracy-effekten) för att vi tänker mer på kariär än på att knulla fram ungar.

Sen så kan man ju inte använda svenska någon annan stanns på jorden. Så som jag ser det så kommer det liks bli ett språkbyte för våra barns barns barn... ...vare sig de vill det eller ej. Lika bra att börja byta redan nu då.

(Visst de flesta lär sig engelska flytande i dagens skolor, men de kan väl få lära sig franska eller japanska istället för att de nötterna vägrar väl anpassa sig till dommedagen.)

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1152030
August 16, 2007 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är kluven. Egentligen vore det lika bra, men samtidigt är det synd att låta vårt språk "dö ut".
Jag röstar blankt.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1152032
August 16, 2007 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vill inte att svenskan ska dö ut, dessutom pratar de flesta i Sverige ganska dålig engelska. Jag kan ju säga att min erfarenhet av engelskalärare som envisas med att prata engelska på lektionerna inte alltid varit bra 😉

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1152033
August 16, 2007 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Visa mig de elever som lär sig tala engelska flytande i skolan. De som tror sig tala flytande engelska är säkert många, men det är en annan sak.

Latinet, franskan och tyskan var också poppis att slänga sig med. Vi överlevde dem ändå. Nu influeras vi av engelskan - i väntan på nästa hot.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1152035
August 16, 2007 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Knappast.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1152036
August 16, 2007 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu börjar ni fokusera fel igen.

Skit i hur språket är i skolan idag och hur bra engelska undervisningen är. Börjar vi byta språk så kommer folk tids nog att tala det flytande när det används hela tiden i deras omgivning.

Inte så att det skulle vara samma engelska i skolan om det blev så att vi bytte språk som det är i dagens skolor hur som helst så ger inget att diskutera det.

ilg@dd, jag är framtiden. Du är resterna av ett utdöende folk. Gilla läget.
:bgrin:

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1152038
August 16, 2007 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Nu börjar ni fokusera fel igen.

Skit i hur språket är i skolan idag och hur bra engelska undervisningen är. Börjar vi byta språk så kommer folk tids nog att tala det flytande när det används hela tiden i deras omgivning.

Inte så att det skulle vara samma engelska i skolan om det blev så att vi bytte språk som det är i dagens skolor hur som helst så ger inget att diskutera det.

ilg@dd, jag är framtiden. Du är resterna av ett utdöende folk. Gilla läget.
:bgrin:

Nej då, du är bara en inbilsk obstinat stolle som oftast har enorm otur när du tänker.
😛
Det finns ingen som helst anledning att slopa det Svenska språket, speciellt inte på grund av ditt vokabulära handikapp i det.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jerry
Member
Medlem
1152039
August 16, 2007 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var i och för sig du som började diskutera det.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1152044
August 16, 2007 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför?

Om man skapar någon slags världsunion så kanske...

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
1152048
August 16, 2007 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ser inga fördelar med det... Så, absolut nej. Kultur osv.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1152049
August 16, 2007 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja Jerry, jag skrev det först. Men det finns något som kallas syftningar. 🙂 Jag menade inte att strarta en diskution ang hur bra engelska undervisningen är, därav tog du ett snesteg.
Sen anser jag att Den som inte lyckas lära sig engelska idag på samma nivå som en whitetrash american är på något sätt mentalt handikapad.

Men men jag har väl gjort bort mig igen för att jag inte skrev en lång lista med hur man ska och inte skall tolka det jag skriver, alltid finns det några som du/ni allt du säger är säkert rätt och sant. 🙂

ilg@dd, inget fel på mitt vokabulär. Jag har bara kasst trådlösttangentbord, problem med att tava orden jag kan när det väl blir fel för att jag orkar inte rätta stavfelen (kalla det slöhet) när liks meningarna borde gå att pussla samman och begripa för någon med läskunnighet och en gnutta minimal slutledningsförmåga. Sen måste man ju alltid se till mediet också hur man använder spårket. 😉

Förövrigt eftersom du klagar på mitt språk hela tiden. Hur många språk kan du hantera? Jag pratar svenska,engelska,spanska och franska flytande. Jag har börjat intressera mig för ryska nu för de skulle vara kul att kunna. Sen så är jag nog förståbar (se där komme ett till sånt där ord) på tyska. 🙂

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1152050
August 16, 2007 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker vi ska ha kvar svenskan men med mindre undervisning i skolan. Inte som när jag gick i skolan, 3-4 ggr i veckan, sketen svenskaundervisning, por que? Släng in undervisning i 2 språk, engelska och spanska och ha kvar svenskan men med färre timmar. Plus undervisning i ett valfritt språk, de som vill. Språk är förbannat viktigt idag både i arbetet och privat.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1152052
August 16, 2007 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Ja Jerry, jag skrev det först. Men det finns något som kallas syftningar. 🙂 Jag menade inte att strarta en diskution ang hur bra engelska undervisningen är, därav tog du ett snesteg.
Sen anser jag att Den som inte lyckas lära sig engelska idag på samma nivå som en whitetrash american är på något sätt mentalt handikapad.

Men men jag har väl gjort bort mig igen för att jag inte skrev en lång lista med hur man ska och inte skall tolka det jag skriver, alltid finns det några som du/ni allt du säger är säkert rätt och sant. 🙂

ilg@dd, inget fel på mitt vokabulär. Jag har bara kasst trådlösttangentbord, problem med att tava orden jag kan när det väl blir fel för att jag orkar inte rätta stavfelen (kalla det slöhet) när liks meningarna borde gå att pussla samman och begripa för någon med läskunnighet och en gnutta minimal slutledningsförmåga. Sen måste man ju alltid se till mediet också hur man använder spårket. 😉

Förövrigt eftersom du klagar på mitt språk hela tiden. Hur många språk kan du hantera? Jag pratar svenska,engelska,spanska och franska flytande. Jag har börjat intressera mig för ryska nu för de skulle vara kul att kunna. Sen så är jag nog förståbar (se där komme ett till sånt där ord) på tyska. 🙂

Jadda jadda jadda... Du är såå duktig, iaf om du får säga det själv..
😛

*Edit*
Kikar man på hur många av dom som postar på NH misshandlar det Svenska språket, så borde det vara minst 2 heldagar i veckan som enbart ägnades åt Svenska i tal och skrift.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1152053
August 16, 2007 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Bättre än dig, de enda du lyckats me på dryga 40 år (?) är att knulla fram några ungar, dricka några fler pilsner än mig och klä dig i en ruskigt ful overall. 😉

Men tillbaka till ämnet nu, kan du inte prata om annat än mig så får vi ta det mer privat över pm eller telefon. 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1152054
August 16, 2007 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Bättre än dig, de enda du lyckats me på dryga 40 år (?) är att *censur* fram några ungar, dricka några fler pilsner än mig och klä dig i en ruskigt ful overall. 😉

Men tillbaka till ämnet nu, kan du inte prata om annat än mig så får vi ta det mer privat över pm eller telefon. 🙂

Inbilla dej lite mer också.
:cy:
"några ungar"= 1 pojk på 13 år.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1152055
August 16, 2007 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Det vore praktiskt men röstar ändå nej. Skulle däremot inte ha nått emot att vi hade mer engelska undervisning på schemat, det tror jag kunde vara bra även fast svenskar generellt anses riktigt duktiga på engelska.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1152059
August 16, 2007 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: Det vore praktiskt men röstar ändå nej. Skulle däremot inte ha nått emot att vi hade mer engelska undervisning på schemat, det tror jag kunde vara bra även fast svenskar generellt anses riktigt duktiga på engelska.

Efter att ha pratat med en del folk ute i europa måste jag säga att vi är riktigt duktiga på det generellt.

Jerry
Member
Medlem
1152060
August 16, 2007 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote:

Så länge vi är överens... wink

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1152064
August 16, 2007 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Efter att ha pratat med en del folk ute i europa måste jag säga att vi är riktigt duktiga på det generellt.

Precis. Får höra det här rätt ofta också.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1152068
August 16, 2007 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Neh, hellre uppmuntra resten av världen att lära sig både sitt hemspråk OCH engelska, precis som sverige och massa andra länder har gjort. T.ex. genom att förbjuda all form av dubbning i media och undvika att översätta engelsk reklam/publicitet.
Tycker man ser en ganska tydlig trend. Stora länder med språk som många talar verkar vara sämre på engelska eftersom det lönar sig för dem att översätta allting. Eller skapa egna versioner av det mesta. Mindre länder med färre invånare tar in mer media som i sin tur är ganska orörd (förutom att vara textat då).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 442
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL