February 21, 2005
Vad är det mer exakt du undrar över.. har kört bil å släp i 12år så är det något du undrar över så kanske man kan hjälpa med det?
Skilladen mellan personbil och lastbil är väl att lastbilen går på disel och har tryckluft i bromssystemet, så kanske ska läsa lite om det iaf? (Inte för att det är så svårt men ändå). Sen läsa lite om vikter och axeltryck. Hur mycket du får lasta och sök om N-värdet och läs om det. Men det mesta tas väl upp i körkortsboken.. eller?
En kuggfråga jag fick när jag började ta kortet var "Hur många kilo lufttryck krävs det för att annsätta parkeringsbromsen?" Svaret kan du få senare om du inte kommer på det. 🙂
March 14, 2001
När jag skrev upp för C så var det kanske fem frågor som inte rörde vanligt B-kort, och de fem handlade mest om lite axeltryck och en fråga om avgasbromsen också tror jag..
På E-teorin var det lite mer men inte speciellt mycket där heller som inte är lika på B-teorin..
Men läs på i boken om bromsar och vikter så borde det inte vara något problem..
Golai wrote: Vad är det mer exakt du undrar över.. har kört bil å släp i 12år så är det något du undrar över så kanske man kan hjälpa med det?
Skilladen mellan personbil och lastbil är väl att lastbilen går på disel och har tryckluft i bromssystemet, så kanske ska läsa lite om det iaf? (Inte för att det är så svårt men ändå). Sen läsa lite om vikter och axeltryck. Hur mycket du får lasta och sök om N-värdet och läs om det. Men det mesta tas väl upp i körkortsboken.. eller?
En kuggfråga jag fick när jag började ta kortet var "Hur många kilo lufttryck krävs det för att annsätta parkeringsbromsen?" Svaret kan du få senare om du inte kommer på det. 🙂
"annsätta parkeringsbromsen?"??
Menas det för att få den att ligga på då?
Vad jag vet (Har inget C-kort) måste man väl upp i visst tryck för att släppa på parkeringsbromsen..
(Har kört diverse skogsmaskiner)
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 14, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Golai]Vad är det mer exakt du undrar över.. har kört bil å släp i 12år så är det något du undrar över så kanske man kan hjälpa med det?
Vad jag vet (Har inget C-kort) måste man väl upp i visst tryck för att släppa på parkeringsbromsen..
Ja att den ligger på, ansätts, och för det behövs inget lufttryck alls.. liten luring det där om man inte vet hur det fungerar eller tänker till..
Och som du säger behövs det ett visst tryck för att släppa på den..
October 22, 2002
ilg@dd wrote: [quote=Golai]Vad är det mer exakt du undrar över.. har kört bil å släp i 12år så är det något du undrar över så kanske man kan hjälpa med det?
And we have a winner!
Man tömmer bromscylindern från luft så att bromsarna ligger på mha fjädrar. Däremot krävs det runt 4,5-5,5 bar för att kunna släppa på bromsarna, dvs trycka ihop fjädrarna.
Sen som tips är väl att läsa boken. Det mesta är om trafikregler. Sen tillkommer frågor om vikter och axeltryck och lite annat bra att veta saker.
Kör också tradare sen 2 år tillbaka.
EDIT:
Bah, snoorch hann före 🙁
Jag ska åka och jobba nu. Återkommer inatt!
February 21, 2005
Ja jag sa att det var en kuggfråga.. fick den själv första dan jag började med lasbilskortet.
Lite mer historia bakom det är att jag inte ens hade personbilskort när jag tog lastbilskortet 😀
Nä man behöver inte det om man tar det genom gymnasiets fordonstekninska gren.
Andra året(nu är den på tre år kursen) så ingick körkort i utbildningen dock inte för släp. (Det tog jag på tre veckor på AMU i Västerhaninge en vintrig Januari månad :))
Så ja jag hade aldrig suttit bakomratten på en bil ens när jag fick frågan och ny som man var på det så svarde man 4,5kilos tryck.. som då är fel eftersom det inte krävs något lufttryck alls för att annsätta bromsarna, utan det är tryckfjädrar som sköter det.
"Fisken" inte så att du heter Leif M? känner en som är 50+ kör lastbil (åkeriägare desutom) och har smeknamnet fisken. Fast det stämmer inte överens med vart du är ifrån om du nu är från V-ås.
October 22, 2002
Golai wrote:
"Fisken" inte så att du heter Leif M? känner en som är 50+ kör lastbil (åkeriägare desutom) och har smeknamnet fisken. Fast det stämmer inte överens med vart du är ifrån om du nu är från V-ås.
Nä, de stämmer inte på en fläck. Är 22 år, heter Mikael och äger inget åkeri än så länge. Har lite små planer som jag slipar på. 😀
March 14, 2001
Arny wrote: Inte visste jag det var så många som körde lastbil på NH. Trodde mest det var finniga fjortisar som inte ens får köra bil. 😉
Skenet bedrar..
Vet när jag tog korten läste jag endast vanliga teoriboken till B-kortet och sen läste jag lite om bromsar och sånt i en liknande pärm som heter Tung Trafik..
February 21, 2005
January 28, 2003
Uppskrivningen består mest av B-kortsfrågor men det kan vara smart att läsa om kör och vilotider och vikter.
På uppkörningen måste du kunna förklara en funktion eller ett system på lastbilen.
På min uppkörning (snart ett år sedan) fick jag förklara hur styrservon fungerar.
Lycka till!
March 14, 2001
Kenny McCormick wrote: Uppskrivningen består mest av B-kortsfrågor men det kan vara smart att läsa om kör och vilotider och vikter.
På uppkörningen måste du kunna förklara en funktion eller ett system på lastbilen.
På min uppkörning (snart ett år sedan) fick jag förklara hur styrservon fungerar.Lycka till!
På min uppkörning (C) fick jag frågan: "Vilka axlar bromsas av parkeringsbromsen".
Inte nå mer om övriga saker.. 🙂
1 Guest(s)