August 20, 2001
MrWeizel wrote: [quote=Json_81]Btw, ang. hallucinationerna var det någon känd snubbe som skar av sig örat efter några glas absint. Har för mig det var van gogh, men är väldigt osäker.
Var inte det Hemingway?? 😕
Nej det var Van Gogh. Och han gjorde det för att visa hur mycket han tyckte om en kollega (så förmodligen var han väl påverkad :))
November 22, 2001
Absinthe was also fashionable at the end of the 19th century, when it was the beverage of choice for artists and poets like Oscar Wilde, Toulouse-Lautrec, Edgar Allen Poe and Pablo Picasso.
Some believe the drink boosts creativity, keeping the brain free of alcohol's mind-clouding effects despite its high alcohol content.
But absinthe also has a darker side of hallucinations, delirium, convulsions and psychosis.
Vincent Van Gogh, reportedly addicted to the drink, was rumored to have severed his ear in the depths of an absinthe binge.
The drink's active ingredient, thujone, causes an out-of-control firing on the brain's electrical signals, similar to epilepsy.
källa: http://www.a1b2c3.com/drugs/abs01.htm
Det går tydligen att få tag på idag oxå, men det är olagligt i många länder.
August 8, 2003
Json_81 wrote: thujone, causes an out-of-control firing on the brain's electrical signals, similar to epilepsy.
Rätt kass länk. Tujone liknar THC väldigt mycket i kemisk upbyggnad och rus.. har defenitivt inget att göra med epelepsi..
Kompisen har gjort riktig Absinthe, smakade riktigt illa.. Tyvärr hade han bara vanlig Vodka vilket inte riktigt räcker för att Tujonen ska extraheras helt och bli verksamt i någon större usträckning.. För riktigt Absinthe så måste man använda en alkoholhalt som är över 80% eller liknande, naturligtvis även därför som Absinthen har ett sådant rykte och gjorde att vissa hamnade i alkoholpsykoser.
Van Gogh missbrukade Absinthe dagligen vilket ledde till att han blev rätt psykotisk.. Hans konst är väldigt influerad av Absinthen, antar det var hans största inspiraionskälla. Dog utfattig och sålde väl knappt en enda tavla, det var inte förrän efter hans död som han blev känd (han bror som tog hand om tavlorna har jag bestämt för mig).
November 22, 2001
Vurt wrote:
Rätt kass länk. Tujone liknar THC väldigt mycket i kemisk upbyggnad och rus.. har defenitivt inget att göra med epelepsi..
Jag läste samma sak på flera andra sidor, tog bara sista jag var inne på.
Så det borde ju stämma tycker jag.
August 8, 2003
Läste lite mer.
"Enough cases of absinthism, a form of epilepsy resulting from chronic abuse, had been documented to prove the danger of the drink"
Det som stod på http://www.a1b2c3.com var mao rätt missvisande.. Det är ju som om jag skulle påstå att Alkoholens rus ger svåra hallucinationer eftersom det ju faktiskt finns fall av delirium/psykoser från alkohol (vid tungt missbruk, men detta struntar jag i att nämna öht).
Erowid är annars en bra faktabas om man vill ha reda på effekter från olika droger, de anger alltid källor (vilket många sidor, speciellt antidrogsidor, inte gör).
November 22, 2001
The UC Berkeley researchers discovered that alpha-thujone acts on the same brain receptor responsible for a form of epilepsy. The receptor controls the chloride channel that regulates excitation and keeps neurons under control.
August 8, 2003
Men det är ju ändå missbruk man talar om så egentligen inte speciellt relevant information (om man nu inte tänk börja missbruka). Jag kan ju rabbla upp en hel lista på bieffekter från alkohol, koffein eller vanlig magnecyl vid missbruk om det är så 🙂 Alkohol pillar ju på en hel del signalsubstanser te.x.
"Our findings could explain many of the symptoms described in the literature."
Fånigt. Liksom vad behövs förklaras? Man behöver knappast Absinthe för att få de effekter som Van Gogh mfl fick (psykosliknande), räcker gott och väl med traditionellt alkoholmissbruk och det är knappast någon nyhet för någon neurolog..
March 19, 2003
http://www.absinth.com/links/vodka.html
[Image Can Not Be Found]
May 7, 2004
Tujone är ett nervgift som som finns i små doser i malört (en huvudingrediens i Absinth) och kan ge vid för hög konsumtion ge nervskador. Pga den förbjöds Absinthen i många länder, men släpptes åter med en sänkt halt av tujone.
Har själv testat Absinth och det är ingen skillnad emellan det och vanlig sprit, förutom smaken (stark lakrits).
Det är mer myt än verklighet om Absinthen. Myten om "den gröna fen" är inget annat än en myt.
August 16, 2002
troligen så smakar den bara weed... tror dom har typ tagit lite hampa bara o krossat skiten o blandat med sprit...
fast vem vet, när man gör hasholja så brukar man ta sprit (typ 100%) eller aceton för att lösa upp skiten, så vem vet, det kanske är sprit som man använt till att göra hasholja...
August 8, 2003
August 16, 2002
Vurt wrote: [quote=keffing]troligen så smakar den bara weed... tror dom har typ tagit lite hampa bara o krossat skiten o blandat med sprit...
Om man tittar på bilden så ser man att det är frön och inte växtdelarna, samt är spriten genomskinlig och inte grön.. så nej..
jaja... men det innehåller ingen thc iaf... bara smakar cannabis...
August 8, 2003
September 28, 2003
keffing wrote: [quote=Vurt]Nej det smakar inte cannabis, det är ju frön ser du väl. hampafrön smakar defenitivt inte cannabis..
ehm jag tror fröna är där för prydnad, och att dom smaksatt skiten med hampa...
hampa smakar ju ungefär som en vanlig växt om man inte äter en kaka eller något :eye:
4 Guest(s)