August 7, 2001
Jag var på Skansen idag.
När jag parkerade så la jag handikapptillståndet i rutan och parkerade på en handikapparkering som vanligt.
När jag kom tillbaka så var jag lappad av Carpark. Var en skylt som det stog avgift på under handikappskylten som jag missade.
Det lustiga är att jag aldrig har varit med om att dom har tagit betalt för handikapplatser innan så det gick av ren vana att jag missade det.
Jag har jobbat i ca 4år med det här och varit i stortsett i hela mellan och södra sverige med det jobbet. Ingenstans har dom tagit avgift för det.
Har pratat med flera personer. En person sa att han har rest genom i stort sett hela europa och parkerat med tillståndet. Ingen har någonsin sett det... Inte ens dom som har jobbat inom det här eller likande verksamheter i 40-50år.
Vi började fundera på om det är så att dom egentligen inte får ta avgifter så.
Eller har Carpark huxflux blivit först med det?
August 7, 2001
Snorch wrote: Nu vet jag inte hur länge eller ens att det är/har varit gratis, så min fråga är varför skulle det vara gratis för personer med handikapptillstånd att parkera på handikapprutor?
Klipp av din ryggmärg sätt dig i rullstol och ta dig över höga trottoarkanter. Försök nå upp till biljettautomat. Rulla tillbaks till din bil öppna dörren och lägg parkeringsbiljetten i rutan. Stäng dörren och sedan lås...
Vafan tror du?
December 27, 2003
Jag brukar ofta köra på en väg där det var 70km/h. nu har Vägverkat slagit upp en 60-skylt, men av ren vana fortsätter jag i 70km/h. polisen stoppade mig, och fick en bot. det var fan taskigt.
okej, det hände egentligen inte, men för att man är van med något ska man inte ta det för givet. Det må vara taskigt av Carpark att ta ut avgift av handikappade (om det nu är så svårt att ta sig fram till automaten), men det kan nog nästan ses som diskriminering mot de betalande om handikappade fick parkera gratis (jag tycker inte det personligen)
March 14, 2001
dree wrote: Klipp av din ryggmärg sätt dig i rullstol och ta dig över höga trottoarkanter. Försök nå upp till biljettautomat. Rulla tillbaks till din bil öppna dörren och lägg parkeringsbiljetten i rutan. Stäng dörren och sedan lås...
Vafan tror du?
Men herregud, det var en enkel jävla fråga och hur ska jag vet hur det ser ut där du parkerar... suck...
Ja om det nu är så är väl det en gilitig anledning att inte betala. Men det finns ställen där det är handikappsanpassat, eller ja, där automaten står precis vid ingången till varuhuset (eller liknande, bredvid handikapprutorna och sitter på tillräckligt låg höjd för att rullstolsbundna ska komma åt enkelt. Där ska det väl betalas precis som vanligt.
June 23, 2002
Carpark är ett jävla skitföretag så det skulle inte förvåna mig om dom var först med det.
Alla andra vakt/parkeringsbolag är bättre än Carpark dom är ena riktiga jävla as och försöker enbart suga ut så mycket pengar som möjligt. Ush och fyfan för dom.
Ingen idé att försöka överklaga en p-bot till dom om dom inte gjort ett SOLKLART misstag.
February 4, 2003
Man kan väl betala sin parkeringsbiljett per sms och liknande nu för tiden, så att man som handikapad ska få förmån att parkera gratis faller sig väl inte "lika" rimligt idag som förr.
Ganska taskigt egentligen, men tror inte du har mycket för att överklaga, tyvärr....
Fick själv en bot häromveckan för att jag parkerade i centrum Halmstad med en firmabil. Kommunen / Carpark ansåg jag skulle sökt tillstånd hos kommunen, väntat 5 dagar på handläggning och sen dessutom betalat 500kr, för att laga en skjutdörr som akut gått sönder och stod still. Lite svårt som servicetekniker. Kan inte springa halva stan med stege och verktyg.
Men likväl får jag betala. Privat, för firman har ju graderat sig genom att säga vi ska "parkera lagligt".
Livet suger ibland 🙂 Så är det bara. Men solen lyser och snart äre sommar ! 🙂
December 11, 2002
dree wrote: Klipp av din ryggmärg sätt dig i rullstol och ta dig över höga trottoarkanter. Försök nå upp till biljettautomat. Rulla tillbaks till din bil öppna dörren och lägg parkeringsbiljetten i rutan. Stäng dörren och sedan lås...
Vafan tror du?
Man behöver ju faktiskt inte var så grovt handikappad som du beskriver för att få tillstånd att stå på markerade platser.
Sen förstår jag inte heller ditt gnäll. Du kan ju inte ta för givet att det är gratis bara för det varit så innan. Nä, hosta upp pinalerna nu och sen pyntar du i cash nästa gång du står där(och för hoppningsvis så kollar du innan så du inte tror att det är gratis).
September 5, 2001
Aldrig hört talas om detta.
Sitter skylten tydligt?
Om du inte kan se skylten när du stiger ur bilen, eller när du parkerar tycker jag du ska överklaga och isf dra det till rätten.
Det kan omöjligt vara så att du ska stiga ur bilen, med rullstol och se dig runt om du har missat några skyltar som dom gömt. Eller saknar det här företaget moral totalt?
Kan ju tippsa Aftonbladet också. Låter som en historia dom kan ta upp
August 7, 2001
Joni wrote: Man behöver ju faktiskt inte var så grovt handikappad som du beskriver för att få tillstånd att stå på markerade platser.
Sen förstår jag inte heller ditt gnäll. Du kan ju inte ta för givet att det är gratis bara för det varit så innan. Nä, hosta upp pinalerna nu och sen pyntar du i cash nästa gång du står där(och för hoppningsvis så kollar du innan så du inte tror att det är gratis).
Inte jag som är rörelsehindrad. Var bara ironisk.
Att jag missade avgiftsskylten var rent slarv och det skrev jag och självklart ska jag bli lappad för det. Jag har inte skrivit något annat.
Jag ifrågasatte mest bara om dom fick ta avgift.
En annan aspekt i avgift på handikappparkering är att ofta är det någon annan som kör runt på rörelsehindrade. Ska dom som kör då behöva betala parkeringsavgift? Handikappstillstånd utfärdas till dom som behöver brett på sidan för att ta sig ut typ. Ifall man har ont i benet får man inte det, inte ens vid brytet ben.
August 7, 2001
hawkie wrote: Aldrig hört talas om detta.
Sitter skylten tydligt?
Om du inte kan se skylten när du stiger ur bilen, eller när du parkerar tycker jag du ska överklaga och isf dra det till rätten.
Det kan omöjligt vara så att du ska stiga ur bilen, med rullstol och se dig runt om du har missat några skyltar som dom gömt. Eller saknar det här företaget moral totalt?
Kan ju tippsa Aftonbladet också. Låter som en historia dom kan ta upp
Japp den var i markhöjd. Därför jag inte såg den. Skulle den varit mitt framför ögonen på mig hade jag nog inte missat den. Carparks sätt att få in lite extra pengar.
Ska göra ett försök att överklaga iaf och hoppas på det bästa. 😛
1 Guest(s)