Cd-Maffian!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Cd-Maffian!
jan-e
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 337
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 18, 2002 - 7:31 am
sp_Permalink sp_Print

Är det inte fler än jag som tycker att musikindustrin beter sig ondskefullt?! Då menar jag deras ideér om att hindra oss konsumenter att spela upp musik på datorn. Ok, kan förstå att man inte vill att konsumenterna ska kopiera musiken o dela ut den gratis men...
Själv gör jag så att jag köper de skivor jag tycker är bra (ser ju inte så snyggt ut med kopierade skivor i samlingen) o är det ngn artist jag är nyfiken på eller inte tycker är så bra kanske jag laddar ner låtar för att kolla upp dem.
Finns så mycket skit skivbolagen försöker kränga så så jag tycker de kan lära sig en läxa...
Självklart ska man stödja artister man tycker är bra, men nästan 200:- för en skiva. Där går min gräns...
Vad tyker ni?

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
146135
February 18, 2002 - 8:21 am
sp_Permalink sp_Print

Håller helt och hållet med... ja menar för 200:- så kan man bränna 50 cd skivor med musik på.. helt sjukt. tycker priset ska ligga på typ 100-150:-

[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1472
146138
February 18, 2002 - 8:37 am
sp_Permalink sp_Print

Priserna är för höga helt klart men angående skydden så bjokottar man dom som skyddar musik.

men endå, dom skivbolag som skyddar skivorna kommer bara vara sånna som ger ut skit som popo, hip-hop och sånt shit.

Sånt ska bort, och jag sprider glädeligen så att dom går back, bort med sånt skit, inga problem för mig att dom skyddar dom, vill inte ha dom endå.

kode
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 333
146142
February 18, 2002 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

de får ju inte kalla det CD om det är sånt kopieringsskydd på... det bryter mot licensen (panasonic äger patentet)

NitoR
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 71
146148
February 18, 2002 - 9:35 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle dom sänka priserna så skulle ja köpa mer skivor... istället för att tanka ner albumet.. 200 kr för en skiva e för j**la mycket... mellan 100-150 kr skulle vara bra som faan!

jan-e
Kommer du hit ofta?
Medlem
146150
February 18, 2002 - 9:48 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-18 09:37, [Molotov] wrote:
Priserna är för höga helt klart men angående skydden så bjokottar man dom som skyddar musik.

men endå, dom skivbolag som skyddar skivorna kommer bara vara sånna som ger ut skit som popo, hip-hop och sånt shit.

Sånt ska bort, och jag sprider glädeligen så att dom går back, bort med sånt skit, inga problem för mig att dom skyddar dom, vill inte ha dom endå.

Tyvärr är det ju så att det i slutändan inte finns så många olika skivbolag... De flesta ägs på ett eller annat sätt av de större bolagen. Fast jag håller med om att det finns allt för mycket skit musik, å andra sidan är det ju upp till konsumenten att välja vad den vill lägga pengarna på... reklamens makt är ju enorm!
Fast kopieringskydd kanske men inte ska kalla det för. Lär säkert inte dröja innan man kommer på hur man ska gå förbi det hela. Antagligen bara ett sätt för dem att visa att man tar upp kampen mot kopiering.
Suck, tacka vet jag den g:a hederliga vinylskivan! Fast den är ju lite svårt att spela i datorn smile Hmmm, kanske ska tipsa skivindustrin om att ta tillbaka vinylen. Samma princip vad gäller kopieringsskydd!

Kloppe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 277
146170
February 18, 2002 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-18 10:15, kode wrote:
de får ju inte kalla det CD om det är sånt kopieringsskydd på... det bryter mot licensen (panasonic äger patentet)

[Besserwisser]Philips äger patentet så vitt jag vet[/Besserwisser]

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
146181
February 18, 2002 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

mm det är philips som äger paten på CD-skivor,,,

UnderDOG
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 571
146187
February 18, 2002 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

Ingen som har tänkt på att en skiva kostade typ 139 för bara ett par år sen, och då var det väl ingen som kopierade mindre? Eller?
Jag tror inte det där argumentet håller, "om de kostade 100-150 så skulle jag sluta kopiera". Kan man få det gratis och bara bryr sig om själva musiken och inte att få ett snyggt fodral så gör man ju det.

my 2 cents.

//Anders.

jan-e
Kommer du hit ofta?
Medlem
146197
February 18, 2002 - 12:13 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-18 12:37, UnderDOG wrote:
Ingen som har tänkt på att en skiva kostade typ 139 för bara ett par år sen, och då var det väl ingen som kopierade mindre? Eller?
Jag tror inte det där argumentet håller, "om de kostade 100-150 så skulle jag sluta kopiera". Kan man få det gratis och bara bryr sig om själva musiken och inte att få ett snyggt fodral så gör man ju det.

my 2 cents.

//Anders.

Men om man bara bryr sig om musiken borde man kanske tänka på dem som gör musiken genom att betala för sig också? Ska inte påstå att jag inte laddar hem musik ibland men jag tycker ändå att man bör tänka lite på detta. Säg att en skiva kostade 100:- (fullpris). Tror du inte att fler skulle köpa skivor då? Jag tror att en hel del av pengarna vi ger för skivorna sedan går till de riktigt stora artisternas marknadsföring och kontrakt. För mycket monopol o för få oberoende skivbolag helt enkelt?!

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
146217
February 18, 2002 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Skivorna är alldeles för dyra!! Länge sen jag köpte en skiva så jag har inte märkt att dom har höjt priset på dom men dom har alltid varit för dyra..
Kopieringsskydd är så patetiskt tycker jag! man ska väl få spela skivorna i datorn om man vill! Tur att Philips är emot skyddet iaf..

Det går väll att spela av skivorna till band och sen från bandet till datorn, eller? Tycker det verkar lite svårt att göra ett sånt kopieringskydd..

UnderDOG
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 571
146219
February 18, 2002 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jan-e: Iofs sant, Som när jag köpte HL bara för att lägga av att spela online två veckor efter, för att jag tyckte att jag hade lirat det så mycket att jag var skyldig utvecklarna det.
Om man inte kan leva utan en piratkopierad skiva som man har så tycker jag också att man ska köpa den, och då borde den ju iofs vara billigare.

//Anders.

[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1472
146235
February 18, 2002 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Philips och sony är det som har patent på CD formatet.
inte bara philips, sony har nån % i det hela också.

zibbez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 517
146260
February 18, 2002 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

ja tycker också att det e för dyrt med skivor.....men spel då???
hur dyrt som helst....blä

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
146359
February 18, 2002 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Man tycker att allt man......fixar är för dyrt. Annars så skulle man ju.....gå till butiken 😀

[TDM]Thanotos
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 228
146476
February 19, 2002 - 8:15 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att till och med 100 kr är för dyrt, åtminstone vi som inte har några jobb. 50 kr skulle vara bra, då skulle jag köpa typ en skiva i månaden (nu köper jag 1(!) om året, cirka). Jag är inte urfattig, men jag känner ett motstånd mot att blåsa 200 spänn på något man kanske ledsnar på efter 2 månader. Nej, om en skiva är bra och billig så köper jag den istället för att piratkopiera den. Det borde alltså vara ganska enkelt för skivbolagen att minska piratkopieringen (av bra musik). Dålig musik kommer aldrig någon vilja betala för.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 136
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL