March 15, 2002
Hur tror ni det hade fungerat om man kopplade in en av Cerwin-vegas kraftigare hornbasar som komplement till de vanliga högtalarna (V12-F) för att få lite mer tryck i basen? Denna verkar ganska intressant.
http://www.cerwinvega.com/prod.....6-750.html
Den kan ju spela hyfsat högt men frågan är om det låter så bra. Någon som har erfarenhet av Cerwin-vegas horn konstruktioner? Har ett 218 steg som jag i så fall tänkte brygga och driva basen med.
March 19, 2003
Pim_ wrote: [quote=BarateaU]audiofil?
Skall du ha denna hemma eller på ett uteställe/bio typ?
Hemma användning låter ganska overkill.
Ganska overkill?? hahaha....
Cerwins vanliga högtalare har för mkt bas för att spelas hemma!!
Han kanske har en stor herrgård i gbg där han har en stor bio salong, vad vet ja 😀
Edit:
Vadå så du menar att alla deras högtalare är för mycket bas i för att spelas hemma?
August 27, 2003
NH|Falcon wrote: Visst blir det tryck, men det kräver sin förstärkare det kan jag lova...
Ptjaa, SPL värdet är ruggigt högt så en 700 watts stärkare torde räcka för att få ut effekt som man kan nöja sig med.
Det kan tillägas att en sån där låda inte utavhuvudtaget är ämnat för hemmabruk utan mera som ett komplement till en basist eller som en midrange baslåda tillsammans med ett par toppar och en fet sub.
Jag skulle då hellre skaffa en trevlig hembiosub med tillhörande stärkare eller monokoppla din NAD och driva den. En eminence 18" i 5 gradens bandpasslåda är inte att leka med heller
March 15, 2002
HuGGe wrote: [quote=NH|Falcon]Visst blir det tryck, men det kräver sin förstärkare det kan jag lova...
Ptjaa, SPL värdet är ruggigt högt så en 700 watts stärkare torde räcka för att få ut effekt som man kan nöja sig med.
Det kan tillägas att en sån där låda inte utavhuvudtaget är ämnat för hemmabruk utan mera som ett komplement till en basist eller som en midrange baslåda tillsammans med ett par toppar och en fet sub.
Jag skulle då hellre skaffa en trevlig hembiosub med tillhörande stärkare eller monokoppla din NAD och driva den. En eminence 18" i 5 gradens bandpasslåda är inte att leka med heller
Ok, får väl ta och bygga klart min stroker låda och testa den först. Har 2 st 218 steg så man kan ju kunna köra en till varje spole om det nu skulle behövas. Om hornet nu ändå inte går särskilt djupt så är det inte så stor ide att skaffa ett.
August 27, 2003
MoNsTeR wrote: [quote=HuGGe][quote=NH|Falcon]Visst blir det tryck, men det kräver sin förstärkare det kan jag lova...
Ok, får väl ta och bygga klart min stroker låda och testa den först. Har 2 st 218 steg så man kan ju kunna köra en till varje spole om det nu skulle behövas. Om hornet nu ändå inte går särskilt djupt så är det inte så stor ide att skaffa ett.
Som du ser ligger lägsta värde på 30Hz vilket är absurt lite för hemmabruk. Ne ta å bygg klart lådan till 18" och för pengarna som var resererade till bashornet gör du något annat för istället, bjuder flickvännen på en semester till Thailand kanske
April 14, 2001
Pojo wrote: Som du ser ligger lägsta värde på 30Hz vilket är absurt lite för hemmabruk.???????????????????????
Skulle 30 vara lite vill ha en vetig förklaring på det för finns väldigt lite som har f-3 db vid 30 Hz.
Håller med, och ännu färre som har det vid +-0dB, men visst finns det subbar som spelar lägre än 30Hz. För hemmabruk vill man ju ha låga frekvenser redan vid låg volym, men som egentligen är lite ointressant till PA.
2 Guest(s)