October 7, 2002
Vinkar lite med händerna även om jag läser Z och inte D.
Frågan är om det skiljer så mycket i matte. Frågan är ju inte bara hur många år man läser matte, utan även hur mycket man läser respektive år...
För övrigt går ryktena på Chalmers att matten är lättast på D, i förhållande till övriga linjer. Fast det är klart, hur mycket ska man tro på rykten?
September 11, 2002
har chalmers mer matte än andra skolor? pluggar datateknik på LTH(Lund) och tycker vi har mycket matte vi också.. borde väl vara samma för alla civilingenjörutbildningar, kanske upplagt på ett annat sätt bara..
och för att komma till svårighetsbiten, ja den kan vara svår men för bövelen jämför inte med hur du har det på gymnasiet. ok, om du pluggade som fan på gymnasiet och ändå hade problem att få godkänt så kan nog matten bli knepig för dig, men den är ganska knepig för de flesta.
jag hade inga problem med matten på gymnasiet men var verkligen inget snille.. nu så får jag ligga i, men det ordnar sig alltid, du får plugga så mycket du behöver, konstigare än så är det inte.. ett tips är att BRUKA ALLVAR med matten på gymnasiet, det får du igen senare, önskar jag hade gjort det så hade jag sluppit lära mig en massa saker på nytt nu. ett annat tips är att försöka jobba utan miniräknare då du kan.. den har du ingen nytta av i de flesta matte kurserna på universitetet ändå....
September 11, 2002
hmm vet inte exakt.. hinner inte kolla nu, ska till skolan men jag vet att jag har 16 poäng det första året iaf... och typ 12 det andra..
men allt beror ju som sagt på hur mycket tid man lägger ner på matten. har du lätt för t.ex. programmeringen så får du ju tid över till matten istället.. och lärarna är dessutom lite mer kompetenta än gymnasielärarna minst sagt. men jag skulle ljuga om jag sa att det är lätt som en plätt 🙂 ..
June 18, 2001
Jag läser lite halvt om halvt på Chalmers, även om jag i stort sett har slutat för att jag inte känner för teknik. Men, i alla fall, jag läser IT, vilket jag förmodar ligger väldigt nära D när det gäller det mesta. Vi läser totalt 30 poäng matte, av vilka 16 el. 17 är obligatoriska kurser och resterande valfria. Svårighetsgraden är inte så hög som man kan tro, inte om man är intresserad av matte. Men det beror förstås på om du vill få ut allt du kan av kurserna eller om du bara nöjer dig med att klara dem.
Ofta får man göra laborationer och redovisa vilket ger extrapoäng på tentan. Därför kan det räcka med t.ex. 14 poäng av 50 möjliga för att få godkänt. Det tycker jag är i minsta laget, men så är det. Det är alltså ovanligt lätt att få höga betyg om man ser till innehållet i kursen och vad man verkligen lär sig.
September 11, 2002
Jerry wrote: Ofta får man göra laborationer och redovisa vilket ger extrapoäng på tentan. Därför kan det räcka med t.ex. 14 poäng av 50 möjliga för att få godkänt. Det tycker jag är i minsta laget, men så är det. Det är alltså ovanligt lätt att få höga betyg om man ser till innehållet i kursen och vad man verkligen lär sig.
det där låter väldigt lågt tycker jag.. vi hade en dugga i endimensionell analys 1 där man skulle ha 15p av 20 för att få godkänt.. om man fick godkänt fick man 0,5 poäng tillgodo på tentan vi hade sen.
inte överdrivet många fick godkänt på duggan direkt.. om man klarade den betydde då det att 2,5poäng räckte för att klara tentan(6poäng max, 3poäng för godkänt)
jag vet inte men jag har hört att samma kurser har olika svåra prov från skola till skola. välj en skola som har lättare prov isånafall 🙂
tycker det är ganska konstigt att proven inte är standardiserade över hela landet. likvärdiga utbildningar ska ju ha samma kompetensnivå.
February 9, 2002
Tro inte att andra skolor inte har matte. Q i Uppsala har 23 p matte första året. 17 andra. Matte läser man iofs jämt :p Man läser många kurser samtidigt och har tentamensperioder som är tunga... Studiedagarna är ganska fulla med lektioner/föreläsningar + att man måste arbeta hemma (antagligen).
Pallar man inte gymnasiematten bör man "kanske" inte gå något matteintensivt program.
1 Guest(s)