May 1, 2003
Börjar på Chalmers imorgon. Ska läsa Z (Automation och Mekatronik).
Är lite nyfiken på vad ni som läser på Chalmers och andra tekniska högskolor tycker om studentlivet. Börjar änna få lite ångest. Det som verkade så självklart i våras är inte det längre. Vet inte om jag valt rätt osv.
Har suttit med mattehäftet man får och har väl tagit mig igenom det. Men motivationen är inte den bästa.
Undrar lite hur det är med fritid? Finns det någon?
Tentor, är det en tenta för varje kurs eller vad man säger? Grundar sig allt på dem?
Kommer la få massa info imorgon men jag känner att jag vill diskutera lite nu =)
September 2, 2005
Hej!
Jag pluggar maskinteknik/mekatronik (ska börja 4:an) vid KTH. Tycker du har gjort helt rätt som valt mekatroik, det är en mycket bred utbildning inom elektroniken och programmering. Inbyggda system som du kommer att lära dig mycket om finns ju i princip i alla brancher, från traditionell industri till robotar och rymdskepp.
Det jag kan säga om studentliv är att det är valfritt! Man måste inte vara med på allt hela tiden. I början på nollnigen är det en bra idé att vara med på allt för att lära känna folket, du kommer ju ändå umgås med samma gäng i nått år. Försök undvik alltför pinsamma fyllor ibörjan, sånt minns alla lääänge .
Fritid är det ont om första tiden iaf. Det ska nollas och ungås och pluggas omvarannat. Senare så är det inte så farligt om du inte vill spika 5:a eller A eller vad ni nu har på chalmers på alla tentor.
Mitt hetaste tips är att lägga mycket tid på matten ibörjan, läs/räkna i grupp i skolan eller vad som passar dig bäst. Matte är grunden för hur det går sedan. Om du inte fattar allt så oroa dig inte, det är inte många som gör. Bara att fortsätta nöta...
Kursupplägget varierar otroligt. Jag har haft många kurser som bara avslutas med en tenta, som ges med eller utan böcker/formelsamling/whatever. Det varierar.
Sen finns det andra kurser där du bara gör labbar med rapporter till, eller muntliga presentationer av projektarbeten. Vissa som t.o.m. har en muntlig tenta, men det e lite udda.
Avslutande kan jag väl bara säga att _mycket_fritid vid fel tillfällen = omtentor..... Sitter och pluggar till en kurs nu som jag eg. hade för 1.5 år sedan.. :bok: 👿
Var glad, Bygg ROBOTAR!
May 1, 2003
Adam wrote: Se där, en blivande klasskompis.. 🙂
Jag har inte tagit mig igenom hela matten, tycler det är trisst som fan. Har man hamnat fel då? 🙂
Jasså? Fan va gött =) Inte vetat någon som ska börja där innan. Känner iofs inte dig, men ändå! 🙂
Tycker med häftet är tråkigt, och hört många andra som säger det. Dåliga exempel osv.
Men då ses vi imorgon då!
Och Frudde, tack för ditt inlägg. Nu kommer jag ihåg varför jag valde Z =)
Vet ju inte riktigt vad jag vill och det är som sagt en väldigt bred utbildning och innehåller det jag tror är roligt.
Jo, 4 veckors nollning nu. Men jag hoppas bara det blir roligt. 🙂 Till fritid räknar jag de saker som ligger utanför själva pluggandet. Bara kul med saker runt om. Man har ju hört mycket gott om det.
May 1, 2005
Olegh wrote: Kort fråga: Hur höga poäng ungefär måste man ha för att komma in på en, säg teknisk utbildning på chalmers? Kommer troligtvis inte söka men ändå 🙂
http://www.chalmers.se/section.....utbildning
Klicka på respektive utbildning så ser du vad antagningskraven är för just den linjen.
November 22, 2001
Var med på nollning, aspning o övriga aktiviteter.
Det finns omtentor, men inga omfester.
Nej, men allvarligt så fundera på vad som är viktigast. Att du är klar om 4.5 år eller att du hade jäkligt roligt på vägen.
Jag har nu efter ett års vila börjat ta tag i mina släpande tentor o det är ju inte kul direkt, men samtidigt minns jag hur jäkla kul man hade de åren.
Sen får man ju inte överdriva o få hela terminen efter sig naturligtvis.
November 22, 2001
Marron wrote: Okej, jo det låter la helt okej. =)
Hur är det, får man gå om klasser?
Man har ju några gånger på sig under året för varje tenta. Men möjligheten finns även nästa år?Kan ju iofs kanske vara svårt att gå vidare om man inte kan det man läst innan..
Japp du kan gå om hur mycket du vill.
Men CSN betalar inte hur mycket som helst.
Jo, det gäller att lära sig prioritera kurser. Vissa behövs för att första nästa kurs.
Det jag ångrar mest är att jag inte fixade första analys-kursen direkt.
February 17, 2004
Skippa cortegen och bygget så kan du klara dig helt ok. Se till att vara med på Kemifesterna för där har jag hört finns mycket brudar precis som på Astra Zeneca :). Undvik de andra byggena för där är nästan bara grabbar, precis som på Volvo. Om du nu inte är transa aller Homos.
/Dani
June 4, 2004
Frågan är om jag ska läsa vidare eller inte efter att ha gått ut 3 år på gymnasiet (El-programmet inriktning Automation).
Verkar som om jag blir tvungen till det, dock funderar jag inte på att ta någon allt för avancerad vidareutbildning, utan något lättare och inte fullt lika tidskrävande! 🙂
Funderar på något i stil med larminstallatör eller liknande, fasst det kanske man inte behöver läsa vidare till...? 😕
November 22, 2001
Dani wrote: Skippa cortegen och bygget så kan du klara dig helt ok. Se till att vara med på Kemifesterna för där har jag hört finns mycket brudar precis som på Astra Zeneca :). Undvik de andra byggena för där är nästan bara grabbar, precis som på Volvo. Om du nu inte är transa aller Homos.
/Dani
Skippa inte cortegen. Det är verkligen ett minne för livet.
November 22, 2001
Popeye wrote: Frågan är om jag ska läsa vidare eller inte efter att ha gått ut 3 år på gymnasiet (El-programmet inriktning Automation).
Verkar som om jag blir tvungen till det, dock funderar jag inte på att ta någon allt för avancerad vidareutbildning, utan något lättare och inte fullt lika tidskrävande! 🙂
Funderar på något i stil med larminstallatör eller liknande, fasst det kanske man inte behöver läsa vidare till...? 😕
Finns KY-utbildningar.
June 4, 2004
Json_81 wrote: [quote=Popeye]Frågan är om jag ska läsa vidare eller inte efter att ha gått ut 3 år på gymnasiet (El-programmet inriktning Automation).
Finns KY-utbildningar.
Jo, jag vet... Ingen som kan länka så jag hittar det!? 😛
Men är de något att ha egentligen?
January 28, 2003
Började I, Inudstriell ekonomi, på LTH i fredags. Idag hade vi första lektionerna/föreläsningarna, men det var bara matterepetition. Som vår mattelärare sa: När allvaret börjar nästa måndag, kommer detta verka som en frisk västvind. De kan verkligen muntra upp en!
Tips är att inte missa något på nollningen, känner sig redan tight med dem i min grupp. Och alla faddrarna vi har gick i samma faddergrupp när de började, så det verkar vara band som ofta håller i längden. Se det roliga i början, inte det tråkiga. Det har man ju fem år på sig att göra... 🙂
Avslutningsvis vill jag bara säga, med "We will rock you" som melodi:
Vi som går på I
Vi har klass
Vi har stil
Vi har allt ni vill ha
Vi har lite till
Vi har kragar som står
Backslickhår
Mer alkohol än ni nånsin tål!
I will, I will rock you
Gonna rock you baby!
I will, I will rock you
😎
September 3, 2001
Själv började man på teknisk fysik på KTH idag 🙂 Ganska trevlig introduktion o det verkar som att jag kommer att trivas. Jag hoppas det i alla fall.
Det var iofs förvånande hur stor andel g33ks det var där, såg ju ut som fcz nästan 😛 Ne men det varkar vara trevliga grabbar. Fattas bara lite fler tjejer.
Nån annan här som går samma linje?
July 13, 2002
Började på Kemi och Kemiteknik Internationell Inriktning - Civilingengör idag på KTH.
Bara kännts bättre och bättre sedan introduktionen... riktigt trevliga kursare och faddrar. Även pHeuseriet (de "elaka" nollarna) verkar som ett roligt gäng.
Kame_boy, /agreed... Men känner några på Teknisk Fysik (äldre kursare) och de ser riktigt bra ut, dock killar så du får nog leta vidare 😉
May 1, 2003
Bogus wrote: Yes, jag kommer också vara på götaplatsen imorrn, börjar på datateknik, 3år... får se om jag orkar läsa 3år till för att få civil...
BTW, om ni vågar tar jag min NH-tröja på mig så ni kan säga hej (jo, säkert att det är nån som vågar det :P)
Ser jag dig ska jag försöka våga det 😛
1 Guest(s)