May 1, 2003
Börjar på Chalmers imorgon. Ska läsa Z (Automation och Mekatronik).
Är lite nyfiken på vad ni som läser på Chalmers och andra tekniska högskolor tycker om studentlivet. Börjar änna få lite ångest. Det som verkade så självklart i våras är inte det längre. Vet inte om jag valt rätt osv.
Har suttit med mattehäftet man får och har väl tagit mig igenom det. Men motivationen är inte den bästa.
Undrar lite hur det är med fritid? Finns det någon?
Tentor, är det en tenta för varje kurs eller vad man säger? Grundar sig allt på dem?
Kommer la få massa info imorgon men jag känner att jag vill diskutera lite nu =)
September 2, 2005
Hej!
Jag pluggar maskinteknik/mekatronik (ska börja 4:an) vid KTH. Tycker du har gjort helt rätt som valt mekatroik, det är en mycket bred utbildning inom elektroniken och programmering. Inbyggda system som du kommer att lära dig mycket om finns ju i princip i alla brancher, från traditionell industri till robotar och rymdskepp.
Det jag kan säga om studentliv är att det är valfritt! Man måste inte vara med på allt hela tiden. I början på nollnigen är det en bra idé att vara med på allt för att lära känna folket, du kommer ju ändå umgås med samma gäng i nått år. Försök undvik alltför pinsamma fyllor ibörjan, sånt minns alla lääänge .
Fritid är det ont om första tiden iaf. Det ska nollas och ungås och pluggas omvarannat. Senare så är det inte så farligt om du inte vill spika 5:a eller A eller vad ni nu har på chalmers på alla tentor.
Mitt hetaste tips är att lägga mycket tid på matten ibörjan, läs/räkna i grupp i skolan eller vad som passar dig bäst. Matte är grunden för hur det går sedan. Om du inte fattar allt så oroa dig inte, det är inte många som gör. Bara att fortsätta nöta...
Kursupplägget varierar otroligt. Jag har haft många kurser som bara avslutas med en tenta, som ges med eller utan böcker/formelsamling/whatever. Det varierar.