January 30, 2004
Hej,
Har precis köpt mig en bmw 320i -85 rak sexa 125hk för 3500kr đ
SÄg en pÄ blocket som sÄlde ett trimchip för 600kr för min modell. Det gör ca ~18 hk. FrÄgan Àr om det kommer funka? eftersom den Àr sÄpass gammal. Sen sliter det mycket mer att ha det? Annars sÄ Àr det ju bara 600kr och dÄ kan man likavÀl köpa det.
January 20, 2002
Hör med dem pÄ It's fun (.nu).
HÄller endÄ med Gueno, det ger ingen större skillnad om det inte hade varit en M3a exempelvis :P.
Det skulle ge 8hk att chippa min Audi som har en rak V6a (150hk).
Ett sÄdant chip kostar ca 400-800kr om man bestÀller ifrÄn USA. Det som dÄ görs Àr att den ökar luftmassemÀngden aningen men dÄ kan man lika gÀrna byta till öppet luftfilter...
January 20, 2002
.doedels wrote: 1. All typ av trimmning sliter pÄ bilen.
2. Att Chippa sugmotorer Àr lönlöst.
3. 18 hk Àr som att klippa naglarna pÄ en gris innan man rider den.
4. Grattis till mĂ€rkesvalet i varje fall đ
HÄllbarheten pÄ motorn förÀndras inte av chip, dagens motorer Àr i regel överdimensionerade för att klara betydligt större pÄfrestningar.
Regelbunden service och skötsel spelar en betydligt viktigare roll för livslÀngden.
Chippning ska Àven ge en snÄlare bensinförbrukning i genomsnitt om man inte laddar turbon pÄ varje vÀxel :D.
January 20, 2002
Booris wrote: [quote=Cezar] Det skulle ge 8hk att chippa min Audi som har en rak V6a (150hk).
Hur ser den motorn ut? đ
[Image Can Not Be Found]
DÀr har vi hÀrligheten.
Notera den "lilla" luftburken och insugsslangen.
Jag skulle tippa pÄ att ljudet skulle bli nice med en öppen kona istÀllet.
January 20, 2002
Extatic wrote: FÄr man frÄga vad som innebÀr med att 'chippa' en bil?
Taget ifrÄn itsfun.nu
Vad Àr chiptrimning?
Dagens moderna bilar styrs av en dator, en ECU eller âEngine Controll Unitâ. ECUn innehĂ„ller mjukvaran som bl a kontrollerar brĂ€nsletillförseln och tĂ€ndningen i motorn. NĂ€r du âchiparâ en bil optimerar du programvaran i datorn. Chipet Ă€ndrar bl a insprutnings-mappen och ökar turbotrycket. Detta innebĂ€r att motorn blir effektivare som sedan resulterar i ökat antal hĂ€stkrafter, bĂ€ttre vridmoment samt minskad brĂ€nsleförbrukning. NĂ€r man chipar sĂ€nks brĂ€nsleförbrukningen oftast med 5-15% beroende pĂ„ motor, detta gĂ€ller bĂ„de diesel och bensinmotorer.Man kan uppnĂ„ effektökningar pĂ„ upp till 40% samt öka vridmomentet vĂ€sentligt i turbomotorer. I en vanlig sugmotor (utan turbo eller kompressor) blir effektökningen ca 10%. Acceleration och toppfart förbĂ€ttras mĂ€rkbart, brĂ€nsleförbrukningen sĂ€nks jĂ€mfört med likvĂ€rdiga förhĂ„llande innan chipningen.
Varför gör dÄ biltillverkarna inte detta frÄn början?
Mjukvaran som styr motorn Àr lagrat i ett chip (EEPROM/EPROM Engine Management Program). Biltillverkaren mÄste utveckla sina produkter för hela vÀrldsmarknaden och har dÄ ta hÀnsyn till mÄnga olika förhÄllande. Bland dessa finns; brÀnslekvalitet, avgaskrav, serviceintervaller m m. Med andra ord anpassas motorerna för sÀmsta tÀnkbara föhÄllande, det Àr just det vi optimerar för att passa vÄr bensin och vÄra förhÄllanden bÀttre. I mÄnga fall har Àven biltillverkarna samma motor men med olika programvaror för att kunna prissÀtta bilarna i fler segment dvs samma motor med olika effekt.
March 20, 2001
Booris wrote: [quote=Cezar] Det skulle ge 8hk att chippa min Audi som har en rak V6a (150hk).
Hur ser den motorn ut? đ
haha, jag tĂ€nkte samma sak. đ
Chippa ger inte specillt mycket pÄ sugmotorer. Sen ska man nog ta dessa hk som ett chip ger inte allt för seriöst.
January 14, 2002
Cezar wrote: [quote=Booris][quote=Cezar] Det skulle ge 8hk att chippa min Audi som har en rak V6a (150hk).
Hur ser den motorn ut? đ
*bild*
DÀr har vi hÀrligheten.
Notera den "lilla" luftburken och insugsslangen.
Jag skulle tippa pÄ att ljudet skulle bli nice med en öppen kona istÀllet.
SjĂ€lva grejen personer vill poĂ€ngtera Ă€r att en rak v6'a finns inte đ en rak 6'a sitter alla 6 cylindrar i rad medans i en v6'a sitter 3 pĂ„ ena sidan och 3 pĂ„ andra som ett V sett framifrĂ„n.
September 5, 2001
p4zz wrote: [quote=MegaGeekBoy]Chippa, hah... det Àr ju vÀrsta snÄlfasoner.
Köp ett nytt tĂ€ndsystem och sprut, sen kan du sitta och mappa efter eget behov đ
Har alltid velat förstÄ hur man "mappar"
Du Ă€r ute och loggar data frĂ„n körningar sedan anpsassar du bensin/syre förhĂ„llandet till varvtalet som det passar din motor. Oftast via ODB och en laptop. Precis som i NFSU2 đ
I trimmvÀg kan du inte göra nÄgot alls i princip för en billig peng.
Ăppetluftfilter Ă€r inget att rekommendera om du inte kan skĂ€rma av ordentligt, sen mĂ„ste du ha ett ordentligt mĂ€rke sĂ„ du inte suger in massa skit i motorn(som tex K&N). Ăr det vĂ€rt pröjsa 800:- för ett filter till en bil som kostar 3500:-...
ps. du bör inte ge dig pÄ farsans opel.
September 5, 2001
Cezar wrote: Hör med dem pÄ It's fun (.nu).
HÄller endÄ med Gueno, det ger ingen större skillnad om det inte hade varit en M3a exempelvis :P.
Spelar ju absolut ingen roll, ett chip till M3 ger ju lika lite som pÄ en 325.
May 17, 2002
Quarzi wrote: [quote=Cezar][quote=Booris][quote=Cezar] Det skulle ge 8hk att chippa min Audi som har en rak V6a (150hk).
Hur ser den motorn ut? đ
*bild*
DÀr har vi hÀrligheten.
Notera den "lilla" luftburken och insugsslangen.
Jag skulle tippa pÄ att ljudet skulle bli nice med en öppen kona istÀllet.
SjĂ€lva grejen personer vill poĂ€ngtera Ă€r att en rak v6'a finns inte đ en rak 6'a sitter alla 6 cylindrar i rad medans i en v6'a sitter 3 pĂ„ ena sidan och 3 pĂ„ andra som ett V sett framifrĂ„n.
Jag tror att Àgaren till den dÀr DKVn vill poÀngtera att V6:an Àr rakt monterad och inte tvÀrstÀlld. Dvs, han har bakhjulsdrift och Àr stolt över det.
January 16, 2004
Krqagyzzz wrote: [quote=Quarzi][quote=Cezar][quote=Booris][quote=Cezar] Det skulle ge 8hk att chippa min Audi som har en rak V6a (150hk).
Hur ser den motorn ut? đ
*bild*
DÀr har vi hÀrligheten.
Notera den "lilla" luftburken och insugsslangen.
Jag skulle tippa pÄ att ljudet skulle bli nice med en öppen kona istÀllet.
SjĂ€lva grejen personer vill poĂ€ngtera Ă€r att en rak v6'a finns inte đ en rak 6'a sitter alla 6 cylindrar i rad medans i en v6'a sitter 3 pĂ„ ena sidan och 3 pĂ„ andra som ett V sett framifrĂ„n.
Jag tror att Àgaren till den dÀr DKVn vill poÀngtera att V6:an Àr rakt monterad och inte tvÀrstÀlld. Dvs, han har bakhjulsdrift och Àr stolt över det.
Bakhjulsdriven Audi? Skulle inte tro det! Möjligen 4-hjulsdriven men jag tvivlar pÄ att dom monterar motorn annorlunda för det.
May 17, 2002
Suizide wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Quarzi] SjĂ€lva grejen personer vill poĂ€ngtera Ă€r att en rak v6'a finns inte đ en rak 6'a sitter alla 6 cylindrar i rad medans i en v6'a sitter 3 pĂ„ ena sidan och 3 pĂ„ andra som ett V sett framifrĂ„n.
Jag tror att Àgaren till den dÀr DKVn vill poÀngtera att V6:an Àr rakt monterad och inte tvÀrstÀlld. Dvs, han har bakhjulsdrift och Àr stolt över det.
Bakhjulsdriven Audi? Skulle inte tro det! Möjligen 4-hjulsdriven men jag tvivlar pÄ att dom monterar motorn annorlunda för det.
NĂ€r du sĂ€ger det sĂ„ mĂ„ste jag hĂ„lla med om att en bakhjulsdriven audi lĂ„ter mycket skumt, den mĂ„ste vara fyrhjulsdriven. Men jag stĂ„r fast vid att jag tror han menar att motorn Ă€r rakt monterad och inte tvĂ€rstĂ€lld. Men varför skriva det? Ăr det av större intresse igentligen?
1 Guest(s)