January 14, 2002
Jo, men en V motor går inte att montera tvärstäld vad jag vet då den är alldeles för stor för att placeras tvärstäld.
Sen att en bil garanterat är bakhjulsdriven om motorn är placerad rakt är ju ingen garanti 😛 gamla renault hade motorer rakmonterade men hade framhjulsdrift, dom hade vänt på motorn så växellådan var framåt och motorn en bit längre bak. Detta gjorde dom för att få en mer centrerad vikt.
January 30, 2004
hawkie wrote: [quote=p4zz][quote=MegaGeekBoy]Chippa, hah... det är ju värsta snålfasoner.
Köp ett nytt tändsystem och sprut, sen kan du sitta och mappa efter eget behov 😉
Har alltid velat förstå hur man "mappar"
Du är ute och loggar data från körningar sedan anpsassar du bensin/syre förhållandet till varvtalet som det passar din motor. Oftast via ODB och en laptop. Precis som i NFSU2 🙂
I trimmväg kan du inte göra något alls i princip för en billig peng.
Öppetluftfilter är inget att rekommendera om du inte kan skärma av ordentligt, sen måste du ha ett ordentligt märke så du inte suger in massa skit i motorn(som tex K&N). Är det värt pröjsa 800:- för ett filter till en bil som kostar 3500:-...
ps. du bör inte ge dig på farsans opel.
Det satt redan ett K&N luftfilter, inte ett öppet. Och det var ett nytt sportavgassystem på den också och en begangnad växellåda från en m3:a. Bara de sakerrna är ju 3500 och bilen ser helt ok ut. Så ett ganska bra köp tycker jag.
March 11, 2003
Cezar wrote:
Hållbarheten på motorn förändras inte av chip, dagens motorer är i regel överdimensionerade för att klara betydligt större påfrestningar.
Regelbunden service och skötsel spelar en betydligt viktigare roll för livslängden.
Det är snarare tvärt om. Dagens bilar är mindre överdimensionerade än äldre. Förr brukade man ha betydligt bredare lagerbanor, tjockare gods och järn istället för aluminium, vilket ledde till en bil med lång livslängd, men hög inre friktion. Idag är livslängden på bilar troligtvis kortare, men de drar mindre bensin i förhållande till hur mycket effekt de har.
Dock så har det ökade användandet av lättmetaller, och en almän rörelse mot kortslagiga motorer gjort att påfrestningarna har minskat en del också. Dock så kompenseras det av de högre varvtalen idag, så på det stora hela, så är nog dagens motorer fortfarande inte särskilt överdimensionerade.
May 17, 2002
Gueno wrote: [quote=Krqagyzzz] Dvs, han har bakhjulsdrift och är stolt över det.
I så fall är han duktig bilmoddare för Audi har ingen bakhjulsdriven bil.
Det är bara BMW och Merca som har det (av Svenssonbilar).
`
Ingenting är omöjligt på fortet.. 😉
Quarzi wrote: Jo, men en V motor går inte att montera tvärstäld vad jag vet då den är alldeles för stor för att placeras tvärstäld.
Hur är det med golfens Vr6:a, är inte den monterad tvärställd?
March 17, 2002
hawkie wrote: [quote=p4zz][quote=MegaGeekBoy]Chippa, hah... det är ju värsta snålfasoner.
Köp ett nytt tändsystem och sprut, sen kan du sitta och mappa efter eget behov 😉
Har alltid velat förstå hur man "mappar"
Du är ute och loggar data från körningar sedan anpsassar du bensin/syre förhållandet till varvtalet som det passar din motor. Oftast via ODB och en laptop. Precis som i NFSU2 🙂
I trimmväg kan du inte göra något alls i princip för en billig peng.
Öppetluftfilter är inget att rekommendera om du inte kan skärma av ordentligt, sen måste du ha ett ordentligt märke så du inte suger in massa skit i motorn(som tex K&N). Är det värt pröjsa 800:- för ett filter till en bil som kostar 3500:-...
ps. du bör inte ge dig på farsans opel.
Precis som Hawkie säger så handlar mappning om justering utav motorns styrsystem, dvs tändning och insprutning i det stora hela.
Ett väldigt användbart hjälpmedel vid mappning är en sk. bredbandslambda som sitter monterat i avgassystemets grenrör.
Detta har som uppgift att mäta syremängden i avgaserna och man kan genom detta konstatera om motorn får för mycket eller för lite bensin.
Lambdavärdet är det värde man för det mesta mappar efter.
Hos t.ex. oss har vi ett system där både tändsystem, insprutning och diverse sensorer är kopplad till ett system som loggar allting, i vårat fall en sak Dash-logger där man kan justera allt mer eller mindre direkt på instrumentbrädan, och hålla koll på varvtal, vattentemp, oljetemp, laddtryck osv. Självklart är det bra mycket enklare, och nästan garanterat ett måste till att ha en laptop för att verkligen få ut full möjligthet.
Då vår bil är gjord för att köras på en dragracing-strip så kan man inte alltid justera allt optimalt, därför sätter man igång loggmekanismen innan en repa.
Sen kan man i lugn och ro analysera och korrigera inställningar efteråt.
Just hos oss kan man se det mesta såsom spridartider, batterispänning, laddtryck i PSI, varvtal, lambdavärde, vattentemperatur, oljetemperatur, insugstemperatur och mer.
Efter detta kan man alltså justera bilen enskillt för olika varvtalsområden i kurvor.
En vanlig ''svenssonbil'' behöver ytterst sällan ha mer koll på lambda genom en smalbandslambda, varvtal, mängden luft som sugs in och mängden bensin som sprutas in.
Efter det här justerar bilens styrsystem förbränningen till ett både ekonomiskt och ganska så optimalt förhållande.
I en racebil fungerar det dock inte riktigt att köra mest ekonomiskt, därför mappar man om oftast.
Sen så är ett original äldre styrsystem ganska ineffektivt då saker som lufttemperatur och lufftryck påverkar förbränningen, och många med undantag för nyare har inte korrigeringsmöjligheter för detta.
Där har man en till fördel med ett bra eftermarknadssystem, man kan få det att gå optimalt oavsett lufftryck och lufttemperatur eftersom det justeras med signaler från dessa också.
Ska vi göra det ännu jobbigare kan man stoppa på en kompressor eller turbo på bilen, och eftersom dom flesta kompressorer och alla turbos inte ger ett konstant laddtryck så måste även detta tas in i beräkningen på en komressor/turbomatad bil.
Om man inte ökar på soppatillförseln så vinner man ingenting på att ha turbo eller kompressor, förutom att man möjligtvis har sönder ett och annat.
Därför måste styrsystemen ha koll på nuvarande laddtryck som varierar beroende på motorns varvtal för det mesta.
Därför får man göra en mapp som utöver signalerna från lambda, lufttemperatur och tryck även tar hänsyn till rådande laddtryck. Man får dvs. bygga på en kurva som ger mer bränsle ju högre laddtrycket är.
Detta var en liten grundlig förklaring till mappning, jag har säkert glömt hälften ändå ,)
Oldschool member since 2002.
February 16, 2004
MegaGeekBoy wrote:
Sen så är ett original äldre styrsystem ganska ineffektivt då saker som lufttemperatur och lufftryck påverkar förbränningen, och många med undantag för nyare har inte korrigeringsmöjligheter för detta.
Där har man en till fördel med ett bra eftermarknadssystem, man kan få det att gå optimalt oavsett lufftryck och lufttemperatur eftersom det justeras med signaler från dessa också.
Vad menar du med "äldre" i detta stycke?
Då det finns 15-20 år gamla bilar som tar hänsyn till lufftryck och lufttemperatur.
March 17, 2002
Pojo wrote: [quote=MegaGeekBoy] Sen så är ett original äldre styrsystem ganska ineffektivt då saker som lufttemperatur och lufftryck påverkar förbränningen, och många med undantag för nyare har inte korrigeringsmöjligheter för detta.
Där har man en till fördel med ett bra eftermarknadssystem, man kan få det att gå optimalt oavsett lufftryck och lufttemperatur eftersom det justeras med signaler från dessa också.
Vad menar du med "äldre" i detta stycke?
Då det finns 15-20 år gamla bilar som tar hänsyn till lufftryck och lufttemperatur.
Nånstans där då, då vi kör en 72a 😉
Edit:
Hawkie, hur går EVOn 😉
Oldschool member since 2002.
October 31, 2003
silke wrote: Quarzi:
V8an i XC90 är väl tvärställd?
va de inte därför de va tvugna att ta en utombords-båtmotor från yamaha o modda skiten ur för att för att den skulle få plats.
På det tråkiga 70-talet(efter att MOPAR slutade med muskelbilar, före det heter det det glada) tillverkades en Caddy med tvärställd 500" v-8, framkrafsare och allt. Minns inte exakt effekt men ca 150hk. 😕
March 11, 2003
MoparPower wrote: [quote=silke]Quarzi:
V8an i XC90 är väl tvärställd?
va de inte därför de va tvugna att ta en utombords-båtmotor från yamaha o modda skiten ur för att för att den skulle få plats.
På det tråkiga 70-talet(efter att MOPAR slutade med muskelbilar, före det heter det det glada) tillverkades en Caddy med tvärställd 500" v-8, framkrafsare och allt. Minns inte exakt effekt men ca 150hk. 😕
Den satt i Oldsmobile året innan om jag inte minns fel. Jag har faktiskt alltid velat ha en sån. Stor, ful och framhjulsdriven. Perfekt vinterbil.:)
October 31, 2003
denstore wrote: [quote=MoparPower][quote=silke]Quarzi:
V8an i XC90 är väl tvärställd?
va de inte därför de va tvugna att ta en utombords-båtmotor från yamaha o modda skiten ur för att för att den skulle få plats.
På det tråkiga 70-talet(efter att MOPAR slutade med muskelbilar, före det heter det det glada) tillverkades en Caddy med tvärställd 500" v-8, framkrafsare och allt. Minns inte exakt effekt men ca 150hk. 😕
Den satt i Oldsmobile året innan om jag inte minns fel. Jag har faktiskt alltid velat ha en sån. Stor, ful och framhjulsdriven. Perfekt vinterbil.:)
Ja, den lär ju inte spinna för mycket 😀
March 17, 2002
MoparPower wrote: [quote=denstore][quote=MoparPower][quote=silke]Quarzi:
V8an i XC90 är väl tvärställd?
va de inte därför de va tvugna att ta en utombords-båtmotor från yamaha o modda skiten ur för att för att den skulle få plats.
På det tråkiga 70-talet(efter att MOPAR slutade med muskelbilar, före det heter det det glada) tillverkades en Caddy med tvärställd 500" v-8, framkrafsare och allt. Minns inte exakt effekt men ca 150hk. 😕
Den satt i Oldsmobile året innan om jag inte minns fel. Jag har faktiskt alltid velat ha en sån. Stor, ful och framhjulsdriven. Perfekt vinterbil.:)
Ja, den lär ju inte spinna för mycket 😀
Det är ju MOPAR 😉
Orkar inte...
Oldschool member since 2002.
September 12, 2001
MegaGeekBoy wrote: [quote=MoparPower][quote=denstore][quote=MoparPower][quote=silke]Quarzi:
V8an i XC90 är väl tvärställd?
va de inte därför de va tvugna att ta en utombords-båtmotor från yamaha o modda skiten ur för att för att den skulle få plats.
På det tråkiga 70-talet(efter att MOPAR slutade med muskelbilar, före det heter det det glada) tillverkades en Caddy med tvärställd 500" v-8, framkrafsare och allt. Minns inte exakt effekt men ca 150hk. 😕
Den satt i Oldsmobile året innan om jag inte minns fel. Jag har faktiskt alltid velat ha en sån. Stor, ful och framhjulsdriven. Perfekt vinterbil.:)
Ja, den lär ju inte spinna för mycket 😀
Det är ju MOPAR 😉
Orkar inte...
Nu yrar meganördpojken efter att ha inandas på tok för mycket bensin och E85.
Bilarna MP och denstore talar om kärror från GM.
Likaså Brillkos Pontiac som också är en GM. 😉
September 5, 2001
MegaGeekBoy wrote: [quote=Pojo][quote=MegaGeekBoy] Sen så är ett original äldre styrsystem ganska ineffektivt då saker som lufttemperatur och lufftryck påverkar förbränningen, och många med undantag för nyare har inte korrigeringsmöjligheter för detta.
Där har man en till fördel med ett bra eftermarknadssystem, man kan få det att gå optimalt oavsett lufftryck och lufttemperatur eftersom det justeras med signaler från dessa också.
Vad menar du med "äldre" i detta stycke?
Då det finns 15-20 år gamla bilar som tar hänsyn till lufftryck och lufttemperatur.
Nånstans där då, då vi kör en 72a 😉
Edit:
Hawkie, hur går EVOn 😉
Precis som du beskriver det, "för fett".
Hehe, nerrå den spinner på, äter kopplingen..det som är kvar av den.
September 17, 2003
Quarzi wrote: [quote=Cezar][quote=Booris][quote=Cezar] Det skulle ge 8hk att chippa min Audi som har en rak V6a (150hk).
Hur ser den motorn ut? 🙂
*bild*
Där har vi härligheten.
Notera den "lilla" luftburken och insugsslangen.
Jag skulle tippa på att ljudet skulle bli nice med en öppen kona istället.
Själva grejen personer vill poängtera är att en rak v6'a finns inte 😛 en rak 6'a sitter alla 6 cylindrar i rad medans i en v6'a sitter 3 på ena sidan och 3 på andra som ett V sett framifrån.
=) själv har man en Rak V6 boxermotor i Min Saab 9000
Nej men du har helt rätt i att "Raka" V6:or inte existerar eftersom
de (som man hör på namnet) är utformade som ett V
(dock med olika vinkel på "V":et)
March 17, 2002
skiroy wrote: [quote=MegaGeekBoy][quote=MoparPower][quote=denstore][quote=MoparPower][quote=silke]Quarzi:
V8an i XC90 är väl tvärställd?
va de inte därför de va tvugna att ta en utombords-båtmotor från yamaha o modda skiten ur för att för att den skulle få plats.
På det tråkiga 70-talet(efter att MOPAR slutade med muskelbilar, före det heter det det glada) tillverkades en Caddy med tvärställd 500" v-8, framkrafsare och allt. Minns inte exakt effekt men ca 150hk. 😕
Den satt i Oldsmobile året innan om jag inte minns fel. Jag har faktiskt alltid velat ha en sån. Stor, ful och framhjulsdriven. Perfekt vinterbil.:)
Ja, den lär ju inte spinna för mycket 😀
Det är ju MOPAR 😉
Orkar inte...
Nu yrar meganördpojken efter att ha inandas på tok för mycket bensin och E85.
Bilarna MP och denstore talar om kärror från GM.
Likaså Brillkos Pontiac som också är en GM. 😉
108 oktan AG-racefuel om jag får be!
Sen vill jag bara tillägga att det första som hände med bilen var att allt från motor och drivlina som har med Pontiac att göra fick fara och flyga 😉
Oldschool member since 2002.
2 Guest(s)