Cigaretter - skadligheten|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Cigaretter - skadligheten
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
762666
November 1, 2004 - 11:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Balor wrote: Jag kände flera stycken som var passiva rökare och alla är nu döda i cancer.
Förutom nikotin så innehåller cigaretter ämnen som är cancer framkallande. Alla som röker kommer att dö förr eller senare.

Alla som lever kommer att dö förr eller senare..
Jag röker, snusar och tar en rackabajsare emellanåt..Ok, jag kanske inte når medelådern för en Svensk man(80?). Kanske dör när jag är 70..So what?? Jag har gjort det jag trivs med och som gör mej glad..
Hur många kommer inte att få huvvet fullt med cancer efter att ha exponerat sej för strålning från t.ex mobiltelefon, bildskärmar och andra kraftiga strålningskällor..Mina nikotinintag är nog ganska ofarliga om man kikar runt lite..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
762667
November 1, 2004 - 11:51 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Balor]Jag kände flera stycken som var passiva rökare och alla är nu döda i cancer.
Förutom nikotin så innehåller cigaretter ämnen som är cancer framkallande. Alla som röker kommer att dö förr eller senare.

Jag röker, snusar och tar en rackabajsare emellanåt..Ok, jag kanske inte når medelådern för en Svensk man(80?). Kanske dör när jag är 70..So what?? Jag har gjort det jag trivs med och som gör mej glad..
Hur många kommer inte att få huvvet fullt med cancer efter att ha exponerat sej för strålning från t.ex mobiltelefon, bildskärmar och andra kraftiga strålningskällor..Mina nikotinintag är nog ganska ofarliga om man kikar runt lite..

Eller så dör du kanske när du är 35år. Och innan döden får utstå en oerhört smärta och efterlämna två stycken ungar om vardera 4 och 5år gamla, samt en fru.

Du riskerar detta för att röka och snusa, vilket jag har svårt att se att det egentligen ger någonting. Visst alla har ett frittval. Men alla ska vara medvetna om vad riskerna är också.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
762672
November 1, 2004 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: [quote=ilg@dd][quote=Balor]Jag kände flera stycken som var passiva rökare och alla är nu döda i cancer.

Eller så dör du kanske när du är 35år. Och innan döden får utstå en oerhört smärta och efterlämna två stycken ungar om vardera 4 och 5år gamla, samt en fru.

Du riskerar detta för att röka och snusa, vilket jag har svårt att se att det egentligen ger någonting. Visst alla har ett frittval. Men alla ska vara medvetna om vad riskerna är också.

I så fall har jag lurat döden i 4 år..:-)
Är 39..
Det är inte riskfritt att leva, men man bör väl göra det bästa av det..Hellre några år mindre och leva trevligt, än motsatsen..Farsgubben är 65 pigg och frisk..Han rökte från 14-15års ålder fram till 60..Morsan likaså, rökt sen 14-15..är 61 nu..
Inte för att jag vill förespråka rökning eller snus, men nog finns det andra anledningar till att folk dör i cancer..Nästan så läkarna finner anledningen till skavsår vara rökningens fel..
Det är farligt att leva, man kan dö..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
762687
November 2, 2004 - 12:21 am
sp_Permalink sp_Print

Btw, min gammelmormor är runt 80 (82, tror jag), och hon röker ett paket om dagen. Vet inte hur länge hon gjort det, men det gör hon iaf.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
762688
November 2, 2004 - 12:23 am
sp_Permalink sp_Print

Det jag hatar med rökning är att andra får lida av det. 👿 Mycket bättre med snus om man nu måste ha nikotin.

Min farfar rökte tills läkare varnade honom att han skulle dö snart om han fortsatte. Då slutade han och levde sisådär 30 år till 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
762692
November 2, 2004 - 12:29 am
sp_Permalink sp_Print

Btw: En kompis (43år) var till läkaren för årliga undersökningen..Doktorn sade, "Du har jäkla bra kondis för att vara så gamal och inte aktiv sportare...rejäl lugnkapacitet..Märks att du inte röker"..
Killen tokskrattade, han har rökt sen han var runt 15..över 1 paket om dagen...
Kondisen beror förmodligen på att han är mycket i skogen med hunden..Riktig skogsmulle..

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
762710
November 2, 2004 - 1:43 am
sp_Permalink sp_Print

Det jag mest reagerar på är att vissa av er inte ens verkligen vet vad ni pratar om.

Att passiv rökning ens ska vara i närheten så farligt som aktiv rökning är bullshit, det förstår man bara man tänker efter lite.
Passiv rökning=du tar inga bloss utan andas endast in det som varit inne i andras lungor och det som glöder upp på cigaretten
Aktiv rökning=du tar djupa bloss på cigaretten och andas in det som de passiva rökarna gör.

Att en del dör i lungcancer efter 50 år som inte rökt och en del som rökt nästan hela livet lever tills de är 95 år säger ju sig självt. Man kan få lungcancer av rökning, det finns alltså en risk.
Den som inte röker löper också risk att dö i lungcancer tex. pga avgaserna i storstäderna.

Jag säger inte att det är bra att röka, det är det absolut inte. Däremot ska man beräkna risken innan man uttalar sig om ifall det är farligt eller inte.

Jag röker, jag vet att jag riskerar att korta ner mitt liv pga sjukdomar och sämre hälsa, men jag kan lika gärna leva tills jag är 90 år och dö av en jordbävning som jag kan dö av rökning vid 50 år.

Risker tar vi varje dag. Den som är rädd om livet skulle nog stänga in sig i ett vadderat rum och aldrig gå ut. Dessutom odla egen mat så inga gifter kommer i honom därifrån.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
762711
November 2, 2004 - 1:56 am
sp_Permalink sp_Print

Röka smakar fan som att sitta vid brasan och andas in glöden. Fan vad det suger. Sedan känner man inget heller...

Fattar inte varför man ens testar.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
762712
November 2, 2004 - 1:57 am
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: börja med cigarrer, hälsosammare (mindre skadligt). fast du gillar väll nikotinsmaken antar jag?

Nikotinet utgör inte något, utan det är känslan att röka som är det sköna.

När man röker med "annat" rostar man gärna, stor del av nikotinet försvinner då, upplever jag det som då. Stämmer detta, å försvinner annat då också?

Ut på en ciggis nu, hoppas på mer åsikter i tråden :bok:

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
762718
November 2, 2004 - 2:27 am
sp_Permalink sp_Print

Men rök hö då... Eller ja unefär.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
762719
November 2, 2004 - 2:34 am
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: Men rök hö då... Eller ja unefär.

Ja varför bryr sig om dem egentligen? Låt dem stinka och va allmänt ohälsosamma. Tur att man inte har någon när och kär som röker iaf.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
762722
November 2, 2004 - 2:49 am
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=ocz]Men rök hö då... Eller ja unefär.

Ja varför bryr sig om dem egentligen? Låt dem stinka och va allmänt ohälsosamma. Tur att man inte har någon när och kär som röker iaf.

Varför bry sig om någon? Känner man inte sig i ett med "samhället", varför bry sig om någon? Eller så kan man låta folk få så mycket frihet som möjligt och leva med samhället, sprida sin kunskap.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
762729
November 2, 2004 - 5:18 am
sp_Permalink sp_Print

najs... själv har man slutat röka... typ 4 timmar sen...

fan va sugen på cigg jag blev nu

kORRELITO
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 639
762777
November 2, 2004 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

plz , moralpredikan om 5minuter per cigg och gifter osv osv . saken är den att när jag ser dagens gamlingar så vill jag ta mitt liv när jag blir 50 ... Jag tänker leva livet som jag vill , jag lever inte efter några dietmetoder,motionerar eller annat mainstreamskit , vill du rök aoch tycker det är gott så ska du väl fortsätta. Alla människor påverkas olika av "saker", sen att du motionerar tror jag inte har någon stor roll i sammanhanget eftersom det är som att säga att du inte blir lika skadad om du har mössa på dig när du super .... det är gifter du intar , samt att om du röker 1 timma före eller efter motion eller rörelse så upptas gifterna dubbelt så bra ... så det är ingen bra kombination ....

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
762881
November 2, 2004 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Eric aka jaguLaren wrote: Alla människor påverkas olika av "saker", sen att du motionerar tror jag inte har någon stor roll i sammanhanget eftersom det är som att säga att du inte blir lika skadad om du har mössa på dig när du super ...

Den var bra..
😀

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
762903
November 2, 2004 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

För mig som har väldigt orolig mage så funkar cigaretterna lugnande... Så jag feströker ibland...

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
763064
November 2, 2004 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där är så satans inviduellt, vissa droppar av direkt, andra aldrig. Känner t.ex. en gubbe på 90 år som har varit full i stort sett varje dag sen han var 20 och fortfarande är det....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 183
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL