October 25, 2003
Json_81 wrote: Alltså, det här med plåster / bandage beror ju mycket på hur stort och öppet såret är. Och om du vistas i skitig miljö (t ex jobb).
Som jag skrev tidigare så hade jag aldrig något på mitt sår, men det var inte så stort, kanske som en gammal 10-öring.
Jag ska ut på cityfesten ikväll igen och dricka med polarna, så jag tror jag tar på ett plåster ikväll iaf...
Mitt är lite större än en vanlig ciggs omkrets, 8x8mm kanske.
Tindy wrote: [quote=ilg@dd]Det läker sej självt så småningom..Låt helst såret vara öppet och luftigt, och skit i att besvära vårdcentral/sjukhus med såna bagateller.
Okej, så enligt dig ska jag inte ha ngt plåster eller ngt alls på?
Som Json skrev, om du t.ex ska jobba och skita ner handen så kan det ju vara en fördel med nån typ av bandage eller plåster, men annars så mår små brännsår bara bra av luftning..
En gång hade jag brännsår över ungefär 50% av vänstra handflatan p.g.a ren klantighet..Lite halvskämmig historia. Lade handen över ett plattjärn jag strax före skurit av med skärbrännare. Reagerade först av att det fräste till och luktade typ stekt fläsk. Föredömligt nog så höll jag en polygrip i högra handen, med vilken jag skulle ta upp plattjärnsbiten som jag skurit bort, men när jag bockade mej så lade jag vänstra handen rakt på skruvstycket där resten av plattjärnet satt fast.
Det enda jag gjorde var i princip att tömma en flaska kylspray på handen, sen var den "fri" i luften, förutom när jag visste att jag skulle skita ner mej, endast då använde jag bandage och en handske.
Blåsorna som blir är ju roliga att punktera. 🙂
På handen syns idag inte ett spår av att jag bränt mej där, fick ej heller nån infektion eller besvär, mer än att skinnet stramade duktigt när det började läka ihop.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 11, 2001
Tindy wrote: Ja, såhär är det:
Igår skulle Tindy ner på Cityfesten i Gävle och supa sig redlös. Robin blev rätt redlös, fast inte så jävligt ändå. Tindy hade roligt, och när Tindy har roligt så vill han ofta visa sig skitcool inför sina vänner med diverse partytrick. Igår tyckte Tindy att fimpa sig själv på kroppen var ett lämpligt partytrick.
Vaknade upp idag med fyra ärr på ena handen, ett på den andra, två på armbågen och två på knäet. Det jag är orolig för är dock just ett på handen, det är helt vitt (Vilket betyder att det är en fullhudsskada) och ca 1cm i diameter.
Är det någon som vet om sådana här små fullhudsskador läker? För enligt hemsidor jag kollat så ska de tydligen kräva hudtransplantation. Känner nämnligen inte för att behöva åka till sjukhuset med det här.
Asch, småsår...Var en man och bit ihop...
E man kung på natten får man va kung på dagen oxå. Så tycker jag iaf, hehe
Skämt åsido. Blir det infekterat kan du ju gå till läkare, annars är det väl inget att bry sig om, tycker jag.
August 11, 2005
ilg@dd wrote:
På handen syns idag inte ett spår av att jag bränt mej där, fick ej heller nån infektion eller besvär, mer än att skinnet stramade duktigt när det började läka ihop.
Anledningen till att du inte har spår av skadan på handen beror på att handflatans skinn/hud kontinuerligt byts ut i större takt med nötning. Så att du inte har ärr beror mindre på hur du skötte om såret och mer på just stället.
November 27, 2003
csm101 wrote: [quote=ilg@dd] På handen syns idag inte ett spår av att jag bränt mej där, fick ej heller nån infektion eller besvär, mer än att skinnet stramade duktigt när det började läka ihop.
Anledningen till att du inte har spår av skadan på handen beror på att handflatans skinn/hud kontinuerligt byts ut i större takt med nötning. Så att du inte har ärr beror mindre på hur du skötte om såret och mer på just stället.
Måste varit ett hyfsat ytligt ärr ändå, för ett riktigt ärr sitter för livet 🙁
//Andreas
August 11, 2005
Delph1 wrote: [quote=csm101][quote=ilg@dd] På handen syns idag inte ett spår av att jag bränt mej där, fick ej heller nån infektion eller besvär, mer än att skinnet stramade duktigt när det började läka ihop.
//Andreas
Låt oss säga såhär; hudstrukturen i handflata och fotsula (listhud) skiljer sig från övriga kroppens. Listhud förekommer där huden utsätts för stor nötning och är således dels tjockare till sin helhet och dels så har den en större grad av förhorning. Detta betyder att ett sår som vanligtvis kan betraktas som djup på tex underarmen inte kommer till samma djup där det finns listhud.
Och ärrbildningen går inte djupare än själva såret. Detta i kombination med att såret från första början inte var alltför djup och att huden i handen nöts bort och ersätts i snabbare takt innebär att det dels inte blev alltför djupt sår och att den läktes fortare än om den hade befunnit sig på tex underarmen.
November 27, 2003
csm101 wrote: [quote=Delph1][quote=csm101][quote=ilg@dd] På handen syns idag inte ett spår av att jag bränt mej där, fick ej heller nån infektion eller besvär, mer än att skinnet stramade duktigt när det började läka ihop.
//Andreas
Låt oss säga såhär; hudstrukturen i handflata och fotsula (listhud) skiljer sig från övriga kroppens. Listhud förekommer där huden utsätts för stor nötning och är således dels tjockare till sin helhet och dels så har den en större grad av förhorning. Detta betyder att ett sår som vanligtvis kan betraktas som djup på tex underarmen inte kommer till samma djup där det finns listhud.
Och ärrbildningen går inte djupare än själva såret. Detta i kombination med att såret från första början inte var alltför djup och att huden i handen nöts bort och ersätts i snabbare takt innebär att det dels inte blev alltför djupt sår och att den läktes fortare än om den hade befunnit sig på tex underarmen.
Jo jag vet hur kroppen är uppbyggd och jag har ärr på både händer och fötter som sitter kvar sedan många år och kommer sitta många år till, därav termen "riktiga" ärr 😉
Ytliga skavanker som dessa fylledrag är således inga "riktiga" ärr etc 😉
Annars kan jag bara hålla med dig 🙂
//Andreas
April 10, 2003
stopade ner mitt lillfinger i en fritör på Mcdonalds när jag jobbade där när jag bar yngre, märkte inget själv utan en arbetskamrat som skrek till och påpekade det hela. Huden från nagel till andra leden på fingret händge löst och blåsan/såret var öppet. Dock så hadde jag fingret i isvatten under 2-3tim och lät det var tills det läkte och det är inget synligt är idag, kommer faktist inte ens ihåg vilket finger det var :P.
October 25, 2003
ZIre wrote: den här tråden är värdelös utan bilder!
Om du tjatar...
[Image Can Not Be Found]
Btw, bör jag kanske smörja in såren med någon fet creme?
Har någon ansiktscreme som är grymt fet, funkar det?
Jag börjar nämnligen känna att det stramar över såren när jag stänger handen helt...
Tindy wrote: [quote=ZIre]den här tråden är värdelös utan bilder!
Om du tjatar...
[Image Can Not Be Found]
Jag börjar nämnligen känna att det stramar över såren när jag stänger handen helt...
Äsch, småsår.. Torde läka ganska snabbt. Så där ser man ju ut lite då och då, fast inte av cigaretter då.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 11, 2005
ilg@dd wrote: [quote=Tindy][quote=ZIre]den här tråden är värdelös utan bilder!
Om du tjatar...
[Image Can Not Be Found]
Äsch, småsår.. Torde läka ganska snabbt. Så där ser man ju ut lite då och då, fast inte av cigaretter då.
Trodde jag skulle få se ett nasty sår med blod o gegga... det där behöver du inte göra ett skit med ju, bara se till at hålla det rent (inte överdriva vården).
Bandage eller nåt kan du skippa helt.
1 Guest(s)