August 27, 2003
Pojo wrote: [quote=HuGGe][quote=Pojo][quote=HuGGe][quote=Pojo][quote=HuGGe][quote=MULLVADEN]Vänta bara tills Hugge vaknar...=) så får du ritningar o allt.. hehe..
En massa text
Om man vill dra det kortfattat var det ungefär så där.
Sen finns det ju massa special lösningar på lådtyper men inget som första bygge kanske jag skulle om den ska användas inomhus bygga RVH (bakåt vänd spaltventil) ungefär som basreflex men i stäälet för rör använder man en spalt mellan bitarna.
Sen finns det ju en hel del andra roligheter.
Skulle nog snarare använda ett rör då det kan vara lite lurigt att bygga den typen av öppen låda.
Allra lättast vore att bygga en sluten låda utan port. Då måste man förståss ha ett bra högtalar element som klarar det 🙂
Jo klart sluten låda är den enklaste. Men hur ofta är det enklaste bäst.
Men den tekniken ställer ganska höga krav på element den med. Men det är lite andra saker än de vanliga.
Vad ?? glömde du skriva eller missförstod jag nåt?
Fifflade lite för mycket på tangeterna :bgrin: 🙄
August 27, 2003
Pojo wrote: Menar inte att rör är svårare men spalterna fungerar ju av samma princip, enkelt förklarat.
Men man tror ju att mycket är lätt tills man lär sig nåt annat.
Att använda spalter är mindre använt nuförtiden. Det är för att det koniska basrören med justerbar längd bara är så bra. Du behöver inte vara rädd för att kapa för mycket, bara att skjuta ihop det och limma med smältlim när du hittat en bra längd. Tycker att du ska köra med rör om du ska köra första gradens öppna låda.
Spaltlådor ser å andra sidan lite snyggare ut än rörlådor 🙂
February 16, 2004
HuGGe wrote: [quote=Pojo]Menar inte att rör är svårare men spalterna fungerar ju av samma princip, enkelt förklarat.
Att använda spalter är mindre använt nuförtiden. Det är för att det koniska basrören med justerbar längd bara är så bra. Du behöver inte vara rädd för att kapa för mycket, bara att skjuta ihop det och limma med smältlim när du hittat en bra längd. Tycker att du ska köra med rör om du ska köra första gradens öppna låda.
Det är ju lite som med horn används inte så mycket kanske men det används. Men klart man ska bygga enkelt om man inte är så bra på att bygga eller bygger första gången.
August 27, 2003
Pojo wrote: [quote=HuGGe][quote=Pojo]Menar inte att rör är svårare men spalterna fungerar ju av samma princip, enkelt förklarat.
Det är ju lite som med horn används inte så mycket kanske men det används. Men klart man ska bygga enkelt om man inte är så bra på att bygga eller bygger första gången.
Varför krångla till det extra mycket när det inte låter bättre eller är enklare att bygga?
Go for rör
February 16, 2004
HuGGe wrote: [quote=Pojo][quote=HuGGe][quote=Pojo]Menar inte att rör är svårare men spalterna fungerar ju av samma princip, enkelt förklarat.
Varför krångla till det extra mycket när det inte låter bättre eller är enklare att bygga?
Go for rör
Det med bättre är relativt eller vad man ska säga.
RVH-lådor kombinerar liten lådvolym med djup bas och jämn frekvensgång.
June 1, 2003
Vad blir ca måtten på en låda på 100 - 130 liter?
Hur räknar man ut liter antalet på en låda??
Det blir min första baslåda jag ska bygga.
Ska bygga Basreflex. Ska ha den inne i mitt rum.
Den här 15" är det jag beställt.
November 22, 2001
Jonne88 wrote: Vad blir ca måtten på en låda på 100 - 130 liter?
Hur räknar man ut liter antalet på en låda??
Det blir min första baslåda jag ska bygga.
Ska bygga Basreflex. Ska ha den inne i mitt rum.
Den här 15" är det jag beställt.
en liter = 10x10x10cm, sen får du anpassa det.
3 Guest(s)