Civilpoliser|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Civilpoliser
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 5, 2006 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Såg en civilpolis som med full fart stoppade en man här i sävar (!) idag och jag tänkte att det kunde vara kul att se hur många regnummer vi kan lista upp... 😉

Om det går väl så kan jag ju lista upp dem jag får in av alla er med så det blir lite ordning på det hela. Vet inte hur detta kommer gå men jag börjar då 😛 hehe

Kolla upp regnummret på https://secure1.ore.vv.se/ford.....don_11.asp innan så kan ni se om ägaren är polismyndighet eller ej 😉

*UMA 496, Grå Saab 9-5, Västerbottens län, Umeå

Keep ´em comin´ people 😀

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
999015
January 5, 2006 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför ska vi försöka avslöja civilpoliserna, dom är bara här för att skydda dig, inte jävlas som du verkar tro.

Tycker den här tråden borde låsas.

csm101
Member
Medlem
999018
January 5, 2006 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

hypno toad wrote: Varför ska vi försöka avslöja civilpoliserna, dom är bara här för att skydda dig, inte jävlas som du verkar tro.

På vilket sätt har jag antytt det du säger att jag tror?

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
999024
January 5, 2006 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

hypno toad wrote: Varför ska vi försöka avslöja civilpoliserna, dom är bara här för att skydda dig, inte jävlas som du verkar tro.

Vaknat på fel sida?

Är inget fel att poliser är civila när dom spanar på kriminella element osv. Fast när 2-3 civilbilar åker på samma väg och patrullerar efter fortkörare så har det gått för långt.

Att dom åker på den vägen dagarna i ända är föratt den är såpass fin att den inbjuder till fortkörning. Har på det viset blivit en kassako för polisen.

Har läst en intervju med polisen angående om placeringen av fartkameror varför dom sitter på 90-vägar ist vid dagis osv. Svaret var att dom ofta sätter upp kameror på vägar som är bra för att det inbjuder till fortkörning. Det resulterar i mer inkomster till polisen.

csm101
Member
Medlem
999030
January 5, 2006 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med fisken.

Hade de velat ha säkrare vägar så hade de varit ute och kontrollerat hela tiden. Jag bodde i kronobergs län innan och då såg man snutarna ute enbart när det var en dag på strippen i emmaboda eller något annat möte som involverade bilar och hojar (tex mickes & connys motorshow i uråsa).

Jag är inte emot poliser men att enbart komma ut just den dagen är inte rätt, begås det inga fortkörningar resten av året?

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
999061
January 5, 2006 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet att polisen inte är prefekt, det finns många rötägg där med, men inte så många som ni verkar tro.

Det är klart att dom vill ha säkrare vägar, men dom har inte resurser, och att åka ut på vägar där många åker för fort ger inkomster, så dom kan åka ut oftare (om nu polisen få behålla "inkomsterna"), vad är de för fel med det, det är väl bättre att dom åker ut på vägar det flera kör för fort än där ingen gör det?? eller har jag fel?

Dom har inte princip oändligt med resureser för att vara ute vaje dag där du är, och på motor mässor elelr avd det nu kan vara, är det många bilar som kör för fort, för att skydda dig från fortkörarna.

quote="fisken"]Har läst en intervju med polisen angående om placeringen av fartkameror varför dom sitter på 90-vägar ist vid dagis osv. Svaret var att dom ofta sätter upp kameror på vägar som är bra för att det inbjuder till fortkörning. Det resulterar i mer inkomster till polisen.

Du har läst? Är det en "vanlig" polis som uttryck sig? Han representerar i så fall inte polisen. Dom ska ju vara på vägar det är många fortkörare, vars annars?

Sen handlar det om 2 kameror över hela sverige eller nått sånt som är i boxarna, så dom ger ingen inkomstkälla, bara "skrämsel fakor".

Nej jag har inte vaknat på fel sida idag, jag argumenterar bara, men då det här inte var en diskusions tråd först, utan bara en om vilka bilar som är civil polisbilar så skrev jag vad jag tyckte.

NiCKE^
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 708
999102
January 5, 2006 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Eh 2 kameror i hela Sverige? Nån som skolkat från mattelektionerna?

I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust

Overclockers.se

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
999153
January 5, 2006 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

NiCKE^ wrote: Eh 2 kameror i hela Sverige? Nån som skolkat från mattelektionerna?

Vad snackar du om ?
det sitter fler kameror än så i bara lundbytunneln i gbg.

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
999199
January 5, 2006 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Har sett listor någonstans med mängder av bilar... hittar inte vart nu bara.

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
999206
January 5, 2006 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

För ett tag sen var det bara 2 kameror totalt i sverige i boxarna, som man flyttade runt. Siffran 2 behöver inte vara sann, men det är inte många ute, speciellt då.

Och jag pratar inte om boxarna, dom finns det gott om, men inte kameror i dom, iallafall här uppe i norr.

sv_ea
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 82
999304
January 5, 2006 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror det var väldigt många år sedan det bara fanns två st kameror i hela sverige.
På vägsträckan mellan Uddevalla och Lysekil så finns det (ca) åtta skåp, fem åt ena hållet och tre åt andra. Där finns det bara en kamera i varje riktning som flyttas mellan skåpen (det ryktas att en är sönder pga vandalisering och de inte har råd med ny).
Angående Lundbytunneln så är jag tveksam till att det överhuvud taget sitter någon kamera där, bara boxar. Dels för att jag tror att det är olagligt med kamera utan skyltar som varnar i förvag, vilket jag aldrig sett. (Vilket är dumt eftersom effekten med fartkameror uteblir). Dessutom är jag osäker på kamerornas funktion på tvåfiliga vägar. Dels för att jag har åkt igenom den i ca 100 km/h utan att åka fast.
Anledningen till att det sitter så många skåp och så få kameror är att kamerorna är så dyra, sexsiffriga belopp. Varför är de så dyra? En kamera samt sensor borde inte vara så dyrt! Visst sedan räknar ju kamerorna statistik, medelhastighet och sånt men det borde inte vara nödvändigt. Och nu kommer ju kameror som skickar bilderna trådlöst direkt till Kiruna. Bara onödigt. Måsta gå att göra billigare och få en kamera i varje skåp istället.
Sedan kan man ju alltid komma undan kamerorna http://www.clearplate.com/index_se.php, eller som min kompis som har tagit bort framskylten, har har "nyss lackat spoilern" i ett halvår.

Sedan så finns det många poliser som gillar att jaga fortkörare för att dom tycker det är roligt att köra fort. Har hört det själv från polissöner och själv råkat ut för det, då fick jag inga böter utan de ville bara skrämmas antagligen(120 på 90).

On topic::blink:

Ja det finns listor över civilpoliser men de brukar oftast vara inaktuella och dessutom så fyller de inget syfte. Ska man skriva ut listan och ha med sig den i bilen för att kolla om bilen bakom är polis? Fattar inte riktigt!

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
999366
January 6, 2006 - 12:56 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Håller med fisken.

Hade de velat ha säkrare vägar så hade de varit ute och kontrollerat hela tiden. Jag bodde i kronobergs län innan och då såg man snutarna ute enbart när det var en dag på strippen i emmaboda eller något annat möte som involverade bilar och hojar (tex mickes & connys motorshow i uråsa).

Jag är inte emot poliser men att enbart komma ut just den dagen är inte rätt, begås det inga fortkörningar resten av året?

Och du tror att dom skulle ha råd att ha folk ute på vägarna över hela landet, året om? Jag tycker att polisen gör bra ifrån sig med de knappa medlen de har. Och vad är det som "inte är rätt" att man åker dit just den dagen de är ute? Menar du att bara för att inte alla åker dit så ska ingen göra det?

"Skrämseltaktik" är det som fungerar bäst, och om alla som hade körkort visst till 100% att de inte kunde åka dig, ja då skulle fan inte jag vilja vara ute i trafiken.

Ursäkta om jag har förstått dig fel, men jag förstår verkligen inte ditt resonemang här!

NiCKE^
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 708
999377
January 6, 2006 - 1:41 am
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=NiCKE^]Eh 2 kameror i hela Sverige? Nån som skolkat från mattelektionerna?

Vad snackar du om ?
det sitter fler kameror än så i bara lundbytunneln i gbg.

Läs hela tråden ist för att svara på sista inlägget du ser så kanske du vet vad du svarar på....

I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust

Overclockers.se

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
999409
January 6, 2006 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

Bara för att vägen "inbjuder till fortkörning" gör det inte det mindre olagligt att köra fört fort där.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
999430
January 6, 2006 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

sv_ea wrote: Angående Lundbytunneln så är jag tveksam till att det överhuvud taget sitter någon kamera där, bara boxar. Dels för att jag tror att det är olagligt med kamera utan skyltar som varnar i förvag, vilket jag aldrig sett. (Vilket är dumt eftersom effekten med fartkameror uteblir).

Dom sätter upp skyltarna så folk sänker farten. Syftet är ju inte att tjäna pengar som många tror.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
999438
January 6, 2006 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Personligen måste jag säga att jag tycker inte det är någon idé att åka fortare än vad skyltarna säger pga det tog en sådan lång tid att skaffa körkortet så det är inte värt att bli av med det.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
999439
January 6, 2006 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

finns redan en lista på alla civilbilar..
men vad är poängen.. inte en chans att man hinner kolla upp alla bilar runt omkring sig..

plus efter ett tag lär man sig känna igen civilbilar..
oftast volvo eller saab combi.. nytvättade, tonade rutor, fler antenner osv....

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
999636
January 6, 2006 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte, jag har en volvo kombi med tonade rutor och tre antenner... jag är inte polis.. 🙂

csm101
Member
Medlem
999662
January 6, 2006 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: [quote=csm101]Håller med fisken.

Och du tror att dom skulle ha råd att ha folk ute på vägarna över hela landet, året om? Jag tycker att polisen gör bra ifrån sig med de knappa medlen de har. Och vad är det som "inte är rätt" att man åker dit just den dagen de är ute? Menar du att bara för att inte alla åker dit så ska ingen göra det?

"Skrämseltaktik" är det som fungerar bäst, och om alla som hade körkort visst till 100% att de inte kunde åka dig, ja då skulle fan inte jag vilja vara ute i trafiken.

Ursäkta om jag har förstått dig fel, men jag förstår verkligen inte ditt resonemang här!

Det jag menade att det är fel är att alla kör lagligt runt de dagarna medan de blåser som fan resten av årtet eftersom alla vet att OM det är poliser där så är det kring de dagarna. Jag håller med dig om att skrämseltaktiken är bäst men för att det ska vara skrämsel krävs det att de gör lite fler kontroller, inte bara en gång per år kring sanmma datum.

onte, jag har en volvo kombi med tonade rutor och tre antenner... jag är inte polis.. 😀

Samma sak här 😀

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
999995
January 7, 2006 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Johan Nicklasson wrote: jonte, jag har en volvo kombi med tonade rutor och tre antenner... jag är inte polis.. 🙂

nää.. men du förstår principen.. eller?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 460
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL