Clapton, en vettig artist.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Clapton, en vettig artist.
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 24, 2005 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter att ha läst denna lilla artikel så ökade min beundran för Clapton om möjligt ännu mera..

http://www.aftonbladet.se/vss/.....80,00.html

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
941478
August 24, 2005 - 11:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja Bono är en jävla tönt.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
941513
August 25, 2005 - 5:47 am
sp_Permalink sp_Print

pompougnac wrote: Ja Bono är en j**la tönt.

Stort ord på det!

//Andreas

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
941602
August 25, 2005 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

Möjligt, men vad säger Clapton? Att de inte ska vara politiskt aktiva eftersom de inte är yrkespolitiker utan "bara" musiker...

Och i det instämmer ni?

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
941629
August 25, 2005 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Möjligt, men vad säger Clapton? Att de inte ska vara politiskt aktiva eftersom de inte är yrkespolitiker utan "bara" musiker...

Och i det instämmer ni?

Läs artikeln igen.

De använder sin position, som de fått av folk som gillar deras musik, till att helt plötsligt utöva politiska påtryckningar.

Men sossarna gör ju ungefär samma sak efter varje val; lovar en sak (får röster p.g.a. löften) och gör något helt annat när de säkrat makten. Så jag förstår varför inte du reagerar särskilt starkt. 😉

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
941637
August 25, 2005 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Möjligt, men vad säger Clapton? Att de inte ska vara politiskt aktiva eftersom de inte är yrkespolitiker utan "bara" musiker...

Och i det instämmer ni?

Ja, deras musikaliska popularitet skall inte användas som slagträ för att framföra åsikter till olika staters högdjur..
Deras fans är deras fans av en helt annan anledning.
Det är lätt att gapa om att fördela pengar rättvist när man själv har till försörjning i hundratals år på banken.
Jag skulle se det som lika galet om Tony Blair och George W Bush skulle börja göra musik och tvinga Bob Geldof och Bono lyssna på det bara för att dom är statsöverhuvuden.
Geldof förresten, när gjorde han något "lyssningsbart" sist?? Finns BTR fortfarande?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Andreas Galistel
Member
Medlem
941648
August 25, 2005 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Geldof förresten, när gjorde han något "lyssningsbart" sist?

Har han någonsin gjort det? 😕

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
941658
August 25, 2005 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=ilg@dd]Geldof förresten, när gjorde han något "lyssningsbart" sist?

//Andreas

Eftersom jag var lite "punk" som ungdom (Runt -80), så var Boomtown Rats ganska "lyssningsbara" just då iaf..
😎

Andreas Galistel
Member
Medlem
941683
August 25, 2005 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Delph1][quote=ilg@dd]Geldof förresten, när gjorde han något "lyssningsbart" sist?

//Andreas

Eftersom jag var lite "punk" som ungdom (Runt -80), så var Boomtown Rats ganska "lyssningsbara" just då iaf..
😎

Ja ok då 😉

//Andreas

Jerry
Member
Medlem
942244
August 26, 2005 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: [quote=Jerry]Möjligt, men vad säger Clapton? Att de inte ska vara politiskt aktiva eftersom de inte är yrkespolitiker utan "bara" musiker...

Och i det instämmer ni?

Läs artikeln igen.

De använder sin position, som de fått av folk som gillar deras musik, till att helt plötsligt utöva politiska påtryckningar.

Men sossarna gör ju ungefär samma sak efter varje val; lovar en sak (får röster p.g.a. löften) och gör något helt annat när de säkrat makten. Så jag förstår varför inte du reagerar särskilt starkt. 😉

Jo jo, men han säger mer än så. Han ifrågasätter deras trovärdighet på basis av att de är artister och inte yrkespolitiker. Det är bara dumheter.

Kopplingen till sossarna hänger jag inte med på.

PaiN
Member
Medlem
942263
August 26, 2005 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote:

Jo jo, men han säger mer än så. Han ifrågasätter deras trovärdighet på basis av att de är artister och inte yrkespolitiker. Det är bara dumheter.

Politiker som tar beslut på den nivån har för hoppningsvis hamnat där p.g.a. deras åsikter och tidigare ageranden. Vad Clapton sätter sig emot är väl att "Bono" m.fl. tagit sig dit och legitimerar sig med hjälp av deras musik.

Låt oss säga att Jerry gillar en artist X's musik, köper skivor, tvingar sina kompisar att lyssna på dem. Helt plötsligt är X känd och känner sig upplåst nog att ställa krav och försöker förändra världen på sitt egna sätt. Visst är det väl bra, men vad gör Xs ord mer värt än andras? Jo, dess kändisskap, som de fått av folk som kanske inte alls stödjer X syn på saker och ting.

X utger sig alltså för att vara ett band som levererar bra musik och vill givetvis bli stora inom musikvärlden, men använder sen istället sitt mandat till att göra sin högst personliga politiska röst hörd.

Sossekopplingen kan som sagt vara lite svår att förstå för vissa. Tar du av ögonbindeln från ögonen och händerna från ögonen så ska du se att det blir tydligare. :]

Andreas Galistel
Member
Medlem
942264
August 26, 2005 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

Nja, jag tycker att Bono är en tönt helt enkelt. Jag är mer av en hands-on-person så när han tycker han hjälper tredje världen genom att anordna en konsert tycker jag han är ett stort satans nöt.
Varför G8-ländernas ledare skulle lyssna på en hög musiker har jag aldrig förstått.

Att saker behöver göras är ju självklart, men live8 känns fasen mer som ett reklamjippo än något annat.

//Andreas

Jerry
Member
Medlem
942298
August 26, 2005 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: [quote=Jerry]

Politiker som tar beslut på den nivån har för hoppningsvis hamnat där p.g.a. deras åsikter och tidigare ageranden. Vad Clapton sätter sig emot är väl att "Bono" m.fl. tagit sig dit och legitimerar sig med hjälp av deras musik.

Låt oss säga att Jerry gillar en artist X's musik, köper skivor, tvingar sina kompisar att lyssna på dem. Helt plötsligt är X känd och känner sig upplåst nog att ställa krav och försöker förändra världen på sitt egna sätt. Visst är det väl bra, men vad gör Xs ord mer värt än andras? Jo, dess kändisskap, som de fått av folk som kanske inte alls stödjer X syn på saker och ting.

X utger sig alltså för att vara ett band som levererar bra musik och vill givetvis bli stora inom musikvärlden, men använder sen istället sitt mandat till att göra sin högst personliga politiska röst hörd.

Vi pratar inte om samma sak. Jag håller med om vad du säger här - att man inte ska utnyttja meriter från en nisch till att övertyga i en annan.

Vad jag pratar om är idén att en musiker inte är lämpad att uttrycka sig politiskt. Jag ser inget fel i att utnyttja en konsert som politiskt forum.

Visst finns det ett problem här eftersom Bonos status gör att det hela lätt leder till vad du pratar om. Och hans intentioner kan mycket väl vara att marknadsföra sig själv. Förmodligen är de det.

PaiN
Member
Medlem
942357
August 26, 2005 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Mkay, nu förstår jag vilket hårstrå du vill klyva.

Aftonbladet wrote:
- Vilken trovärdighet har de när de håller politiska tal på den nivån?

1. Som sagts tidigare; Det kan vara ett PR-trick. (Värt att ifrågasätta, då vissa artister blir fartblinda och gör vad som helst för att bli/förbli känd.)

2. Man kan inte använda sin musikaliskakarriär för att öka sin politiska trovärdighet (inte heller ska man misskrediteras för det). Men han ifrågasätter bara (på just denna punkt), som det står i texten.

3. Det är en översatt mening, som är publicerad av Aftonbladet... 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL