April 14, 2002
Well, "coca" är väl nått förfulat slang för kokain på svenska och på engelska säger man ju coke, även det är ju slang för kokain så teoretiskt sett kan du säga "coca".
Sen att det låter förjävligt och "cola" också används som slang för kokain är ju en annan femma.
:bok:
March 14, 2001
Cola är väl mer rätt också eftersom coca inte är i närheten av Coca-Cola jämfört med cola.
http://en.wikipedia.org/wiki/Coca
Som Norrlänning svarar jag att Pepsi kallas rätt och slätt Pepsi, och Coca Cola för Coca Cola.
Coca är väl förresten bara en rest sedan den tiden Coca Cola var en "medicin" och bryggdes på bl.a Cocablad?
Slanguttrycket Coke härstammar väl antagligen från Amerikanska ghettovärldens smeknamn på kokain.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 16, 2003
Dehman wrote: För långt kanske, visst jag benämner det även så ibland. Men skulle aldrig få för mig att säga cola. Då det är ett skämt, smutsa ner en god dryck sådär. Ungefär som att säga öl när man pratar om Pripps.
det var det konstigaste jag hört någon säga, jag hoppas att du inte är nykter.
March 15, 2004
Det beror på sammanhanget, pratar jag om coca cola så säger jag oftast bara cola, vilket dom flesta i min omgivning tar som coca cola, men egentligen kan det ju vara vilken cola som helst.
coca har jag då aldrig sagt. inte hört någon säga det heller för den delen. coca cola isåfall.
Delph1 wrote: Måste nog säga att kalla Coca Cola för Coca låter riktigt dumt. Coca är något helt annat som du kan läsa i inläggen ovan. 😉
//Andreas
Den där Pemberton hade tydligen en stor förkärlek till drogen coca..
Cocawine, en föregångare till den tidiga Coca Colan.
(Coca Cola är för övrigt en dryck jag dricker endast i nödfall, och då till grogg. Pepsi med vanligt socker är så mycket godare, och snällare mot magen också.)
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 3, 2007
Poontus wrote: [quote=Dehman]För långt kanske, visst jag benämner det även så ibland. Men skulle aldrig få för mig att säga cola. Då det är ett skämt, smutsa ner en god dryck sådär. Ungefär som att säga öl när man pratar om Pripps.
Han har rätt!
January 8, 2003
Tror detta är mer reginsbetonat än att antingen säger man en sak eller en annan. Coca säger de flesta skåningar jag känner, bara i stockholms regionen som jag hört uttrycket cola som för mig låter som godis eller nån smak på något och inte en dryck. Beställer man en coca i sthlm så får man bara till svar: Va vadå för någe? Själv tycker jag det är självklart att det ska heta coca för cola låter som sagt som något annat i mina öron.
March 10, 2002
Poontus wrote: [quote=Dehman]För långt kanske, visst jag benämner det även så ibland. Men skulle aldrig få för mig att säga cola. Då det är ett skämt, smutsa ner en god dryck sådär. Ungefär som att säga öl när man pratar om Pripps.
Nej, visst hade druckit 2 öl, men inte fan var jag berusad.
Delph1 wrote: Måste nog säga att kalla Coca Cola för Coca låter riktigt dumt. Coca är något helt annat som du kan läsa i inläggen ovan. 😉
//Andreas
Ok, vad är cola då? Och Coke? Coca-Cola kallar ju drycken för Coke t.o.m. så det där resonomanget håller inte.
January 8, 2005
för mig så är "cola" och tex "fanta" samlingsnamn för alla de dryckerna som är lika..
beställer du en "cola" kan du få både coca cola, pepsi, cuba eller whatever.
likaså att beställer du en "fanta" så får kan du få både loranga, fanta, zingo etc.
problemet är att "coca-cola" concernen är så stor och dominerat så mkt att namnen har blivit samlingsnamn på andra produkter också..
villd du ha en specifik produkt måste du säga hela namnet.
dock utesluter detta inte att man kan kalla just coca-cola för bara cola.. det är ändå korrekt.
"coca" däremot har jag själv inte använt men hört folk använda det, och det tycker jag är mer rätt om man vill specifiera just coca-cola, däremot är det vanligare att säga "cola", just för att då man säger cola så tänker man på coca cola, även om man kanske får någon annan (tex på pizzerior där de inte har så stort utbud) men du tänkte fortfarande på Coca-cola när du sa det.
best regards, pole
January 7, 2006
Dadde wrote: Tror detta är mer reginsbetonat än att antingen säger man en sak eller en annan. Coca säger de flesta skåningar jag känner, bara i stockholms regionen som jag hört uttrycket cola som för mig låter som godis eller nån smak på något och inte en dryck. Beställer man en coca i sthlm så får man bara till svar: Va vadå för någe? Själv tycker jag det är självklart att det ska heta coca för cola låter som sagt som något annat i mina öron.
Jag tror att skåningarna är ganska ensamma om att säga Coca, jag har inte hört någon som inte kommer från skåne säga det.
1 Guest(s)