November 27, 2003
Dehman wrote: Ok, vad är cola då? Och Coke? Coca-Cola kallar ju drycken för Coke t.o.m. så det där resonomanget håller inte.
Cola är en grupp av drycker både här jag bor nu och där jag kommer ifrån. Jag säger Coca Cola om Coca Cola. Säger man Cola här innebär det att man dricker något ur gruppen Cola, inte specifikt Coca Cola. Cola-gruppen innefattar alla olika Cola-kopior som dykt upp genom åren, däremot inte Pepsi.
Coke står det på burken/flaskan rätt stort och tydligt och är också ett allmänt vedertaget smeknamn för drycken över i stort sett hela världen 😉
//Andreas
March 10, 2002
Delph1 wrote: [quote=Dehman]Ok, vad är cola då? Och Coke? Coca-Cola kallar ju drycken för Coke t.o.m. så det där resonomanget håller inte.
Cola är en grupp av drycker både här jag bor nu och där jag kommer ifrån. Jag säger Coca Cola om Coca Cola. Säger man Cola här innebär det att man dricker något ur gruppen Cola, inte specifikt Coca Cola. Cola-gruppen innefattar alla olika Cola-kopior som dykt upp genom åren, däremot inte Pepsi.
Coke står det på burken/flaskan rätt stort och tydligt och är också ett allmänt vedertaget smeknamn för drycken över i stort sett hela världen 😉
//Andreas
Ja, men då måste du också vara med på om mitt resonemang om vad som är mest "korrekt" att säga om nu bestämt sig för att inte säga Coca-Cola?
August 16, 2003
jag sa coca-cola tidigare, men har slutat med det, säger bara cola numera, det är lätt att det blir fel om man säger coca-cola, på resturangen har dom kanske inte just coca-cola utan pepsi, jag jag bryr mig inte så mycket om vem som har tillverkat drycken. och när man hemma som exempel har köpt ICA-handlarnas Cola då säger pappa likt förbaskat Coca-Cola men det är ju inte "coca" och att ändra sig på ett sådant sätt att säga "ICA-cola" låter bara dumt, då cola får det fortsätta heta i min värld.
March 10, 2002
Poontus wrote: jag sa coca-cola tidigare, men har slutat med det, säger bara cola numera, det är lätt att det blir fel om man säger coca-cola, på resturangen har dom kanske inte just coca-cola utan pepsi, jag jag bryr mig inte så mycket om vem som har tillverkat drycken. och när man hemma som exempel har köpt ICA-handlarnas Cola då säger pappa likt förbaskat Coca-Cola men det är ju inte "coca" och att ändra sig på ett sådant sätt att säga "ICA-cola" låter bara dumt, då cola får det fortsätta heta i min värld.
Så du menar att alla coladrycker smakar likadant?
January 13, 2003
Delph1 wrote: [quote=Dehman]Ok, vad är cola då? Och Coke? Coca-Cola kallar ju drycken för Coke t.o.m. så det där resonomanget håller inte.
//Andreas
och Coca-cola står det på flaskorna/burkarna i sverige, ska man då be om en coca eller en cola? Ber man om en cola kan man ju få vilken sort som helst, men ber man om en coca så kan de bara ge en en coca-cola.
Att skylla på att coca -> kokain hjälper inte iheller, kola är närmare då då det är ett vanligare uttryck för kokain i sverige.
Så jag är med dehman.
August 16, 2003
Dehman wrote: Så du menar att alla coladrycker smakar likadant?
nej det har jag inte sagt, men dom brukar inte ge ut låg budget cola i klass med 1kr/L här i Sverige så jag behöver inte oroa mig för att det kommer smaka skit.
jag varierar mig gärna med var jag dricker, hur kul är det att dricka bara samma hela tiden? visst smakar dom olika sorterna bättre och sämre.
resturanger brukar väl inte ha flera olika sorter, och när jag sa coca-cola som är väldigt specifierat på vad exakt det skulle vara för något så fick jag automatiskt en Pepsi-cola för att det var det som den resturangen hade.
det var inte "tyvärr så har vi ingen coca-cola, men går det bra med pepsi-cola?"
jag har aldrig knarkat, så jag har ignen större koll på vad knarkarna använder för slang på sitt knark.
kör jag cola då tänker jag på två olika saker, antingen drycken eller en sån där seg typ hem-cola.
hör jag coca dår accocierar jag det nog nästan 100% av gångerna med cocaine, det är klart att om man är på en resturang och dom frågar vad man vill dricka och någon svarar coca så skulle jag inte tänka på kokaine, snarare att det låter konstigt, men som tidigare skrivits så säger vi i stockholm cola och dom i skåne säger kanske coca.
http://www.gravbortskane.se/
March 10, 2002
Poontus wrote: nej det har jag inte sagt, men dom brukar inte ge ut låg budget cola i klass med 1kr/L här i Sverige så jag behöver inte oroa mig för att det kommer smaka skit.
Poontus wrote:
när jag sa coca-cola som är väldigt specifierat på vad exakt det skulle vara för något så fick jag automatiskt en Pepsi-cola för att det var det som den resturangen hade.
det var inte "tyvärr så har vi ingen coca-cola, men går det bra med pepsi-cola?"
Då smakar man på den, säger: Detta är inte Coca-Cola, ge mig en apelsindricka
Poontus wrote:
hör jag coca dår accocierar jag det nog nästan 100% av gångerna med cocaine, det är klart att om man är på en resturang och dom frågar vad man vill dricka och någon svarar coca så skulle jag inte tänka på kokaine, snarare att det låter konstigt, men som tidigare skrivits så säger vi i stockholm cola och dom i skåne säger kanske coca.
http://www.gravbortskane.se/
Hör jag cola accosiera jag det med helvetesdrycker likt Cuba Cola.
http://ungdomar.se/forum.php?t.....038;page=1
April 13, 2004
Eftersom jag är bosatt i skåne, dock inte född här, men jag säger precis som Dehman, Coca när jag vill ha Coca Cola, Pepsi om jag vill ha en sådan, Cuba..... osv Blir lite irrterad när folk ifrån stockholmstrakten inte kan uppfatta det som att man vill ha en Coca Cola, när jag säger det till dem, man hör bara -vaaa Cola?
Kan det vara så svårt att fatta att det är dricka man vill ha, speciellt när de bara har valet Coca Cola i butiken 😕
Dehman jag undrar vad jag skall rösta på? Coca eller Coca :bgrin:
Synnerligen mysko omröstningsframställan.
:-s
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)